۱۰۰ نیروگاه زغال سوز فرسوده در ژاپن بازنشسته می شوند
۱۰۰ نیروگاه زغال سوز فرسوده در ژاپن بازنشسته می شوند
ژاپن به دنبال تعطیلی حداکثر ۱۰۰ نیروگاه زغال سوز قدیمی تا حدود سال ۲۰۳۰ است.
ژاپن به دنبال تعطیلی حداکثر ۱۰۰ نیروگاه زغال سوز قدیمی تا حدود سال ۲۰۳۰ است.
به گزارش نبض انرژی، تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز در چنین ابعاد گسترده‌ای بیانگر تغییر موضع دولت ژاپن در حمایت از زغال سنگ است. ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان و تنها عضوی از گروه هفت است که طرحهای راه‌اندازی نیروگاههای زغال سوز جدید را در دست بررسی دارد.
زغال سنگ یکی از بزرگترین منابع انتشار کربن و سایر آلایندگیهایی است که عامل گرمایش زمین هستند.
روزنامه یومیوری ژاپن بدون اشاره به منابع مورد استنادش، در گزارشی نوشت که هیروشی کاجیاما، وزیر صنعت قرار است بزودی تعطیلی ۹۰ درصد (۱۰۰ نیروگاه) از ۱۱۴ نیروگاه زغال سوزی که پیش از اواسط دهه ۱۹۹۰ ساخته شده اند را اعلام کند و نیروگاههایی که از نظر دولت ناکارآمد باشند، تعطیل خواهند شد.
یکی از مقامات وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن به رویترز گفت که دولت ۱۱۴ نیروگاه از ۱۴۰ نیروگاه زغال سوز را ناکارآمد می داند و برنامه هایی را برای تعطیلی نیروگاههای زغال سوز ناکارآمد تا سال ۲۰۳۰ تهیه کرده است. زغال سنگ ۳۲ درصد از سبد انرژی ژاپن را تشکیل می دهد و این کشور باید اقدامات قاطعی انجام دهد تا این سطح را تا سال ۲۰۳۰ به ۲۶ درصد کاهش دهد.
ژاپن از سوی نهادهای غیردولتی، برخی از کشورها و اخیرا شرکتهای ژاپنی مانند غول فروشگاههای زنجیره ای Aeon برای وابستگی به سوختهای فسیلی مورد انتقاد قرار گرفته است.
بر اساس گزارش رویترز، ژاپن استفاده از زغال سنگ را در پی فاجعه هسته ای سال ۲۰۱۱ که به تعطیلی اکثر راکتورهای اتمی این کشور منجر شد، افزایش داد. این راکتورها زمانی یک سوم از برق مورد نیاز ژاپن را تولید می کردند.
منبع: ایسنا