تنها راه توسعه و آبادانی مکران انتقال آب دریاست
تنها راه توسعه و آبادانی مکران انتقال آب دریاست
توسعه و رونق تولید محصولات کشاورزی، تامین آب آشامیدنی مردم ساحل‌نشین و پسکرانه آن، آب موردنیاز صنایع و طرح‌های مختلف تولیدی و خدماتی، توسعه دامپروری، ایجاد تحول بزرگ در اشتغال و توسعه عمران و آبادانی منطقه مکران در جنوب سیستان و بلوچستان با انتقال آب دریای عمان یا مکران امکان پذیر است.
توسعه و رونق تولید محصولات کشاورزی، تامین آب آشامیدنی مردم ساحل‌نشین و پسکرانه آن، آب موردنیاز صنایع و طرح‌های مختلف تولیدی و خدماتی، توسعه دامپروری، ایجاد تحول بزرگ در اشتغال و توسعه عمران و آبادانی منطقه مکران در جنوب سیستان و بلوچستان با انتقال آب دریای عمان یا مکران امکان پذیر است.
 به گزارش نبض انرژی، رهبر معظم انقلاب مناطق ساحلی مکران را گنج پنهان نامیدند و همواره بر توسعه این سواحل تاکید کرده و  فرمودند: «خوب است که این نام مکران احیا شود، زیرا نام اصیل است.»
تاکید فرمانده معظم کل قوا بر احیای نام تاریخی مکران (سواحل جنوب خاوری ایران بویژه منطقه بلوچستان) نشان از هوشمندی، دقت نظر و نگاه عمیق ایشان در مسائل منطقه و جهان دارد.
 اختصاص اعتبار برای مطالعه و اجرای طرح انتقال آب دریای عمان تنها راه نجات تمام مناطق روستایی و شهری جنوب سیستان و بلوچستان از خشکسالی و عامل رونق اقتصادی، جهش تولید، جان گرفتن صنایع و تامین آب پایدار برای مناطق شهری و روستایی است و در نهایت می توان گفت رفع تشنگی مردم برای همیشه رقم می خورد.
تسریع در تخصیص اعتبار برای مطالعه، اجرای خط انتقال، احداث تصفیه خانه، آب شیرین کن و شبکه آبرسانی ضروری است و دولت با تدبیر وبرنامه ریزی لازم و اختصاص اعتبارات می تواند در کمترین زمان ممکن بیش از یک هزار روستا و جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شهری و روستایی حوزه چابهار، دشتیاری، کنارک، قصرقند، نیکشهر، سرباز، فنوج و راسک را برای همیشه از نگرانی بی آبی و خشکسالی نجات دهد.
استفاده از منابع آبی دریا به صرفه و مطمئن است و می توان هم برای آشامیدن و هم برای کشاورزی استفاده کرد چون در مناطق مختلف سیستان وبلوچستان به ویژه حوزه انتخابیه چابهار باران های رگباری و میانگین بارندگی پایین است و به دلیل نبود سفره آبهای زیرزمینی و بالا بودن سنگ کف مردم با مشکل و بحران جدی بی آبی رو به رو هستند.
کمبود بارندگی ها و ادامه خشکسالی حدود ۲۰ سال گذشته امیدها را برای آبرسانی به صفر رسانده و بحران بی آبی دامنگیر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت روستایی و شهری جنوب استان شده است.
فرمانداران، مسوولان و مردم شهرستانهای جنوب سیستان و بلوچستان بر این باورند که مشکلات کم آبی شهرها و روستاهای این مناطق و تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت با ذخیره اندک سفره های زیرزمینی برطرف نمی شود و تنها راه نجات از بی آبی انتقال آب دریای مکران(عمان) است.
بطور مثال شهرستان نیکشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در سه نقطه شهری و ۳۹۵ روستا دارد که همه آنها با مشکل کم آبی مواجه هستند.
این شهرستان حدود ۲۰ سال با خشکسالی شدید مواجه بوده به طوری که بیش از ۹۰ قنات آن خشک و میلیاردها تومان به کشاورزی، آب شهری و روستایی خسارت وارد کرده است.
علاوه براین سایر شهرستانهای منطقه هم اینک با مشکل شدید کم آبی روبرو هستند بطوریکه آبرسانی به روستاهایی که با دریا فاصله زیادی ندارند بوسیله تانکر انجام می شود که آنهم سهمیه  هر نفر از ساکنان روستایی چابهار و  دشتیاری روزانه ۱۵ لیتر است.
بی آبی سبب شده است تا هزاران شغل در زمینه کشاورزی از دست برود و انواع درختان میوه، نخیلات و مرکبات که حاصل دسترنج دهها ساله و نسل های گذشته بود از بین برود.
دامنه خسارت های خشکسالی و بی آبی در چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند از زلزله چند ریشتری بیشتر است.
جلسات و برنامه های مختلفی از سوی مسوولان برای انتقال آب دریای مکران برگزار شده و تاکنون قدم های خوبی برداشته شده است که نوید دهنده انتقال آب از دریای مکران است.
انتقال آب دریای عمان به شرق کشور بزودی اجرایی می‌شود
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور(سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) بزودی اجرایی می‌شود که با این اقدام شاهد رونق تولید، جان گرفتن صنعت، کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ساکنان این مناطق خشک و کم آب خواهیم بود.
احمدعلی موهبتی اظهار داشت: اقدامات لازم در سال‌های اخیر برای اجرایی شدن انتقال آب به استان‌های شرقی کشور انجام شده و بزودی پس از انجام مطالعات دقیق و تخصیص اعتبار اجرایی می‌شود. 
استاندار سیستان وبلوچستان ادامه داد: دولت در جنگ اقتصادی توجه ویژه‌ای به شرق کشور دارد به همین منظور طرح بزرگ انتقال آب در حال برنامه‌ریزی دقیق است.
وی افزود: دولت توجه ویژه‌ای به آبادسازی سواحل مکران بویژه چابهار دارد که افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار از ۲ و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون و نهایتا به ۱۵ میلیون می‌رسد.
موهبتی بیان کرد: شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آب به استان‌های خشک سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی می‌تواند علاوه‌بر تامین آب آشامیدنی و کشاورزی موجب فعال سازی معادن و صنایع بزرگ آب‌بر این مناطق شود و به صنعت و کارخانجات نیز جان تازه‌ای دهد.
رهبر معظم انقلاب بر انتقال آب دریای عمان به شرق کشور تاکید دارند
استاندار خراسان رضوی چندی پیش گفته بود: رهبر معظم انقلاب بر انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور تاکید دارند و این موضوع را بارها در دیدارهایی که در مشهد داشتیم جویای پروژه بودند که سریعتر اقدامات لازم انجام شود. 
علیرضا رزم حسینی اظهار داشت: انتقال آب پایدار دریا به استان‌های شرق کشور ضامن ایجاد امنیت و ماندگاری جمعیت در این مناطق خشک است.
وی بیان کرد: انتقال آب دریای عمان می‌تواند به صنعت و کشاورزی رونق دهد و مسوولان کشوری برای تامین آب پایدار این مناطق تاکید فراوان دارند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد انتقال آب خواهیم بود و این نقطه عطفی برای توسعه همه جانبه شرق کشور است، خاطرنشان کرد: این طرح بزرگ علاوه بر عمران و آبادانی شرق کشور در تامین امنیت که از اهمیت خاصی برخوردار است نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
پایان جیره بندی آب در نیکشهر نیازمند انتقال آب از دریاست
مدیر آب و فاضلاب شهری نیکشهر گفت: پایان جیره بندی آب در این شهرستان نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تخصیص اعتبارات لازم برای حفر چاههای جدید و انتقال آب دریای عمان است.
سعید ریگی افزود: دامنه کم آبی در نیکشهر روز به روز بیشتر می شود.
عضو شورای اسلامی شهرستان نیکشهر نیز اظهار داشت: خشکسالی های ۲ دهه اخیر سبب خشک شدن قنوات، سفرهای آب زیرزمینی و افزایش روستاهای بی آب شده و بحران بی آبی در نیکشهر را جدی تر از گذشته کرده، تنها راه مقابله با کم آبی، خشکسالی و تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت انتقال آب از دریای مکران (عمان) به تمامی روستاها و نقاط شهری است.
عبدالباسط بلوچزهی با اشاره به اینکه در صورت انتقال آب از دریای عمان به نقاط شهری و روستایی بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی نیز زیرکشت رفته و هزاران شغل جدید ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: رونق صنعت و ایجاد کارگاههای بزرگ و کوچک از دیگر مزایای وجود آب مطمئن و پایدار است.
انتقال آب دریای مکران از آرزوهای دیرینه مردم سیستان وبلوچستان است
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: طرح انتقال آب دریای مکران به سه استان شرقی کشور(سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی) با حضور مسئولان استانی و کشوری از اواخر سال گذشته اجرایی شده که با تکمیل آن آرزوهای دیرینه مردم این دیار برآورده می شود.
رحمدل بامری افزود: شهر و روستاهای این شهرستان در اولویت نخست طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای مکران(عمان) به سه استان شرقی کشور است.
وی بیان کرد: با اجرایی شدن طرح انتقال آب به سه استان شرقی کشور تمام مشکلات مردم شهر و روستاهای چابهار مرتفع می‌شود. 
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است روزانه در ابتدا ۸۰۰ هزار مترمکعب و در گام نهایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب از دریای عمان شیرین سازی و به سه استان شرقی کشور منتقل شود.
فرماندار ویژه چابهار گفت: چابهار به آبهای آزاد اقیانوس هند متصل است و نمک زدایی و برداشت روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب از اقیانوس در مقایسه با برداشت چندین میلیون مترمکعب آب توسط کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار ناچیز است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.   
بامری اظهار داشت: نقاط ساحلی نظیر چابهار، دشتیاری، کنارک و زرآباد در طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور در اولویت است و ابتدا به تمام نقاط ساحلی و سپس به سایر شهرهای سیستان وبلوچستان و بعد به استان‌های همجوار منتقل می‌شود. 
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان به شرق ایران امضا شده و  خط لوله‌ آن بطول هزار و۵۰۰ کیلومتر به سه استان شرقی کشور اجرا می‌شود تا برای آشامیدنی مردم و استفاده صنایع و کشاورزی مصرف شود.
وی ادامه داد: استفاده از آب پایدار دریا موجب رونق کشاورزی، جان گرفتن طرح‌های بزرگ، صنایع و خوشحالی مردم بویژه دامداران و کشاورزان می‌شود. 
منطقه آزاد چابهار در طرح انتقال آب از دریا مشارکت می کند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار  نیز گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرق کشور بین شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت تکاپوی آب و برق شرق (تابش) و سازمان ایمیدرو با منطقه آزاد چابهار امضا شده است.
عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه منطقه آزادچابهار در طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور مشارکت ۱۰درصدی دارد، خاطرنشان کرد: با انتقال آب به استان‌های شرقی معادن و فولاد شرق کشور متحول می‌شود.
وی افزود: نیاز آبی مردم چابهار در اولویت این پروژه است و سپس تامین آب صنایع و سایر پروژه‌ها و استان‌های همجوار در گام بعدی انجام می‌شود.
وی گفت: دغدغه اصلی مردم سیستان وبلوچستان بویژه سواحل مکران کم‌آبی است که با اجرایی شدن طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور برای همیشه مشکلات آب حل می‌شود.
وی با قدردانی از تلاش‌های دولت برای آبادانی سواحل مکران خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بزرگ با منافع اقتصادی بالا برای مردم محروم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، مسوولان کشوری و استانی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: چابهار با کم‌آبی مواجه است بطوریکه هم‌اینک فقط پروژه های در دست اجرای منطقه آزاد ۱۲۷ هزار مترمکعب آب در روز نیاز دارند و بیش‌از ۲۲۷ هزار مترمکعب آب برای کاربری‌های مختلف صنایع و آشامیدنی مورد نیاز است.
کردی بیان کرد: انسجام استانداران شرق کشور علاوه بر حل مشکلات کم آبی سبب رونق اشتغال، تولید، جان گرفتن صنایع، پروژه‌ها و صنایع آب‌بَر می‌شود.
وی گفت: در بحث زیرساختی و استفاده از منابع مختلف، تامین آب بسیار مهم است و منطقه آزاد با مشارکت در این طرح سهم عمده‌ای در طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه‌ای با طعم آب موجب شادمانی مردم سواحل مکران و و تحقق آرزوی دیرینه آنها توسط دولت می‌شود.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحال دریای مکران( عمان) قرار دارد.
منبع: ایرنا