استفاده از سدهای لاستیکی در ایران
استفاده از سدهای لاستیکی در ایران
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در ایران پتانسیل زیادی خصوصا در مناطق پرآب مانند گیلان، برای استفاده از سدهای لاستیکی وجود دارد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در ایران پتانسیل زیادی خصوصا در مناطق پرآب مانند گیلان، برای استفاده از سدهای لاستیکی وجود دارد.
به گزارش نبض انرژی، تقی‌زاده خامسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سابقه استفاده از لاستیک در صنعت آب عمر بسیار کوتاهی دارد اما ساخت بیش از ۴۰۰۰ سد لاستیکی در دنیا و اجرای صدها طرح افزایش ارتفاع سد و استفاده از لاستیک به جای دریچه‌های فلزی نمایانگر این است که این ماده جای خود را بین مصالح مختلف کاملا باز کرده است و هر روز شاهد استفاده هر چه بیشتر از این فناوری هستیم.
وی با بیان اینکه تکنولوژی سدهای لاستیکی راه مهندسی مناسبی برای مقاصد انحراف، ذخیره و تنظیم آب رودخانه‌هاست و می‌تواند جایگزین مناسبی برای سازه‌های بتنی با دریچه‌های فلزی باشد اظهار کرد: با این تکنولوژی مقیاس کارهای ساختمانی در حد یک پروژه عادی کاهش یافته و تجهیزات مکانیکی غیرضروری حذف می‌شود.
به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در واقع سدهای لاستیکی با کم و زیاد شدن هوای درون آنها قابل تنظیم هستند و در صورت لزوم به آسانی می‌شود آنها را جابجا کرد.
خامسی با اشاره به پتانسیل‌های ایران برای استفاده از این فناوری گفت: در کشور پتانسیل زیادی خصوصا در مناطق پر آب مانند گیلان، سد داریان برای استفاده از سدهای لاستیکی وجود دارد. منطقه زیبای اورامانات بین استان‌های کردستان و کرمانشاه و در نزدیکی شهر پاوه روی رودخانه پر آب سیروان ساخته شده، ظرفیت بالایی برای گردشگری نیز دارد.
وی اظهار کرد: اخیرا همکارانم در شرکت آب و نیروی ایران سد لاستیکی به طول ۸۵ متر روی سازه سرریز آزاد سد داریان احداث کردند که می‌تواند ۱۵ میلیون متر مکعب حجم آب مخزن سد را با قابلیت تنظیم سالانه حدود ۶۵ میلیون متر مکعب و افزایش تولید انرژی برق آبی به میزان ۲۳ میلیون کیلووات ساعت در سال را داشته باشد.
منبع: ایسنا