لوله های پلی اتیلین و اتصالات و ضرورت توسعه بازار جدید
لوله های پلی اتیلین و اتصالات و ضرورت توسعه بازار جدید
در پنجاه سال گذشته تولید و کاربرد لوله پلی اتیلن و اتصالات آن پیشرفت‌های شگرفی داشته است.
در پنجاه سال گذشته تولید و کاربرد لوله پلی اتیلن و اتصالات آن پیشرفت‌های شگرفی داشته است.
به گزارش نبض انرژی خواص مکانیکی عالی و قیمت مناسب این لوله‌ها در گریدهای مختلف باعث شده است که امروزه لوله و اتصالات پلی اتیلن خود را به عنوان جایگزین مناسبی برای دیگر انواع لوله‌های سنتی مطرح کند و مدیران پروژه‌های اجرائی، پیمانکاران و مشاوران در اکثر مواقع این جایگزینی (لوله پلی اتیلن با دیگر لوله‌ها ) را بپذیرند. استحکام، طول عمر بالا، روش نصب آسان و مقرون بصرفه بودن لوله و اتصالات پلی اتیلن در این تصمیم گیری بسیار موثر بوده است.
تولید و استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن در حدود ۴۰ سال پیش در ایران آغاز گردید .
کاربرد لوله و اتصالات پلی اتیلن
لوله‌های پلی اتیلن امروزه ایده‌آل‌ترین گزینه برای سیستم‌های انتقال آب، فاضلاب شهری و صنعتی، لوله انتقال گاز، پوشش کابل، لوله‌های آتشنشانی و اطفاء حریق و بهترین انتخاب جهت انتقال آب دریا و دیگر کاربردها در آبهای شور می‌باشد. کاربرد لوله‌های پلی اتیلن به دلیل قیمت مناسب و مزایای بی‌شمار دیگری که دارد بسیار زیاد و رو به گسترش می‌باشد و هر روز شاهد ایجاد کاربردی جدید برای این نوع از لوله‌ها می‌باشیم و این کاربردها غالبا خلاقانه و منحصر بفرد است.
لوله‌های پلی اتیلن در حوزه وسیعی از خطوط لوله شهری، صنعتی، دریایی، حفاری و کشاورزی به کار می‌روند. کارایی و بهره‌وری بالای لوله‌های پلی اتیلن در موقعیت‌هایی چون سطح زمین، حالت مدفون، شناور و سطوح زیر دریا آزمایش و به اثبات رسیده است. لوله های پلی اتیلن اقطار مختلفی دارند که معمولا از ۲۰ میلیمتر شروع شده و در نهایت به ۲۴۰۰ میلیمتر در طرح‌ها و پروژه‌های عظیم منتهی می‌شوند.
قیمت لوله پلی اتیلن
قیمت لوله پلی اتیلن به قطر و فشار لوله و همچنین مواد اولیه بکاررفته در تولید آن بستگی دارد. قیمت لوله پلی اتیلن سبت به نوع مواد اولیه (وارداتی و داخلی) گرید مواد، متفاوت می‌باشد و وزن لوله رابطه مستقیم با فشار کاری آن لوله دارد، هرچه این فشار بالاتر باشد وزن و بهای لوله بالاتر می‌رود.
قیمت این لوله‌ها حاصل ضرب وزن یک متر از آن سایز در قیمت هر کیلو مواد اولیه می‌باشد و در انتها هزینه‌های سربار مثل حمل و نقل را نیز در نظر گرفته شود. محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن بدون اطلاع دقیق از مشخصات لوله (وزن، ابعاد، فشار) امکان پذیر نیست و جهت اطلاع از وزن و قطر سایزهای مختلف انواع لوله‌های پلی اتیلن به جداول استاندارد INSO۱۴۴۲۷-۲ مراجعه نمایید.
تهیه لیست و جدول قیمت با توجه به تنوع بالای اندازه‌ها و فشارهای کاری در انواع لوله‌های پلی اتیلن دشوار است و بهتر است فاکتورهای موثر در قیمت لوله را در فرمول محاسبه قیمت قرار دهید. لوله‌های پلی اتیلن از مواد پلی اتیلن با گریدهای مختلفی تولید می‌شوند و قیمت مواد اولیه در بورس همواره در حال تغییر و نوسان می‌باشد همچنین فاکتورهای متعدد دیگری اعم از نرخ ارز ( مواد وارداتی)، هزینه حمل و نقل، هزینه های برق، هزینه‌های پرسنلی و بسیاری موارد دیگر ممکن است در قیمت نهایی لوله پلی اتیلن و تهییه لیست قیمت پلی اتیلن تاثیر گذار باشد.
لیست قیمت لوله پلی اتیلن جدولی از تمامی سایزها با تمامی فشارهای کاری لوله پلی اتیلن نمی‌باشد، غالب افراد هنگام خرید لوله پلی اتیلن و جهت برآورد پروژه‌ها درخواست لیست قیمت لوله پلی اتیلن دارند و چنین تصوری دارند و اگر چنین باشد جدولی بسیار طولانی و شلوغ خواهیم داشت. قیمت لوله پلی اتیلن حاصل ضرب وزن یک متر از آن سایز در قیمت هر کیلو مواد اولیه می‌باشد و مقدار مواد اولیه مصرف شده برای ساخت هر متر طول لوله مهم است. قیمت بدست آمده قیمت خام می‌باشد و ضرایب تولید و هزینه‌های دیگر را نیز باید به آن اضافه نمود.
جهت خرید لوله، یک تولید کننده با کیفیت و مناسب برای خود انتخاب کنید و آن تولید کننده باید تمامی گواهینامه‌ها، استانداردها و شرایط مناسب برای یک خرید عالی را برای شما فراهم کند. هنگام خرید لوله پلی اتیلن باید یکسری نکات را رعایت نمائید و از فروشنده و تولید کننده یکسری گواهینامه‌ها و استانداردها را بخواهید که از کیفیت محصولی که تحویل می‌گیرید اطمینان حاصل نمائید.
منبع: ایرنا