مناقشه گازی ایران با ترکمنستان
مناقشه گازی ایران با ترکمنستان
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ماجرای مناقشه گازی ایران و ترکمنستان موضوع خاصی نیست و بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ماجرای مناقشه گازی ایران و ترکمنستان موضوع خاصی نیست و بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است.
به گزارش نبض انرژی، فریدون عباسی درباره خبر محکومیت ایران به پرداخت ۲ میلیون دلار به ترکمنستان در پی مناقشه گازی با این کشور، اظهارداشت: قرارداد ایران با ترکمنستان یک قرارداد عادی میان دو کشور همسایه است درواقع از آنجا که تامین گاز استان‌های شمالی با واردات گاز از ترکمنستان به صرفه‌تر است وزارت نفت به این کار اقدام کرد.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت در مقطعی بهای گاز وارداتی از ترکمنستان را با ارائه خدمات فنی و مهندسی پرداخت ‌کرد اما ترکمنستان پس از مدتی از دریافت خدمات و کالا امتناع کرد درحالی که تحریم‌های بانکی پرداخت‌های نقدی ما به ترکمنستان را مختل کرده است.
عباسی با بیان اینکه مطابق حکم داوری دادگاه سویس تاخیر ایران در پرداخت گازبها به ترکمنستان جریمه به دنبال داشته است، اضافه کرد: ترکمنستان از کیفیت خدمات و کالای دریافتی رضایت نداشته است لذا بخشی از این جریمه متوجه این مهم است.
وی تصریح کرد: پرداخت جریمه به ترکمنستان ضرر قابل توجهی را متوجه ایران نمی‌کند چراکه مانند این می‌ماند که ما وامی با درصد پایین از ترکمنستان گرفته‌ باشیم.  
نماینده مردم کازرون در مجلس درباره دو الحاقیه به قرارداد گازی ایران با ترکمنستان به پیشنهاد وزیر نفت، گفت: الحاقیه وزیر نفت به قرارداد با ترکمنستان در پی اعتقاد به گشایش اقتصادی برجام بوده است اما اینگونه نشد، درواقع پشت این الحاقیه یک نظریه مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها وجود داشت و وزیر نفت نیز بر همان مبنا که گشایش بانکی خواهد شد و ارز وارد کشور می‌شود تن به این الحاقیه داده با این وجود فکر می‌کنم ماجرای مناقشه گازی ایران و ترکمنستان نه تنها پاشنه آشیل نیست بلکه نمی‌توان آن را موضوع خاصی دانست و بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است.
براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، در جریان انعقاد قرارداد گازی ایران با ترکمنستان به پیشنهاد وزیر نفت دو الحاقیه به این قرارداد اضافه شده است که عبارتند از: ۱- ایران پول گاز دریافتی خود را به دلار پرداخت کند، ۲- اگر ایران پول را در موعد مقرر پرداخت نکند ۵درصد جریمه دیرکرد و یا سود پول پرداخت کند. 
منبع: ایرنا