گازوئیل گران نمی‌شود
گازوئیل گران نمی‌شود
اکنون شرایط برای تغییر قیمت گازوئیل مساعد نیست و بعید است دولت بخواهد در رابطه با یارانه انرژی تغییری اعمال کند.
اکنون شرایط برای تغییر قیمت گازوئیل مساعد نیست و بعید است دولت بخواهد در رابطه با یارانه انرژی تغییری اعمال کند.
به گزارش نبض انرژی، سید حمید حسینی، درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل اظهار داشت: افزایش قیمت گازوئیل نه در بودجه آمده و نه دولت در این زمینه بحثی مطرح کرده و تاکنون از سوی هیچ مقام مسئولی تائید نشده است. آقای نوبخت در مجلس یک موضوع کلی در زمینه لزوم کم شدن میزان یارانه‌ها مطرح کرد، برخی حدس زدند که این برنامه در مورد نفت‌گاز اعمال می‌شود.
وی تاکید کرد: اکنون شرایط برای تغییر قیمت مساعد نیست و بعید است که دولت بخواهد در رابطه با یارانه انرژی تغییری اعمال کند.
گازوئیل در همه دنیا گران‌تر از بنزین است
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: البته در همه دنیا گازوئیل از بنزین گران‌تر است و قاعدتا قیمت کنونی این فرآورده با قیمت‌های جهانی تطابق ندارد و اگر تغییری اعمال شود باید برابر با نرخ بنزین توزیع شود.
وی گفت: با توجه به اینکه عمده مصرف‌کنندگان گازوئیل قابل کنترل هستند یارانه مربوط به آن را نیز می‌توان کنترل کرد گرچه قاچاق در این فرآورده هم زیاد است.
تولید 95 میلیون لیتر گازوئیل در روز
حسینی یادآور شد: در حال حاضر روزانه 95 میلیون لیتر در روز تولید گازوئیل داریم و در زمینه تولید این فرآورده خودکفا هستیم، میزان مصرف نیز کمی کمتر از رقم تولید است، اخیرا دولت ۵ درصد از سهمیه‌ها کم کرده که می‌توانیم 10 تا 15 میلیون لیتر صادرات داشته باشیم. ضمنا علاوه بر تولید گازوییل توسط پالایشگاه‌ها شاهد تولید هیدروکربور سنگین توسط پخش خصوصی و فرآورده‌های پتروشیمی (هیوی‌اندلایت) نیز هستیم که شبیه گازوییل بوده و عمدتا صادر می‌شوند، پالایشگاه‌ها نیز هر زمان مازاد داشته باشند اقدام به عرضه در بورس کرده و مشتری هم دارند.
قاچاق همچنان ادامه دارد؟
وی درباره قاچاق گازوئیل نیز گفت: قاچاق این فرآورده نسبت به قبل کاهش یافته، کرونا باعث شد مصرف بقیه کشورها هم کم شود، اما در کل بیشترین حجم قاچاق فرآورده مربوط به گازوئیل است، عمدتا از طریق استان‌های مرزی، لنج‌ها، سهمیه اختصاصی به بخش کشاورزی و یا کامیون‌ها نشت می‌کند، مرتب شاهدیم که جایی کشف می‌شود که زیر دریا لوله‌گذاری شده و از استان‌های مرزی به دست قاچاقچیان می‌رسد.
منبع: ارانیکو