آسیب کشورهای نفتی از کرونا
آسیب کشورهای نفتی از کرونا
پاندمی ویروس کرونا از یک بحران سلامتی جهان به یک بحران مالی تبدیل شده و فعالیت صنایع را متاثر کرده و کسب و کارها را به تعطیلی کشانده و بازارهای مالی را متزلزل ساخته است.
پاندمی ویروس کرونا از یک بحران سلامتی جهان به یک بحران مالی تبدیل شده و فعالیت صنایع را متاثر کرده و کسب و کارها را به تعطیلی کشانده و بازارهای مالی را متزلزل ساخته است.
به گزارش نبض انرژی در بحبوحه این بحران، بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان به دلیل شوک ناشی از پاندمی کرونا و قیمتهای پایین نفت با شرایط دشوارتری روبرو شده‌اند.
کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه و ایران با شیوع گسترده کرونا روبرو شدند در حالی که سایر کشورها از قاره آقریقا که ۱۳ کشور عضو اوپک در آن واقع هستند، با مشکلات اقتصادی و سیستمهای درمانی ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند.
پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی به بررسی وضعیت برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در شرایط پاندمی ویروس کرونا پرداخت:
۱- آمریکا
آمریکا تاکنون ۱.۳۸ میلیون مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ثبت کرده و بیش از ۸۲ هزار و ۱۸ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند که بالاترین آمار در میان کشورهای جهان است. با این حال قرنطینه خانگی مردم در حداقل ۴۰ ایالت به کند شدن روند شیوع ویروس کرونا کمک کرده و روند بستری شدن بیماران در بیمارستان در سه هفته گذشته به شکل ثابت رو به کاهش بوده است. فرمان قرنطینه در بسیاری از ایالتها به پایان رسیده و کسب و کارها اجازه بازگشایی یافته‌اند اما مشتریان و کارکنان باید از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
پیش از شیوع ویروس کرونا، آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بود و روزانه ۱۳.۱ میلیون بشکه نفت و میعانات تولید می‌کرد. آمریکا در گروه اوپک پلاس مشارکت ندارد اما تولید این کشور در آوریل تحت تاثیر شرایط بازار ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید.
اگرچه صنعت انرژی با حمایت از بیش از ۱۰ میلیون شغل و سهم حدود هشت درصدی در تولید ناخالص داخلی، برای اقتصاد آمریکا مهم محسوب می‌شود اما این کشور در مقایسه با کشورهای اوپک وابستگی کمتری به نفت دارد. با این حال صنعت نفت شیل در برابر کمبود اعتبار مالی و ورشکستگی به شدت آسیب پذیر است.
۲- روسیه
روسیه با ابتلای ۲۳۲ هزار و ۲۴۳ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹، از نظر آلودگی به کرونا در رتبه سوم جهان ایستاد. با این حال مرگ و میر در این کشور در میان کشورهایی که بالای ۱۰۰ هزار مورد ابتلا دارند، کمترین بوده و ۲۱۱۶ مورد مرگ ثبت کرده است.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با وجود این که این کشور رشد چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا را شاهد بوده است، به قرنطینه سراسری شش هفته‌ای روسیه پایان داد. رییس جمهور روسیه اعلام کرده که شهروندان این کشور از روز سه شنبه می‌توانند به سرکار برگردند اما مناطق روسیه می‌توانند در صورت لزوم مقررات قرنطینه را حفظ کنند.
روسیه پس از چند هفته مخالفت، سرانجام موافقت کرد پیمان کاهش تولید اوپک پلاس را امضا کند و وزیر انرژی روسیه به شرکتهای نفتی دستور داد هر کدام تولیدشان را ۲۰ درصد کاهش دهند که با توجه به تولید ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۱۹، کاهش تولید قابل توجهی به شمار می‌رود.
با این حال روسیه از ریزش قیمتهای نفت آسیب دیده است. اگرچه قیمت نفت اورال که گرید صادراتی اصلی روسیه است، عملکرد بهتری از وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نشان داده و طی دو هفته گذشته رشد چشمگیری داشته است اما قیمت فعلی ۳۰ دلار هر بشکه نفت بسیار پایین‌تر از سطح قیمت ۴۰ دلار برای متوازن شدن بودجه روسیه است.
۳- عربستان سعودی
عربستان سعودی ۴۲ هزار و ۹۲۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۲۶۴ مورد مرگ ثبت کرده است.
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی ماه گذشته مقررات منع رفت و آمد ۲۴ ساعته در همه مناطق این کشور بجز مکه را لغو کرد. این تصمیم اجازه داد برخی از فعالیتهای اقتصادی و تجاری ازسرگرفته شوند. این کشور از آن زمان گشایش بیشتری داشته و محدودیتها در مناطق شرقی این کشور هفته گذشته رفع شد.
عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده و یکی از اعضای اصلی اوپک است و با این حال به دلیل وابستگی به نفت که ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد یکی از تولیدکنندگانی است که بیشترین آسیب را از بحران انرژی دیده است. این کشور در بودجه سال مالی ۲۰۲۰ قیمت هر بشکه نفت را ۶۰ دلار پیش بینی کرده بود که بیش از دو برابر قیمت فعلی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا است.
۴- عراق
عراق در مقایسه با ایران شمار موارد ابتلا و مرگ و میر کمتری داشته و ۲۸۱۸ مورد ابتلا و ۱۱۰ مرگ را اعلام کرده اما مقامات این کشور متهم شده‌اند که آمار واقعی را اعلام نمی‌کنند.
عراق یکی از نخستین کشورهایی بود که به قرنطینه رفت و یکی از نخستین کشورهایی بود که درست پیش از آغاز ماه رمضان، محدودیتهای قرنطینه را لغو کرد. با این حال مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که قصد دارند محدودیتها را دوباره و پس از پایان ماه رمضان تشدید کند. منطقه نیمه خودمختار کردستان تسهیل محدودیت دو ماهه در این منطقه را پس از این که مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گزارش نشد، آغاز کرد.
عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است و با افزایش تولید خود به رکورد ۴.۸۸ میلیون بشکه در روز در سال گذشته، در تلاشهای این گروه برای محدودیت عرضه و تقویت قیمتها سنگ اندازی کرد. عراق برای متوازن نگه داشتن حسابهای خود به قیمت ۶۰ دلار هر بشکه نفت نیاز دارد و ممکن است این بار در محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس همکاری بیشتری نشان دهد.
۵- ایران
ایران با ابتلای ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر به بیماری کووید ۱۹ یکی از بالاترین آمار آلودگی به ویروس کرونا در میان اعضای اوپک را داشته و در سطح جهانی در رتبه دهم ایستاده است. با این حال ایران که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد، رفع محدودیتهای رفت و آمد را آغاز کرده تا فعالیت اقتصادی به روال عادی برگردد.
تولید نفت ایران از تحریمهای آمریکا پس از خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ متاثر شده اما این کشور با تولید ۲.۰۲ میلیون بشکه در روز در مارس، بازیگر جهانی مهمی در بازار نفت مانده است. صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده که ایران به قیمت نفت ۲۸۹ دلار در هر بشکه نیاز دارد.
۶- نیجریه
نیجریه که پرجمعیت‌ترین و بزرگترین اقتصاد آفریقا است، ۴۶۴۱ مورد ابتلا و ۱۵۱ مورد مرگ بر اثر کرونا داشته است. این کشور هفته گذشته تسهیل تدریجی قرنطینه بیماری کووید ۱۹ را در سه ایالت بزرگ خود آغاز کرد اما نگرانیهای فزاینده‌ای نسبت به اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری پس از رفع محدودیتها وجود دارد. بوهاری، رییس جمهور نیجریه با اشاره به هزینه اقتصادی سنگین قرنطینه، از تصمیم خود دفاع کرده است.
نیجریه با تولید ۱.۷۸ میلیون بشکه در روز نفت در مارس، بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا است. فروش نفت در ۹۰ درصد از درآمد ارزی خارجی و ۶۰ درصد درآمد و ۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور سهیم بوده است. این کشور به قیمت ۱۴۴ دلار نیاز دارد و در وضعیت دشواری با شرکتهای نفتی بین المللی قرار گرفته که در قیمت ۳۵ تا ۴۰ دلار هر بشکه نفت می‌توانند سودآوری داشته باشند. نیجریه هفت میلیارد دلار اعتبار از بانک توسعه آفریقا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول درخواست کرده و رتبه اعتباری این کشور به دلیل نزول قیمت نفت از سوی موسسات اعتبارسنجی فیچ و اس اند پی کاهش داده شده است.
۷- آنگولا
آنگولا تاکنون ۴۵ مورد ابتلا و دو مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا داشته است اما این کشور با ادامه افزایش موارد ابتلا، در حال تشدید محدودیتهای قرنطینه است. آنگولا دومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقاست که تولیدش در مارس به ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید. با توجه به این که آنگولا در یک دهه گذشته با افت ۳۰ درصدی تولید روبرو شده، این آمار قابل ملاحظه بوده و  کمبود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را منعکس می‌کند. صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده که این کشور به قیمت ۵۵ دلار هر بشکه نفت نیاز دارد.
منبع: ایسنا