وعده 7 ساله رسیدن به تراز ایده آل دریاچه ارومیه
وعده 7 ساله رسیدن به تراز ایده آل دریاچه ارومیه
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه آخر امسال تعطیل می‌شود، گفت: دولت سر جایش هست و هر وزارتخانه‌ای موظف است برنامه‌های تصویب شده ستاد احیا را اجرا کند.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه آخر امسال تعطیل می‌شود، گفت: دولت سر جایش هست و هر وزارتخانه‌ای موظف است برنامه‌های تصویب شده ستاد احیا را اجرا کند.
به گزارش نبض انرژی، عیسی کلانتری، با اشاره به آخرین روند احیای دریاچه ارومیه و برنامه‌های اجرایی در این حوزه، اظهار داشت: ان‌شالله سالانه 600 میلیون لیتر آب رودخانه «زاب» از طریق تونل 36 کیلومتری به دریاچه ارومیه می‌ریزد که تا دی ماه آماده بهره برداری می‌شود.
وی با بیان اینکه آب تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز هم پس از تصفیه به دریاچه ارومیه می‌رسد، افزود: احداث تصفیه‌خانه‌ها هم با تزریق منابع مالی اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد و به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه با اتمام این طرح‌ها، یک میلیارد متر مکعب بیش از گذشته آب وارد پیکره دریاچه می‌شود، گفت: اکنون حجم آب دریاچه 5.1 میلیارد متر مکعب است که باید به 14.7 میلیارد مترمکعب و 25 درصد شوری برسیم که تا سال 1406 به تراز اکولوژیک دریاچه برسیم.
وی با تاکید بر اینکه با این روند تمام هزینه‌های سخت افزاری و مهندسی دریاچه تمام می‌شود ابراز داشت: دولت آقای روحانی به وعده‌اش در این حوزه عمل کرد و حدود 10 هزار میلیارد تومان خرج کردیم و هزار میلیارد تومان هم هزینه خواهیم کرد تا به دولت‌های بعدی تحویل دهیم و باید بتوانند از دریاچه حفاظت کنند.
کلانتری خاطر نشان کرد: در سال 1406 باید به تراز 1274.1 متر و 25 درصد نمک و بازگشت آرتمیا برسیم که در این صورت به احیای کامل دست یافته‌ایم.
وی در پاسخ به اینکه با تعطیلی ستاد احیای دریاچه ارومیه بخشی از تعهدات بدون پشتوانه به سازمان‌ها منتقل شده است، گفت: همه تصمیمات ستاد احیا به عنوان برنامه دولت بود که به وزارتخانه‌ها برای اجرا ابلاغ شده بود، ستاد احیا مجموعه دولت را هدایت می‌کرد.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه آخر امسال تعطیل می‌شود، گفت: دولت سر جایش هست و هر وزارتخانه‌ای موظف است برنامه‌های تصویب شده ستاد احیا را اجرا کند، وزارت جهاد وزارت نیرو، وزارت صنعت، استانداری‌ها و… در مسائل فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی و تولیدی موظف به اجرای برنامه‌های ستاد هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه ستاد احیا به خودی خود موضوعیت ندارد بلکه نماینده دولت در پیشبرد اهداف احیا کردن دریاچه ارومیه بود، افزود: ابزار پیشبرد این اهداف وزارتخانه‌ها هستند و باید تصمیمات ستاد احیا اجرایی شود.
منبع: تسنیم