بندناف اقتصاد ایران باید از نفت بریده شود
بندناف اقتصاد ایران باید از نفت بریده شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود.
به گزارش نبض انرژی، داود دانش جعفری با بیان مطلب فوق افزود: مقام معظم رهبری به مناسبت گرامیداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (رحمت الله علیه) بطور کلی راجع به ویژگی های تحول خواهی حضرت امام ایراد سخن کرد.
 
 وی اظهارداشت: معظم له در سخنرانی خود به چند مورد از مصادیق تحول خواهی در حوزه اقتصاد ایران مثل وابستگی به نفت و عملیاتی نبودن بودجه در ایران اشاره فرمود.
  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری فرمود باید بند ناف اقتصاد ایران را از نفت قطع کرد.
 
وی در این باره توضیح داد: منظور این نیست که کشور از ثروت خدادادی در حوزه نفت و گاز استفاده نکند یا درب چاه های نفت خود را ببندد بلکه مقصود اینکه از این ثروت به شکل درست استفاده شود.
 
دانش جعفری بیان داشت: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود.
 
وی گفت: حال سئوال اینکه چه باید کرد نفت موجب عقب ماندگی کشور نشود. کارهای زیادی می شود با نفت کرد اول اینکه بجای فروش نفت خام و صرف درآمد حاصل از نفت در حوزه هزینه های جاری دولت می توان این ماده با ارزش را تبدیل به ارزش افزوده بالا کرد و سپس روی ریل صادرات قرار داد.
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فروش نفت خام تحولی در اقتصاد مملکت بوجود نخواهد آورد از اینرو باید کاری کرد که در آمدهای حاصل از نفت صرف توسعه زیر ساخت ها، افزایش تولید، گسترش صادرات و صدها کار خوب دیگر در اقتصاد ایران شود.
 
 وی افزود: سئوال دیگری که در اینجا مطرح می شود اینکه کشورهایی که در دنیا نفت ندارد چگونه مخارج دولت را تامین می کنند؟
 
 دانش جعفری بیان داشت: اینکه دولت مخارج خود را به نفت متصل کند شرایط خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده که خیلی نگران کننده است.
 
وی ادامه داد: پس از کشف نفت در آمد حاصل از نفت به سمت دولت هدایت شد و دولت هم متناسب با افزایش درآمد نفتی اندازه خود را بزرگ کرد و هر آنچه در می آورد در بودجه خود هزینه می کرد.
 
وزیر اسبق اقتصاد گفت: هم اکنون دولت ایران یک دولت فربه با عائله و مخارج زیاد است.  این دولت جدا از فربه بودن و مخارج سنگین بدهی های زیادی هم دارد.
 
دانش جعفری بیان داشت: اقتصاد ایران در سال های گذشته نه تنها منابع حاصل از فروش نفت را بلعیده بلکه از بانک های تجاری، بانک مرکزی و همینطور در سال های اخیر از مردم هم استقراض کرده است.
 
وی در ادامه نرخ تورم در اقتصاد ایران را بسیار بالا برشمرد و گفت: نرخ تورم در برخی از کشورها بین سه تا پنج درصد و نرخ تورم در اقتصاد ایران بالای 15 درصد و حتی به بیش از 30 درصد هم در مقاطعی رسیده است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد افزود: تورم بالا ضد تولید و موجب بسیاری از مشکلات دیگر در کشور است که باید کنترل شود.
منبع: نفت ما