کرونا مانع بهبود اوضاع پالایشگران نشد
کرونا مانع بهبود اوضاع پالایشگران نشد
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد امکان بهبود فعالیت پالایشگاه‌های نفت جهان با حاشیه سود کم در ماه ژوئن ( خرداد- تیر ۹۹) وجود دارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد امکان بهبود فعالیت پالایشگاه‌های نفت جهان با حاشیه سود کم در ماه ژوئن ( خرداد- تیر ۹۹) وجود دارد.
به گزارش نبض انرژی، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد: تولید جهانی فرآورده‌های نفتی می‌تواند از ماه ژوئن دوباره با افزایش روبه‌رو شود؛ این در حالی است که رقم حاشیه سود پالایشگاه‌ها به‌دلیل شرایط قیمت نفت خام محدود خواهد بود، زیرا تولیدکنندگان خیلی سریع‌تر از حد انتظار تولید را کاهش داده‌اند.
این نهاد در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: اگر تولید نفت خام سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها نسبت به مازاد عرضه تنظیم شود، قیمت نفت خام بهبود می‌یابد و به‌دنبال آن حاشیه سود پالایشی کاهش خواهد یافت.
در روزهای اخیر، بسیاری از کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان اعلام کردند تولید نفت خود را بیش از آنچه در توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس»، متعهد شده‌اند، کاهش می‌دهند. تولیدکنندگان نفت در آمریکا و کانادا نیز خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند.
در حالی که کاهش برخی محدودیت‌های اعمال‌شده برای کنترل ویروس کرونا باید سبب افزایش تقاضای سوخت شود، پالایشگاه‌ها هنوز هم با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند و تا زمان بهبود حاشیه سود، تعداد بیشتری از آنها تعطیل خواهند شد.
گزارش ماهانه این نهاد نشان می‌دهد محدودیت‌های اعمال‌شده برای جلوگیری از شیوع کرونا سبب شده است تقاضای نفت خام در ماه آوریل ۲۵ درصد، معادل بیش از روزانه ۲۵ میلیون بشکه کاهش یابد.
بهبود نسبی تقاضای سوخت سبب شده است، پالایشگاه‌ها به دنبال عرضه باشند و همین موضوع به افزایش قیمت شاخص‌های مهم نفتی منجر شده است که در ماه آوریل به پایین‌ترین قیمت در تاریخ سقوط کرده بودند.
پالایشگاه‌های سراسر جهان در ماه‌های اخیر مدار تولید را کاهش داده‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد توان تولید کنونی پالایش نفت خام جهانی، بدون تغییر نسبت به ماه آوریل، ۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که نسبت به پارسال بیش از ۱۴ میلیون بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.
این نهاد اعلام کرد: اگر تقاضا سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی‌شده بهبود یابد، می‌تواند حاشیه سود را افزایش دهد.
منبع: خبرگزاری مهر