زمانبندی لایروبی سدهای تهران اعلام شد
زمانبندی لایروبی سدهای تهران اعلام شد
سدهای تهران چه زمانی لایروبی می‌شوند؟
سدهای تهران چه زمانی لایروبی می‌شوند؟
به گزارش نبض انرژی مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با توجه به بافت زمین شناسی حوضه آبریز و موقعیت و ساختگاه سدهای پنچ گانه تهران، خوشبختانه این سدها مشکل حاد رسوبی نداشته و در حال حاضر نیاز به لایروبی ندارند.
محمد شهریاری، در خصوص آخرین وضعیت لایروبی سدهای تهران، اظهار کرد: معمولا رسوب زدایی و لایروبی در سدهایی که مشکل حاد رسوبی دارند اتفاق می افتد و با مطالعات هیدروگرافی که در دریاچه سدها انجام می شود، با توجه به شرایط رسوبی مخزن عملیات رسوبزدایی و لایروبی برنامه ریزی می شود.
وی همچنین تاکید کرد: همزمان با آبگیری سدها که معمولا در ماههای فروردین و اردیبهشت انجام می شود، بر اثر بارش های بهاری و ذوب برف های ذخیره شده از زمستان با شکل گیری سیلاب علاوه بر آبگیری و افزایش حجم ذخیره آب، رسوباتی نیز وارد دریاچه سدها می گردد.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه پس از اتمام فصل آبگیری و سیلابی با توجه به روند ته نشینی رسوبات با انجام عملیات لایروبی و رسوبزدایی حجم زیادی از بار رسوبی معلق را می توان تخلیه کرد، تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت حوضه آبریز سدهای تهران به نوعی است که خیلی مشکل حاد آورد رسوبی نداشته و میزان رسوبی که وارد مخازن سدهای تهران می شود، معمولا منطبق با مطالعات اولیه طراحی و ساخت سد ها است.
به گفته وی، معمولا این عملیات هر ساله در سد لتیان و بازگشایی دریچه های تخلیه تحتانی انجام می شود و امسال نیز با توجه به وضعیت منابع آبی و سیلاب های شکل گرفته در حوضه آبریز سد لتیان برنامه ریزی های لازم برای انجام عملیات جت زنی و تخلیه بخشی از رسوبات سد لتیان در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری در دستور کار امور بهره برداری و نگهداری سد و نیروگاه لتیان و کلان است.
منبع: خبرگزاری ایسنا