تولید برق با تدوین اطلس باد ایران
تولید برق با تدوین اطلس باد ایران
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به شناسایی ظرفیت بادی بسیار عالی در شرق کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس و با هدف استفاده از این ظرفیت برای تولید برق، اطلس باد کشور تدوین شد.
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به شناسایی ظرفیت بادی بسیار عالی در شرق کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس و با هدف استفاده از این ظرفیت برای تولید برق، اطلس باد کشور تدوین شد.
به گزارش نبض انرژی،«محمد ساتکین» که درروزهای پایانی اسفندماه پارسال از سوی «رضا اردکانیان» وزیر نیرو به عنوان رییس جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر وبهره وری برق ایران منصوب شد روز یکشنبه در نخستین نشست خبری خود با اشاره به اینکه‌ کارشناسایی ظرفیت انرژی بادی شرق کشور از سال ۱۳۸۳ انجام شده و میدان بادی مشترکی با کشور افغانستان شناسایی شد، ادامه داد: بزرگ‌ترین حوضه بادخیز جهان در شرق کشورمان قرار گرفته که ظرفیتی  بالای ۴۰درصد دارد، البته بخش عمده آن در کشور افغانستان واقع شده که پانزده هزار مگاوات شناسایی شده وپنج هزار مگاوات آن در ایران واقع شده است.
ساتکین ظرفیت کشورمان در انرژی بادی را بی‌نظیر توصیف کرد و خاطرنشان ساخت : بخش انرژی خورشیدی ایران از بهترین مناطق جهان است و تلاش می‌شود از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده شود.
معاون وزیر نیرو گفت: شمال زابل، خواف و دوروح سه منطقه بادخیز در شرق کشورمان هستند که بخش زابل ارزشمندترین بخش از نظر تولید انرژی بادی است و ظرفیت تولید حدود ۳ هزارمگاواتی برای آن پیش‌بینی شده‌است.
وی خواف را دارای یکی از بی نظیرترین بادهای جهان توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: پیش بینی تولید بیش از هزار مگاوات برق از این بادها صورت گرفته است.
ساتکین منطقه دورح را هم از بهترین مناطق بادخیز شرق کشور توصیف کرد که در هفته‌های اخیر یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در آن نصب شده و ادامه داد: پیش بینی می‌شود بتوان از این ناحیه نیز چند هزارمگاوات برق تولید کرد.
معاون وزیر نیروبه تدوین اطلس باد کشور توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق اشاره کرد و آن را یکی از دقیق‌ترین اطلس‌های تدوین شده در سطح جهان توصیف کرد.
وی افزود: هنگام تدوین اطلس برای بدست آمدن دقیق ترزوایا حتی به خاک افغانستان نفوذصورت گرفته و با کمک شرکت‌های آلمانی و دانمارکی این اطلس که در نوع خود بی‌نظیر است تدوین شود.
ساتکین گفت: احتمال انجام پروژه‌های مشترک در زمینه تولید برق از ظرفیت بادی در آینده دور از انتظار نخواهد بود.
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران از تلاش برای توسعه هرچه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورمان خبرداد و خاطرنشان ساخت: تلاش خواهدشد در دوره جدید پروژه‌های این بخش با شتاب بیشتری اجرایی شوند.
وی که سابقه ای بیش از ۲۴ ساله در بخش انرژی و ۲۰ ساله تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد افزود: همه تلاش این خواهد بود که بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور توسعه داده شود.
ساتکین توجه به بهره‌وری را از دیگر اولویت‌های دورجدید برشمرد و تاکید کرد: تلاش می‌شود از ظرفیت‌های کم نظیر کشور در بخش انرژی خورشیدی نهایت استفاده شود.
معاون وزیر نیرو گفت: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در دوران جدید سازمانی چابک و مرجع خواهد بود و تلاش خواهد شد به عنوان قطب منطقه مطرح شود.
وی ادامه داد: تلاش می‌شود در دور جدید حمایت های جدی‌تری از بخش خصوصی به عمل آید چه در بخش ساخت تجهیزات و چه از نظر سرمایه‌گذاری حمایت‌ها خواهدشد.
ساتکین افزود: سیاستگذاری از اولویت های سازمان است و محدود به چند برنامه نخواهد شدو بخش توسعه از بخش عوارض برق صدرصد عملیاتی خواهد شد.
رییس سازمان ساتبا گفت: روش‌های جدید ایجاد خواهد شد و سیاست اصلی در این دوره مکانیزم‌های تشویقی است.
وی توسعه فناوری را از اولویت های جدید سازمان ساتبا برشمرد و خاطرنشان ساخت: ساتبا پژوهش محور خواهد بود و باید در این زمینه به خوبی ورود کند.
ساتکین گفت: ایجاد منابع مالی به غیر ازتامین از محل عوارض برق دنبال خواهدشد ضمن اینکه تلاش می‌شود از ظرفیت کشور برای توسعه هرچه بیشتر انرژیهای تجدیدپذیر و پاک استفاده شود.
ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر به یک هزار مگاوات می‌رسد
معاون وزیر نیرو مجموع ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان را ۸۲۴ مگاوات عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ظرفیت محقق شده با کمک سرمایه گذاری بخش خصوصی و به خصوص سرمایه‌های مردمی بوده که برق تولید شده توسط آنها را به قیمت یک هزار و ۴۰ تومان خریداری کرده و این مشوقی برای همکاری آنان بوده است.
وی افزود: امسال نیز با توجه به وجود تحریم‌ها و شرایط موجود کشورو جهش قیمت ارز و مشکلات سرمایه‌گذاری تلاش خواهدشد ۳۲۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه شود.
ساتکین ادامه داد: رسیدن به ظرفیت پنج هزار مگاواتی با توجه به شرایط موجود به سرعت قابل دسترسی نیست اما واردکردن این میزان ظرفیت با وجود همه مشکلات درحد معجزه است.
رییس سازمان ساتبا گفت: اکنون ۸۸۰ مگاوات پروژه شروع شده برای احدث وجود دارد که همه سرمایه‌گذارهای آن کار را شروع کرده‌اند.
وی ادامه داد: ظرفیت ۸۸۰ مگاواتی حدود ۴۰۰ مگاوات آن امسال و یا نهایت ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد بهره‌بردای خواهد شد و مابقی آن تا سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.
طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده برای کمک به بهره‌وری
ساتکین گفت: تنها به بخش تولید اکتفا نخواهدشد و طرح‌های بهره‌وری نیز به جد پیگیری خواهد شد که یکی از مهمترین آنها طرح تعویض کولرهای فرسوده گازی است.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: تعویض کردن دویست هزار کولر گازی معادل ۴۸۰ نیروگاه مجازی احداث شده است و شبیه آن است که ۴۸۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث شده باشد.
وی افزود: برنامه در بخش بهره‌وری تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده است که در آن کولرهای با راندمان بالا جایگزین خواهدشد و تلاش براین است که ۲۰۰ هزارعدد آن امسال اجرایی شود.
ساتکین با بیان اینکه تنها نباید به بخش انرژی تجدیدپذیر توجه کرد خاطرنشان ساخت: بهره‌وری باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: همه برنامه‌های این سازمان با کمک بخش خصوصی و مردم اجرایی خواهد شد و این انرژی یک انرژی ملی است.
وی به ورود سه مجموعه بنیاد مستضعفان، کمیته امدادامام خمینی(ره) و بیسج سازندگی برای کمک به مردم در بخش احداث نیروگاه‌های پشت بامی اشاره کرد و گفت: مجموعه‌های ذکر شده تلاش دارند با کمک پرداخت تسهیلات کم بهره و یا بلاعوض همه پولی که یک خانواده برای یک پکیج پنج کیلوواتی پرداخت کند را به میزان ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام کم بهره بدهند تا همه تهیه کنند.
ساتکین افزود: اکنون کمیته امداد تلاش دارد به جای پرداخت وجه به خانواده محرومان با پرداخت این تسهیلات آنان را به نصب نیروگاه تشویق کرده و با نصب این تجهیزات برق به شبکه بفروشند و به این ترتیب درآمدی پایدار داشته باشند.
وی گفت: اکنون دو هزارو ۲۰۰ پکیج معادل ۱۱ مگاوات از این طریق اجرایی شده است.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: سازمان ساتبا قراردادی را با شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور منعقد کرده که براساس آن این شرکت‌ها مامور اجرای خرید برق تولیدی از نیروگاه‌های پشت بامی هستند.
ساتکین افزود: مشترکان با مراجعه به شرکت‌های توزیع برق می‌توانند از خدمات آنان استفاده کرده و با نصب نیروگاه برروی بام مبلغ یک هزار و ۴۰ تومان برق تولیدی خریداری می‌شود.
وی گفت: مشترکانی که به این ترتیب برق تولید می‌کنند خود نمی توانند مصرف کنند بلکه به شبکه تزریق کرده و پول آن را دریافت خواهند کرد و برق مورد نیاز را با قیمتی کمتر از شبکه خریداری خواهند کرد.
نیروگاه زباله سوز در شمال کشور دنبال می شود
رییس سازمان ساتبا در باره نیروگاه زیست توده(زباله سوز) ادامه داد: امسال طرحی تدوین و به وزیر نیروداده شده برای حل مشکل زباله ها در شمال کشور که گیلان و مازندران را در برخواهد گرفت.
ساتکین افزود: طرح بسیار بزرگ و ملی است که  پس از تایید وزیر تلاش خواهدشد از راه تجدیدپذیر مشکل زباله های شمال ایران برطرف شود.
وی از انعقاد چند قرار داد با شرکت‌های داخلی در باره احداث نیروگاه‌های زیست توده خبرداد و گفت: مشوق‌های جداگانه‌ای برای افرادی که در این بخش ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند لحاظ شده است.
معاون وزیر افزود: تلاش می شود از گاز تولید شده در این بخش برای نیروگاه های منطقه استفاده شود.
ساتکین از وقوع تحولات جدی در بخش بهره وری در امسال خبرداد و خاطرنشان ساخت: پروژه‌های گسترده‌ای برای این بخش درنظر گرفته شده که سه طرح آن اکنون فعال است.
وی یکی از این پروژه‌ها را یارانه سود تسهیلات برشمرد و در توضیح آن گفت: مشترکی که بتواند با اعمال روش های بهره ورانه مصرف خود را بهینه کرده و ثابت کند که مصرف کاهش یافته و برای آن از تسهیلات بانکی استفاده کرده سازمان ساتبا به عنوان تشویق سود این تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.
رییس سازمان ساتبا با تاکید بر اعمال روش‌های تشویقی در این سازمان افزود: پرداخت سود تسهیلات هم در بخش صنایع و هم در بخش خانگی اعمال خواهدشد و به ازای هر کیلووات صرفه جویی اعمال شده پول پرداخت خواهد شد.
ساتکین از در دست تدوین بودن سازوکارهای این برنامه مشوقی خبرداد و خاطرنشان ساخت: اعمال این روش در صنایع به مراتب آسان تر و قابل شناسایی است که مشوق هم دریافت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: اعمال این روش اگر منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت هم شود می تواند با مراجعه به وزارت نفت از محل سوخت صرفه جویی شده استفاده کند.
معاون وزیر نیرو از اعمال روش های بهره وری در سه بخش تولید، انتقال و توزیع خبرداد و خاطرنشان ساخت: بهره وری در انتقال و تولید با تولید در محل دنبال خواهد شد.
ساتکین بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را موثر از اعمال تحریم‌های ظالمانه دانست و افزود: تحریم‌های بانکی و مالی همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است.
وی جایگزین کردن نیروگاه های تجدیدپذیر به جای نیروگاه های فرسوده را عملی غیر کارشناسی توصیف کرد و گفت: سبد انرژی کشور نباید محدود به چند انرژی باشد بلکه باید انواع انرژی ها را داشته باشد.
معاون وزیر نیرو افزود: نیاز مبرم به برق داریم پس نباید محدود به یک انرژی باشیم و اگر تولید زیاد شد می توان آن را صادر کرد.
ساتکین ادامه داد: اکثر قراردادهای منعقدشده با سرمایه گذاران خارجی صورت گرفته است .
وی درعین حال گفت: همه قراردادها با شرکت های ایرانی است زیرا پرداخت ها به صورت ریالی است اما ممکن است این شرکت‌ها سرمایه گذارخارجی داشته باشند در نتیجه سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است.
رییس سازمان ساتبا در باره صادرت برق انرژی های تجدیدپذیر افزود: وزیر نیرو فقط به این بخش اجازه داده برای صادرات برق اقدام کند و مابقی بخش ها صادرات از سوی شرکت توانیر انجام می‌شود.
ساتکین این امر را مشوقی برای ورود هرچه بیشتر سرمایه گذاران به تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر توصیف کرد.
وی با تاکید براینکه برای صادرات باید یک منبع مطمئن دراختیار باشدآن را شرکت توانیر توصیف کرد و گفت: از مکانیزم موفق صادرات برق تجدیدپذیر استفاده خواهد شد.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون حتی یک کیلووات برق تولید شده از محل انرژی های تجدیدپذیر صادر نشده است از آغاز گام عملیاتی در امسال خبرداد.
ساتکین با تاکید بر اعمال روش های مشوقانه در این سازمان گفت: روش های دیگر جذب سرمایه گذاری نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت که ازآن جمله می توان به فعالیت شرکت هایی که اعمال صرفه جویی در دستگاه های اجرایی می کنند اشاره کرد.
وی روش دیگر جذب سرمایه گذاری را اعمال قانون استفاده ۲۰درصدی ادارت از محل انرژی های تجدیدپذیر برشمرد و گفت: اعمال این روش  معادل حدود ۲ هزار مگاوات نیروگاه در کشور خواهد بود که بایداز محل انرژی های تجدیدپذیر انجام شود.
رییس سازمان ساتبا از اعمال دو نوع قبض سبز و نارنجی برای سازمان های دولتی و نهاد های عمومی خبرداد که قبض سبز حاصل استفاده از انرژی تجدیدپذیر خواهد بود و به این ترتیب این نوع دستگاه ها خواهند فهمید سرمایه گذاری در چه بخشی به نفع آنها خواهد بود.
ساتکین از اعمال دو طرح تعویض کولرهای گازی و کولرهای آبی فرسوده در کشور به زودی خبرداد و براستفاده صحیح از کولرهای گازی در مناطق خشک تاکید کرد.
معاون وزیر نیرو از اجرایی شدن نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر تا قبل از پایان دولت دوازدهم خبرداد و گفت: پنج مگاوات این نیروگاه تاپیش از این دولت وارد مدار خواهدشد.
وی تاکید کرد: ایران می‌تواند قطب  انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه باشد.
 ساتکین از تلاش برای برقرار ارتباط با کشورهای منطقه خبرداد و گفت: افغانستان ظرفیت بسیار بالایی دارد علاوه بر این می‌توان روی ظرفیت های کشورهایی چون پاکستان نیز حساب کرد.
معاون وزیر نیرو عنوان کرد:درحال حاضر کشور ترکیه در بخش انرژی های تجدیدپذیر از ایران پیشی گرفته است.
منبع: ایرنا