دزدان دریایی در کمین محموله بنزین ایران
دزدان دریایی در کمین محموله بنزین ایران
اگر اتفاقی در مسیر نفتکش‌های ایران رخ دهد قطعا حق پاسخگویی و اقدام متقابل را خواهیم داشت، یعنی امریکا این جواز را صادر کرده که هر کشتی که حامل پرچم ایالات متحده و یا متعلق به شرکت‌های امریکایی باشد مورد تعرض ایران قرار گیرد.
اگر اتفاقی در مسیر نفتکش‌های ایران رخ دهد قطعا حق پاسخگویی و اقدام متقابل را خواهیم داشت، یعنی امریکا این جواز را صادر کرده که هر کشتی که حامل پرچم ایالات متحده و یا متعلق به شرکت‌های امریکایی باشد مورد تعرض ایران قرار گیرد.
به گزارش نبض انرژی، بدنبال روانه شدن نفتکش‌های حامل بنزین ایران به سمت ونزوئلا، آمریکا ناوهای جنگی خود را روانه آب‌های کارائیب کرده تا به ایران و ونزوئلا اجازه ندهد تحریم‌‌های این کشور را دور بزنند.
بر اساس گزارش برخی رسانه‌های خارجی، نفتکش‌های حامل سوخت ایران در ماه مارس در بندرعباس بارگیری کرده، روز چهارشنبه ۱۳ مه از کانال سوئز عبور کرده و به سمت ونزوئلا روانه شده‌اند.
بر اساس اخبار منتشره چهار ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26 به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند، حال این سوال مطرح است که آیا واشنگتن به لحاظ قانونی امکان حمله نظامی به یک کشتی تجاری و تحت پوشش قوانین بین المللی تجارت را خواهد داشت و در صورت هر گونه اقدام نظامی ایران چه واکنشی باید نشان دهد؟
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از “اعزام نیروی دریایی آمریکا به کارائیب” شکایت کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است. روز شنبه ۲۷ اردیبهشت نیز علی ربیعی در این باره گفته بود: «ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی‌گذاریم و نفت خود را می‌فروشیم». او اضافه کرده است: «ایران کالاهایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد. این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.» 
صباح زنگنه در این رابطه گفت: تا زمانی که کشتی‌های تجاری در آب‌های بین المللی حرکت کرده و مرتکب تخلف زیست‌محیطی نشده و خلاف مقررات بین‌الملل صورت نگرفته، هیچ دولتی حق تعرض به آنها را ندارد، ضمن اینکه اگر هم تخلفی صورت بگیرد کشورهای نزدیک به محدوده تردد می‌توانند شکایت و یا اعتراض داشته باشند.
وی افزود: اگر امریکا به عنوان کشوری که قدرت تعرض، ناو و هواپیمای جنگی دارد بخواهد به کشتی‌ها تعرض کند یک تصویری از رفتار دزدادن دریایی معاصر  از خود ارائه داده و فرصت اعتراض، شکایت، هشدار و تذکر دیپلماتیک را پیش روی ایران قرار می‌دهد.
زنگنه تاکید کرد: اگر اتفاقی در مسیر نفتکش‌های ایران رخ دهد قطعا حق پاسخگویی و اقدام متقابل را خواهیم داشت، یعنی امریکا این جواز را صادر کرده که هر کشتی که حامل پرچم ایالات متحده و یا متعلق به شرکت‌های امریکایی باشد مورد تعرض ایران قرار گیرد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تعداد کشتی‌های ایران محدود است اما امریکا در جای جای اقیانوس‌های جهان دارای کشتی است و قطعا در صورت هر تعرضی خود را در معرض اقدامات تلافی‌جویانه قرار می‌دهد که هیچ عقل سلیمی این سرنوشت را نمی‌پذیرد.
بنا به این گزارش ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند و حکومت هر دو کشور نیز در صف اول جبهه دشمنی با ایالات متحده قرار دارند، اینگونه بنظر می‌رسد که امریکا با اعمال تحریم یک جانبه علیه دو کشور این حق را بر خود قائل است که جلوی تجارت بین دو کشور را هر چند هم که در چارچوب قوانین بین‌الملل باشد، بگیرد.
زنگنه با بیان اینکه امریکا با عنوان وجود تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا نیز نباید حق تعرض را برای خود قائل باشد، گفت: اگر کشتی‌ها به سمت مرزهای امریکا حرکت می‌کردند، می‌توانست از حرکت آنها مانع شود، اما در مورد آب‌های بین الملل این حق را ندارد و تحریم‌های یکجانبه این حق را به هیچ کشوری برای تعرض نظامی نمی‌دهد.
مسعود دانشمند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهار داشت: اقدام ایران برای صادرات بنزین به کشور دیگر طبق قوانین بین‌الملل تجارت و علنی است و کسی نمی‌تواند با زور جلوی این تجارت قانونی را بگیرد.
وی افزود: اگر امریکا اقدامی علیه نفتکش ایران انجام  دهد یکی از کارهایی که ایران می‌تواند انجام دهد شکایت به شورای امنیت و تشکیل جلسه و در نهایت بردن دعوی به دادگاه لاهه علیه دولت متخاصم است.
منبع: ایلنا