توسعه کمی و کیفی موتورسیکلت برقی در گرو توسعه زیرساختهای مطلوب
توسعه کمی و کیفی موتورسیکلت برقی در گرو توسعه زیرساختهای مطلوب
خبر تولید موتوسیکلت برقی از سوی وزارت نیرو در روزهای آخر سال گذشته ، مهر تاییدی بر زمزمه های طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای بنزینی بود که سرانجام نهایی شد. اما ایجاد زیرساختهای مناسب آن ، اقدامی است که باید همزمان و حتی پیش از تولید آن مورد توجه قرار گیرد تا از هدررفت سرمایه های لازم ممانعت به عمل آورد.
خبر تولید موتوسیکلت برقی از سوی وزارت نیرو در روزهای آخر سال گذشته ، مهر تاییدی بر زمزمه های طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای بنزینی بود که سرانجام نهایی شد. اما ایجاد زیرساختهای مناسب آن ، اقدامی است که باید همزمان و حتی پیش از تولید آن مورد توجه قرار گیرد تا از هدررفت سرمایه های لازم ممانعت به عمل آورد.
نبض انرژی – مهری بهزادپور: ‌ اما با توجه با اقبال نه چندان مطلوب مردم به این پروسه ، دولت در اولین گام به داد و ستدهای درون سازمانی روی آورده است و موزعین اداره پست تهران و ماموران قرائت کنتور اولین کاربران این وسیله نقلیه بودند.
استفاده از موتور برقی در پیک های حمل و نقل درون شهری نیز یکی دیگر از گزینه های به کارگیری این وسیله نقلیه اعلام شده  که مذاکرات اولیه برای آن صورت گرفته است.
موتورهای برقی با چه کمیت و کیفیتی آلودگی را کاهش خواهند داد؟
عدم استقبال عامه از  این محصول، تحقق اهداف تولید موتورسیکلت برقی در اولین گام با مشکل مواجه ساخته و این سئوال را ایجاد کرده است که آیا سرمایه گذاری در این بخش، به راستی قابل اعتناء در برابر میلیون ها موتورسیکلت بنزینی در تهران خواهد بود؟
آیا کارشناسی های لازم برای تولید این محصول در مواجهه با بازار با سابقه موتورسیکلت بنزینی صورت گرفته است؟ و اینکه چه تسهیلات و سیاستهای تشویقی در این راستا برای جذب مشتری بیشتر در نظر گرفته شده تا سیاست تولید موتورسیکلت برقی با هدف کاهش آلودگی هوا ، کاهش مصرف بنزین و ….. منطقی جلوه کند.
موتورهای برقی در صف توجه مخاطبین!
دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در مراسم افتتاحیه موتور سیکلت‌ برقی  گفت:  بر اساس آمارها ۱۸ درصد از آلایندگی در تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است که عمده آنها مربوط به موتورهای کاربراتوری است به نحوی که هر یک از این موتورها به اندازه ۶ خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.
به گفته وی با پیاده سازی طرح جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی با بنزینی برای ۳۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در تهران حدود ۱.۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهری کاهش می یابد.
ارزیابی زیرساخت توسعه موتورسیکلتهای برقی
آماده نبودن زیرساخت بسیاری از پروژه های پیشنهادی دولت باعث نیمه تمام ماندن آنها و هدررفت سرمایه گذاری های صورت گرفته شده است .
آماده نبودن زیرساخت در بخش آماده سازی ایستگاه های شارژ باتری با توجه وضعیت جغرافیایی شهر تهران، یکی از دغدغه هایی است که توسعه کمی و کیفی طرح تولید موتورسیکلت های برقی را با نگرانی مواجه کرده است.
بنا به گفته مدیران سازمان محیط زیست ، برخی زیرساخت ها مثل ایستگاه شارژ باتری و توپوگرافی شهر تهران در برخی مناطق جوابگوی این اقدام نیست.
توپوگرافی شهر تهران غالبا شمالی – جنوبی و دارای شیب بوده که در این پروژه این مسئله دیده نشده و متاسفانه تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی این پروژه را بدون در نظر گرفتن زیرساخت های مناسب آن آغاز کرده اند و چنین اقداماتی را شتابزده می دانند که پیشبرد این پروژه را با مشکل مواجه می سازد.
زیرساخت و ایستگاه شارژ موتورسیکلت برقی به بخش خصوصی واگذار شده است
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در باره زیرساختهای موجود در حوزه های مختلف برای به کار گیری این محصول در کشور به خبرنگار نبض انرژی  گفت :
ارزانی و پاک بودن سوخت موتورسیکلت برقی یکی از پارامترهایی است که توسعه کمی این وسیله در سیستم حمل و نقل کشور را ضروری می سازد.
وی در باره آماده بودن زیرساختهای کشور برای توسعه تولید موتورسیکلت مذکور گفت :‌ در حال حاضر مذاکراتی فراوانی برای توسعه زیرساختهای این وسیله صورت گرفته  که بسیار نیز در مراحل عملیاتی شدن رسیده است.
به گفته رجبی مشهدی تعبیه ایستگاه های شارژ در سطح شهر ، به ویژه برج میلاد، مراکز حمل و نقل و پیکهای نقل و انتقال های درون شهری و … از جمله مواردی به شمار می آیند که می توان به آن اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه صرفه جویی ریالی ناشی از استفاده از موتورسیکلت برقی به جای بنزینی را حدود ۲/۵ میلیون تومان ذکر و خاطرنشان کرد:‌
هماهنگی و همکاری نهادها و سازمانهای مختلف تا کنون در این زمینه مطلوب بوده و شهرداری و نیروی انتظامی نیز با ارائه تمهیدات ویژه در صدد توسعه به کارگیری این وسیله نقلیه در کشور هستند.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه شارژ این موتورها با شارژ باتری آن و ادامه استفاده از آن بسیار راحت است گفت :
حرکت در کلانشهرهای کشور مانند تهران، علاوه بر کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا ، فرصت مطلوبی برای کاربران این وسیله برای تردد در سطح شهر فراهم خواهد آورد .
بخش خصوصی متولی آماده سازی ایستگاه‌های شارژ موتوسیکلت های برقی
سخنگوی صنعت برق در ادامه در باره تجهیزات مورد نیاز جهت آماده سازی شارژ موتورسیکلت های برق گفت :‌ مصرف برق این موتورسیکلتها بسیار کم هست ولی آماده سازی سطح شهر برای نصب تجهیزات شارژ موتورسیکلتهای برق به بخش خصوصی واگذار شده است و نظارت در این خصوص نیز صورت می گیرد.
چرا از موتور سیکلت برقی استقبال نشده است؟
تردد موتورسیکلتهای برقی در سطح شهر با قدمتی طولانی و تنوع محصولات و تبلیغات فراوان در برندهای مختلف چینی و …. شاید فرصتی برای تفکر و خرید این محصول باقی نگذاشته است.
از سوی دیگر فرهنگسازی لازم نیز در این راستا صورت نگرفته  است . این در حالی است که میزان آلودگی موتورسیکلت های بنزینی به قدری زیاد است که اگر با مواجهه جدی موسسه استاندارد و محیط زیست قرار گیرند ، تردد بسیاری از آنها در سطح شهر با مشکلات و محدودیت و ممنوعیت های  بسیاری مواجه خواهد شد .
عدم فرهنگسازی و تنوع بازار موتورسیکلتهای بنزینی
نبود فرهنگسازی و اطلاع رسانی صحیح در باره جایگزینی موتورسیکلت برقی به جای بنزینی شاید یکی از عواملی باشد که باعث عدم استقبال این خودرو شده است .
این در حالی است که وحید حسینی مدیرعامل کنترل کیفیت هوای ذرات ریز آلاینده موتورسیکلت را بسیار برای سلامتی کشور مخاطره آمیز می داند و می گوید: در کشور ما بیش از ۱۰۰ موتوسیکلت‌ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنها کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند،در حالی که استاندارد، آلایندگی یورو۲ تا یورو۴ است این موتوسیکلت‌ها حتی استاندارد یورویک را نیز پاسخگو نیستند و موتوسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد
قیمت بالای موتورسیکلت برقی  پارامتر دیگر عدم استقبال نه چندان خوب
قیمت بالای این موتور سیکلت ها در مقایسه با موتورسیکلتهای بنزینی شاید یکی از موارد باشد که مورد  استقبال چندان مطلوب قرار نگرفته است.
از سوی دیگر  نبود توانایی حمل بار توسط این موتورها که برای بسیاری از مالکان این وسیله نقلیه عامل مهم است، یکی از دیگر دلایل دیگری به شمار آید که نیاز به بررسی و حمایت بیشتر در این حوزه دارد.
کاهش قیمت و ارائه تسهیلات بیشتر برای تشویق خرید این محصول شاید راهکاری برای عمومی کردن موتورسیکلت برقی در کشور باشد .
بر اساس این گزارش ، اجرای این طرح همچون طرح های دیگر مانند گازسوز کردن خودرو چنانچه با برنامه ریزی های لازم صورت نگیرد ، نتیجه مطلوبی را در برنخواهد داشت . در حالی که اگر با سیاست و برنامه ریزی های بلند مدت انجام شود علاوه بر کاهش آلودگی هوا می توان فرصتی برای صادرات بنزین ایجاد کرد .