فاضلاب ۳ روستا همچنان وارد دریاچه زریبار مریوان می‌شود
فاضلاب ۳ روستا همچنان وارد دریاچه زریبار مریوان می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: فاضللاب ۳ روستا، محلات اطراف و استادیوم همچنان وارد دریاچه زریبار مریوان می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: فاضللاب ۳ روستا، محلات اطراف و استادیوم همچنان وارد دریاچه زریبار مریوان می‌شود.
به گزارش نبض انرژی، فریبا رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: 17 تا 23 خردادماه امسال به نام هفته محیط زیست نام‌گذاری شده است.
وی با بیان اینکه کلیه برنامه‌های محیط زیست براساس شعار سال و منویات مقام معظم رهبری است، افزود: پیوسته در کنار تولید و مسائل معیشتی، در راستای توسعه استان فعالیت می‌کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان به رویکرد سازمان محیط زیست استان کردستان اشاره و عنوان کرد: وضعیت استان کردستان به لحاظ غنائم محیط زیستی نسبت به سایر استان‌های دیگر سالم‌تر و بکر‌تر بوده، به همین دلیل در بحث توسعه نیز بسیار پیشرفته‌تر است.
وی با عنوان اینکه در استان کردستان چاره‌ای جز استفاده از منابع زیست محیطی در راستای معیشت و رونق اقتصادی نداریم، گفت: استان‌های دیگر تمامی منابع خود را در حوزه صنعت قرار داده اما برای انجام عملیات و پروژه‌های مختلف در کردستان به‌دلیل نزدیکی با آبخوان‌ها، آلودگی سفره‌های زیرزمینی، تغییرات کاربری، آلودگی هوا و توپوگرافی جغرافیایی خیلی باید با احتیاط پیش برویم.
رضایی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان محیط زیست استان، جهش تولید، خودکفایی و عدم وابستگی به ممالک خارجی است، عنوان کرد: در چند سال اخیر ده‌ها پروژه تعین تکلیف‌نشده یا دارای مشکلات فنی، ساماندهی و مشکلات واحدهای تعطیل شده، حل و فصل شده‌اند.
وی به گونه‌های جانوری و گیاهی در حال انقراض اشاره و خاطر نشان کرد:  برای چند گونه‌های جانوری برنامه عملی داشته اما در بخش گیاهان هنور مشخص نیست که کدام گونه در حال انقراض است، برای پیشگیری بوته‌کنی گیاهان خوراکی که در مناطق استان کردستان به شدت در حال برداشت بوده، سه مصوبه شورای عالی محیط زیست، مورد تایید قرار گرفته و می‌طلبد امکانات و تجهیزات نیروهای اجرای بیشتر برای عرصه‌های محافظت‌شده جذب شوند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان مبنی براینکه برای جلوگیری از نابودی دریاچه زریبار و ساماندهی فاضلاب‌های روستاهای اطراف که به این دریاچه سرازیر می‌شود، چه اقداماتی صورت گرفته است، توضیح داد: با توجه به اینکه فاضلاب 10 روستا، محلات اطراف و استادیوم به داخل زریبار سرازیر می‌شد، از مصوبات ستاد ساماندهی تالاب زریبار اعتبار جهشی برای مدیریت، جمع‌آوری و هدایت فاضلاب این روستاها به تصفیه‌خانه، در نظر گرفته شد اما به دلیل ناکافی بودن بودجه، فقط از ورود فاضلاب 7 روستا جلوگیری و فاضلاب آنها از سال 96 مسدود شده است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی ساماندهی فاضلاب 3 روستا باقی‌مانده، 60 درصد اجرایی شده است، گفت: متاسفانه با ادغام آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی، تعللی در اتمام این پروژه به وجود آمده که امیدواریم در آینده این موضع حل و فصل شود، اما در کل حجم فاضلاب ورودی به داخل این دریاچه کاهش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: فاضلاب ساخت و سازهای غیر مجاز اطراف دریاچه زریبار نیز مشکل‌ساز شده که باید سازمان آبفا استان سریعاً این مشکل را برطرف کند چراکه در این‌صورت رشد نیزارها کنترل می‌شود.
وی با ذکر اینکه 882 مورد از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی استان در سال گذشته پایش شد، افزود: کارگروه صنایع آلاینده بعد از 6 سال در کردستان فعال شد و هر پایش با حضور اکیب‌های سه نفره انجام می‌شود.
رضایی بیان کرد: کشف 4345 قطعه صید غیرمجاز آبزیان، کشف 36 مورد سلاح مجاز، 14 مورد سلاح غیرمجاز، 136 مورد نگهداری و خرید فروش حیات وحش زنده و غیرزنده، بازداشت 24 شکارچی، صدور 132 مورد اخطاریه‌های محیط زیستی، ارائه 5 هزار و 941 نفر ساعت آموزش، کشف 93 مورد ادوات غیرسلاح و تقدیم لایحه چهار ماده‌ای حمایت از محیط‌بانان به مجلس از اقدامات مهم این سازمان در سال گذشته در استان بوده است.
دریاچه زریبار هیچگاه مشکل جدی فاضلاب روستایی نداشته است!
شهاب محمدی، معاون فنی حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: دریاچه زریبار هیچ گاه مشکل جدی فاضلاب روستایی نداشته است! چراکه از سال 75 پس از تهدید و وورد فاضلاب‌های روستایی  به دریاچه، محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای اقدامات خود را در ضلع شرقی انجام داده و با احداث حوضچه‌هایی از ورد فاضلاب به‌طور مستقیم جلوگیری شده است.
وی افزود: از سال 96 با احداث پروکتور اصلی و وصل شدن فاضلاب‌های روستایی کلیه مشکلات روستاهای ظلع غربی حل و فصل شد و 3 روستای ضلع غربی نیز به دلیل فاصله زیاد به‌طور جدی دریاچه زریوار را تهدید نمی‌کند.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: مشکل اصلی دریاچه زریبار در بحث فاضلاب، ورودی فاضلاب محله سردوش بوده چراکه بزرگ‌ترین قسمت عمده نیزارهای ضلع جنوبی به‌دلیل این فاضلاب‌ها به‌وجود آمده و با 33 لیتر دبی متوسط ورودی فاضلاب‌ها شهری، قطعاً چیزی نیست که به این سادگی از کنار آنها بگذریم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری ستاد نجات‌بخشی دریاچه زریبار بعد از کلی پیگیری‌های مکرر در پایان سال 98، شاهد مرتفع شدن بزرگ‌ترین آلودگی تالاب زریبار یعنی وردی فاضلاب شهری به دریاچه بودیم و اکنون به صورت بسیار جزئی ورود فاضلاب در منطقه شهری داریم اما در کل 92 درصد مشکلات ما در این راستا حل و فصل شده است.
به گفته محمدی، دریاچه زریبار با 3 هزار و 293 هکتار از سال 85 به‌عنوان پناهگاه حیات وحش مصوب شده که تاکنون بالغ بر 70 درصد انرژی محیط‌بانان نیروی انسانی استان بر روی زریبار صرف شده، چراکه برای این تالاب به دلیل نزدیک بودن با جوامع محلی و مجموعه گردشگری منحصر به فرد، تلاش‌های فراوانی شده که مدیرت آن نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.
فاضلاب 51 روستا تهدیدی برای سد قشلاق سنندج
اقبال حمیدی، معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص اجرای معاینه فنی در راستای رفع آلودگی اظهار داشت: 27 مراکز معاینه فنی در 9 شهرستان استان کردستان فعالیت دارد.
وی افزود: در مراکز معاینه فنی استان به‌جز شهرستان کامیارن و دهگلان به‌مناسبت هفته محیط‌زیست، به رانندگان خودرو که برای معاینه فنی اقدام کرده، تخفیف 10 تا 30 درصدی می‌دهند.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه تردد خودروهای فرسوده یکی از مشکلات مهم امروز در بحث آلودگی هوا است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در سال گذشته گرد و غبار آنچنانی نداشتیم اما با خطر آلودگی ازون، ناشی از خودروهای فرسوده در استان روبه‌رو بودیم.
وی با بیان اینکه کل آمار اسقاط خودروهای فرسوده از سال 91 تا 98 حدود 11 هزار و 96 مورد بوده است، بیان کرد: جایگزینی خودروهای فرسوده در سال 85 آغاز شد اما در شهر سنندج از سال 91 با 430 جایگزین و سال 92 حدود 1600 و در سال 97 با سیر نزولی حدود 326 مورد در سه مرکز اسقاط خودرو اجرایی شد و سپس بحث جایگزینی حذف و شهر سنندج به مکانی برای واردات خودروهای فرسوده سایر استان‌های کلان شهرها تبدیل شده است.
حمیدی به آلودگی حوزه سد قشلاق سنندج اشاره و خاطر نشان کرد: فاضلاب 51 روستا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تهدیدی برای حوزه‌های آبریز سد قشلاق هستند و مکاتبات لازم، پایش، انعکاس سطح آلودگی به حوزه‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی داده شده اما به‌جز اجرای طرح‌های مُسَکِن مقطعی، برای سه روستای بزرگ، عملاً کاری در خصوص ساماندهی مشکلاتن این حوزه انجام نشده است.
وی اذعان کرد: متاسفانه فاضلاب روستای سراب قامیش با جمعیت چند هزار نفری مستقیم به سد قشلاق وارد می‌شود. 
به گفته معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان، محیط زیست به‌عنوان ارگان مسئول حفاظت کیفی در آب‌ها در بحث نظارت کار خود را انجام داده و به جد پیگیر حل این مشکلات است.
حمیدی به بحث سریز شدن فاضلاب سه روستا به دریاچه زریبار اشاره کرد و توضیح داد: علی‌رغم اینکه فاضلاب 3 روستا همچون (سردوش) وارد دریاچه زریبار و تهدید بزرگ محسوب می‌شود اما آب و فاضلاب روستایی همچنان برای جلوگیری از ورود فاضلاب، به بهانه محدودیت‌های اعتباری، وعده و عید می‌دهد.
منبع: تسنیم