تاثیر منفی صنعت پوشاک بر روی محیط زیست و مصرف آب
تاثیر منفی صنعت پوشاک بر روی محیط زیست و مصرف آب
عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نقش صنعت مُد و پوشاک بر منابع محیط زیست به گونه‌ای است که شاهد تغییر الگوی مصرف و تاثیر منفی آن بر این منابع هستیم.
عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نقش صنعت مُد و پوشاک بر منابع محیط زیست به گونه‌ای است که شاهد تغییر الگوی مصرف و تاثیر منفی آن بر این منابع هستیم.
به گزارش نبض انرژی، عادل سپهر به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی گفت: شعار امسال بر مدیریت مصرف و زنجیره بهره‌برداری از اراضی و منابع آب و خاک در تامین مواد غذایی، خوراک، علوفه دام و همچنین الیاف و صنعت پوشاک تاکید دارد زیرا تولید پایدار و حفظ  اکوسیستم در گرو تغییر رفتار و بهره‌برداری از منابع است.
وی ادامه داد: چرخه نامناسب ارتباط بین مصرف و زمین باعث از بین رفتن محیط زیست می‌شود زیرا انسان‌ها علاوه بر تامین مواد غذایی خود از زمین‌های کشاورزی، با زیرکشت بردن زمین‌های پنبه برای استفاده در صنعت پوشاک و استفاده صدها لیتر آب برای این محصول باعث فشار مضاعف بر زمین هستند.
این استاد دانشگاه گفت: بیابان زایی بر اثر تخریب اراضی در مناطق خشک، نیمه خشک و مرطوب حاصل دخالت‌های انسانی است و اکنون نتیجه این فعالیت‌ها که با رشد روزافزون جمعیت در دو دهه اخیر بیشتر شده قابل مشاهده است.
وی افزود: عدم تغییر در الگوی مصرف انسان‌ها باعث استفاده بیش از حد از منابع آب و خاک و در نتیجه از بین رفتن زمین‌های زراعی و توسعه زمین‌های خشک و بیابانی خواهد شد.
سپهر ادامه داد: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد زمین‌هایی حاصلخیزی که قابلیت تولید داشتند، برای تولید مواد غذایی تخریب شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این روند به ۹۰ درصد برسد و نتیجه این روند برای نسل آینده بشر، بسیارخطرناک است.
وی گفت: ایران در کمربند خشک و نیمه خشک واقع است و نباید از این موضوع غافل شویم که منابع آب و زیرزمینی ما نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت است و نزولات جوی این سرزمین حدود یک سوم سایر نقاط جهان است لذا در این زمینه مدیریت متفاوت می‌طلبد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به بارش‌های خوب ۲ سال اخیر در ایران افزود: با این حال نباید از مدیریت منابع آب غافل شویم زیرا فشاری که برای تامین منابع غذایی و پوشاک بر روی اراضی وجود دارد نامناسب است و نیاز به تغییر الگوی مصرف وجود دارد.
وی ادامه داد: باید کشت مواد غذایی که آب کمتری نیاز دارند در دستور کار قرار گیرد همچنین برای کشاورزی پایدار می‌توان محصولی تهیه کرد که در آن آب کمتری مصرف شده باشد تا تولید کننده نیز سود  بیشتری به دست آورد.
سپهر گفت: برای این منظور حرکت ملی لازم است و وزارت جهاد کشاورزی نقش پررنگ در تصحیح الگوی کشت، مدیریت منابع و تولید پایدار دارد.
وی افزود: همچنین دانشگاه‌ها نقش موثری در این تغییر نگاه دارند و بر همین اساس دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت‌های مختلف در قالب طرح‌های گوناگون مرتبط با ارایه الگوی کشت و مدیریت منابع ارائه داده است.
منبع: ایرنا