افتتاح واحد اول نیروگاه قشم توسط رییس جمهور
افتتاح واحد اول نیروگاه قشم توسط رییس جمهور
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی اعلام کرد: تاکنون برق مستقر در جزیره قشم کمتر از نیاز بود و به لحاظ مصرف به سرزمین اصلی وابسته بود که با اجرای این واحد نه تنها به نیاز جزیره توسط واحدهای مستقر پاسخ داده می‌شود بلکه به سرزمین اصلی نیز انتقال خواهد یافت.
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی اعلام کرد: تاکنون برق مستقر در جزیره قشم کمتر از نیاز بود و به لحاظ مصرف به سرزمین اصلی وابسته بود که با اجرای این واحد نه تنها به نیاز جزیره توسط واحدهای مستقر پاسخ داده می‌شود بلکه به سرزمین اصلی نیز انتقال خواهد یافت.
به گزارش نبض انرژی، امیر دودآبی‌نژاد در نشست خبری راه‌اندازی واحد اول نیروگاه قشم رفع محدودیت تولید نیروگاه بخار بندرعباس که تا پایان هفته توسط رییس جمهور به افتتاح می‌رسند اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی قشم توسط بخش خصوصی و در قالب برنامه پنجم توسعه به اجرا درآمده که تا پایان هفته واحد اول گازی نیروگاه افتتاح خواهد شد.
وی افزود: هرمزگان به لحاظ توسعه کشور نقش مهمی دارد و از منظر تجارت بین الملل و صنعتی نیاز به توسعه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت منطقه است ضمن اینکه قشم نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند. بنابراین امیدواریم با تحقق اهداف تعیین شده و توسعه زیرساخت‌های برق منطقه در فرآیند اقتصادی نقش آفرین باشد.
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی تصریح کرد: تاکنون برق مستقر در جزیره قشم کمتر از نیاز بود و به لحاظ مصرف به سرزمین اصلی وابسته بود که با اجرای این واحد نه تنها به نیاز جزیره توسط واحدهای مستقر پاسخ داده می‌شود بلکه به سرزمین اصلی نیز انتقال خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: نیروگاه قشم توسط شرکت‌های غدیر و مپنا با 500 مگاوات ظرفیت دو واحد گازی و یک واحد بخار را شامل می‌شود.
دودآبی نژاد با بیان اینکه علاوه بر تولید برق دو واحد گازی با ظرفیت 170 مگاوات و یک و احد بخار به ظرفیت 160 مگاوات این مجموعه قادر است هشت هزار متر مکعب تولید آب شیرین داشته باشد.
وی راندمان واحد گازی نیروگاه را 32 درصد و سیکل ترکیبی را 49.2 درصد اعلام کرد.
وی همچنین گفت: نیروگاه 45 هزار متر مکعب در ساعت گاز مصرف می‌کند و برق تولیدی به شبکه 230 تزریق می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد: راه‌اندازی این نیروگاه منجر به توسعه منطقه و اشتغال‌زایی شود.
احداث نیروگاه 500 مگاواتی قشم توسط وزارت دفاع با 308 میلیون یورو اعتبار
در ادامه این نشست فریدالدین معصومی نیز گفت: سال 95 تصمیم تامین برق جزیره قشم در دستور کار قرار گرفت و در آذر 95 قبل از اینکه اعتبار اسنادی گشایش یابد ما در زمینی به وسعت 705 هکتار کار خود را آغاز کردیم.
وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از زیرمجموعه وزارت دفاع 60 درصد آورده و مپنا 40 درصد را تامین اعتبار کرده است. اعتبار اسنادی نیز توسط بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی بوده است.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر کل اعتبار مورد نیاز پروژه را 308 میلیون یورو اعلام کرد که 203 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی که از این میزان 66 میلیون یورو توسط سهامداران تامین شده است و مبلغ ال سی به صورت ناخالص 98 میلیون یورو بوده است.
وی درباره اشتغال‌زایی پروژه  گفت: زمان احداث 500 نفر، زمان بهره‌برداری برای 150 نفر اشتغال‌زایی شده و اکنون نیز 40 نفر در مجموعه مستقر هستند.
معصومی خاطرنشان کرد: همزمان با اتمام بهره‌برداری از واحد گاز بخش بخار هم اجرا شده و تا پایان 1400 به بهره‌بردرای می‌رسد علاوه بر آ‌ن همزمان با واحد بخار بهره‌برداری از آب‌شیرین هم خواهیم داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر پیک مصرف قشم 280 تا 300 مگاوات است که با احداث نیروگاه این ظرفیت نیاز تامین خواهد شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر واحد اول گازی 97 درصد پیشرفت داشته و در حال سنکرون است و دو واحد گازی نیز 95 درصد پیشرفت دارند.
نوسازی نیروگاه بندرعباس با توان داخلی و بی‌نیاز از شرکت سازنده ایتالیایی
در ادامه این نشست علی اصغر عبدلی نیز با بیان اینکه علاوه بر تامین برق از طریق احداث واحدهای جدید استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های موجودنیز در دستور کار است اظهار داشت:‌ 16 هزار مگاوات از برق شبکه مربوط به نیروگاه‌های بخار است که معادل 15 درصد شبکه است.
وی افزود: عمر متوسط برخی نیروگاه‌ها بیش از 30 حتی 40 سال است از جمله این نیروگاه‌ها نیروگاه بندرعباس است که عمر بالایی دارد.
مدیرکل بهسازی نیروگاه‌های برق حرارتی تصریح کرد: معمولا شرکت‌های سازنده برای بازسازی نیروگاه‌ها 30 تا 70 درصد هزینه واحدهای نو را دریافت می‌کنند اما ما با توجه به محدودیت‌های موجود و دانش فنی و تخصص در داخل کشور با نگاه به داخل تصمیم گرفتیم به جای شرکت‌های سازنده خودمان طرح‌های نوسازی را اجرا کنیم. این طرح‌ها علاوه بر افزایش راندمان دستاوردهایی از جمله افزایش پایدار، قابلیت اطمینان، کاهش خروج انرژی و همچنین کاهش آلایندگی های زیست محیطی را در پی دارد.
عبدلی تصریح کرد: در نیروگاه 1280 مگاواتی بندرعباس با اجرای طرح نوسازی که از مهرماه سال گذشته تا پایان خرداد انجام شد منجر به رفع محدودیت تولید 115 مگاواتی شد.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح 480 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کردیم 40 نفر به طور مستقیم و 110 نفر به طور غیرمستقیم درگیر طرح بوده‌اند. برای اجرای این طرح نوسازی کمتر از 7 درصد نیروگاه نو هزینه کردیم که منجر به افزایش یک درصدی راندمان، کاهش مصرف داخلی و کاهش ضریب خروج اضطراری شد که اگر شرکت ایتالیایی سازنده نیروگاه نسبت به نوسازی اقدام می‌کرد باید 30 تا 70 درصد احداث یک نیروگاه جدید را پرداخت می‌کردیم. شرکت‌هایی از کره، ایتالیا، لهستان و صربستان پیشنهاد اجرای کار را به ما دادند اما در نهایت توانستیم با استفاده از توان داخلی پروژه را اجرا کنیم.
منبع: ایلنا