افزایش قیمت نفت و بحران صنعت پالایشگاهی
افزایش قیمت نفت و بحران صنعت پالایشگاهی
کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت آن شده ولی تقاضا برای بنزین و سایر محصولات پالایشی همچنان پایین باقی مانده و قیمت این محصولات افزایش چندانی پیدا نکرده است.
کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت آن شده ولی تقاضا برای بنزین و سایر محصولات پالایشی همچنان پایین باقی مانده و قیمت این محصولات افزایش چندانی پیدا نکرده است.
 به گزارش نبض انرژی، نفت خام با اهمیت ترین کالای جهان است ولی بدون صنعت پالایشگاهی که آن را تبدیل به محصولاتی قابل مصرف برای مردم کند هیچ ارزشی ندارد، محصولاتی مانند بنزین، دیزل، سوخت هواپیما و مواد پتروشیمی برای ساخت پلاستیک. اما صنعت پالایشگاهی جهان در حال حاضر با مشکلات بی‌سابقه ای مواجه شده است.
پاتریک پویان، مدیر عامل شرکت توتال، بزرگترین گروه پالایش نفت اروپا، گفت:« حاشیه های سود پالایشگاهی قطعاً فاجعه‌بار هستند». تمام مدیران اجرایی، تاجران و تحلیل گران نفتی هم همین نظر را دارند.
 هر اتفاقی که در این برهه زمانی برای صنعت پالایش نفت بیفتد، تأثیرات مخربی بر سایر بخش های صنعت انرژی می گذارد.  پالایشگاههای چند میلیارد دلاری برای هزاران نفر شغل ایجاد می کنند و در حال حاضر موجی از تعطیلی ها و ورشکستگی ها این مشاغل را تهدید می کنند.
  پالایشگاه های بزرگ دنیا که روی هم رفته بیش از دو تریلیون دلار نفت در سال گذشته پالایش کردند، عبارتند از غول هایی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شل. شرکت های بزرگی هم در آسیا وجود دارند مثل سینوپک چین و شرکت ملی نفت هند و همچنین شرکت های مستقلی مثل ماراتون پترولیوم و والرو انرژی.
 مشکل پالایشگاههای نفت این است که آنچه آنها را از بین می برد، همان دارویی است که سایر بخش های صنعت نفت را سرپا نگه می دارد.
 وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جنگ نفتی بین عربستان و روسیه میانجیگری کرد و باعث بسته شدن قرارداد تاریخی کاهش تولید شد، توانست صنعت شیل آمریکا در تگزاس، اوکلاهاما و داکوتای شمالی را نجات دهد ولی پالایشگاه‌ها را تحت فشار قرار داد.
 اقتصاد پالایشگاه ها بسیار ساده است: پالایشگاه ها بر پایه تفاوت قیمت بین نفت خام و سوخت تولید شده مثل بنزین استوار هستند و سود خود را از این طریق به دست می آورند.
 کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت آن شد و قیمت نفت برنت را از 16 دلار در هر بشکه طی تنها چند ماه به 42 دلار رساند. ولی تقاضا برای بنزین و سایر محصولات پالایشی همچنان پایین باقی ماند و قیمت این محصولات افزایش چندانی پیدا نکرد. به این ترتیب، حاشیه سود پالایشگاه‌ها آسیب دید.
 حاشیه سود پالایشگاهی به پایین ترین رقم از سال 2010 رسیده است. تابستان معمولاً زمانی خوب برای پالایشگاه‌ها بود چون به خاطر فصل تعطیلات، تقاضا برای محصولات پالایشی از جمله سوخت افزایش می یافت ولی در حال حاضر بسیاری از پالایشگاهها با تولید هر یک بشکه سوخت در واقعیت ضرر می‌کنند.
 در آخر اگر پالایشگاهها نتوانند سوددآوری داشته باشند، نفت‌خام کمتری می خرند و به این ترتیب جلوی روند بهبود قیمت نفت گرفته می شود. عملکرد عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس نشان می‌دهد پالایشگاه ها همچنان به مدت طولانی تری تحت فشار خواهند بود چون قیمت نفت از بهبود قیمت سوخت پیشی میگیرد.
منبع: تسنیم