منشأ ریزگردها در کرمانشاه داخلی نیست
منشأ ریزگردها در کرمانشاه داخلی نیست
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه جزء استان‌های است که تا این لحظه هیچ کانون مولد داخلی گرد و غبار در آن شناسایی نشده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه جزء استان‌های است که تا این لحظه هیچ کانون مولد داخلی گرد و غبار در آن شناسایی نشده است.
به گزارش نبض انرژی، فریدون یاوری با اشاره به هفته محیط زیست (از 16 تا 22 خردادماه)، اظهار داشت: هر محیطی که در آن زندگی جریان دارد محیط زیست است و از آن‌جا که محیط زیست سالم و طبیعی حق تمامی موجودات ساکن در کره زمین است به همین دلیل مراقبت از آن وظیفه همگان است.
وی تصریح کرد: برداشت بی‌‌رویه از جنگل‌ها،کم شدن منابع آبی و انقراض حیوانات به دلیل شکار بی‌‌رویه و غیرقانونی و آلودگی هوا و دریا، از اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیست در سرتاسر جهان است که فعالان این حوزه برای کنترل کردن و بهبود آن‌ها تلاش می‌کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به شعار امسال «جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار در کشور»، ادامه داد: هر سال برای این هفته برنامه‌های مدنظر بوده که امسال به علت شیوع ویروس کرونا حتی‌الامکان برنامه‌ها در فضای مجازی به اجرا در می‌آید.
یاوری ادامه داد: تهیه فیلم و کلیپ از حیات وحش استان و انتشار آن در فضای مجازی، برگزاری مسابقه عکاسی بین دوستداران محیط زیست با موضوع نگاه به طبیعت و ارتباط با رسانه‌های مختلف در راستای تشریح اقدامات محیط زیست و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و و سیما و دیگر رسانه‌ها از دیگر برنامه‌های این هفته است.
وی از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و عرصه‌های مختلف استان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم دوستداران محیط زیست یاد کرد و اظهار داشت: عوامل طبیعی و انسانی از عوامل مهم آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس است که در این بین عوامل انسانی بیشترین نقش را دارد.
وی جارسوزی را براساس قانون هوای پاک یک عمل خلاف قانونی و مجرمانه دانست و گفت: از مدت‌ها قابل 14 گروه واکنش سریع در شهرستان‌ها با یک سری تجهیزات در حال آماده‌باش هستند، اما نیازمند همکاری مردم هستیم.
وی در ادامه منبع و کانون خیزش گرد و غبار در استان را خارج از کشور دانست و افزود: مطابق تحقیقات سازمان محیط زیست که در سراسر کشور به منظور شناسایی کانون‌های احتمالی مولد گرد و غبار در کشور انجام داده، خوشبختانه کرمانشاه جزء استان‌های است که تا این لحظه هیچ کانون مولد داخلی گرد و غبار در آن شناسایی نشده است.
یاوری اضافه کرد: کل  گرد و غباری که در استان شاهد هستیم از کشورهای همسایه به خصوص عراق به شکل توده وارد استان و کشور می‌شود در این رابطه حدود 10 ایستگاه سنجش ثابت آلودگی در سطح استان داریم که این ایستگاه‌ها به شکل آنلاین 24 ساعته علاوه بر اندازه‌گیری میزان گرد و غبار، گازهای مختلف را اندازه‌گیری می‌کند که براساس داده‌های استخراج شده از این ایستگاه‌ها به جزء بحث گرد و غبار مابقی پارامترها در استان کاملا استاندارد است و مشکلی نداریم.
منبع: خبرگزاری فارس