ضد عفونی کننده های سازگار با محیط زیست تولید شد
ضد عفونی کننده های سازگار با محیط زیست تولید شد
یک شرکت دانش بنیان موفق به توسعه فناوری تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نقاط کوانتومی کربنی شده است، ضدعفونی‌کننده‌هایی که زیست‌سازگار بوده و حساسیت‌های مواد الکلی را ندارند.
یک شرکت دانش بنیان موفق به توسعه فناوری تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نقاط کوانتومی کربنی شده است، ضدعفونی‌کننده‌هایی که زیست‌سازگار بوده و حساسیت‌های مواد الکلی را ندارند.
به گزارش نبض انرژی ، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو  در بخش تولید نقاط کوانتومی فعالیت دارد. این شرکت در راستای نیاز بازار به مواد ضدعفونی‌کننده، اقدام به توسعه فناوری ساخت ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر نقاط کوانتومی کربنی کرده است.
اشکان شمالی مدیرعامل شرکت گفت: مواد وقتی به صورت نقاط کوانتومی درمی‌آیند خواص سطحی جدیدی پیدا می‌کنند که این خواص منجر به بروز رفتارهای تازه‌ای در مواد می‌شود. کربن با کوچک شدن و قرار گرفتن در مقیاس نقاط کوانتومی خواص آنتی‌باکتریال از خود به نمایش می‌گذارد. از این رو ما از این ویژگی برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کردیم.
وی افزود: نقاط کوانتومی کربنی با اتصال به ویروس و باکتری موجب محدودیت فعالیت آن‌ها شده که این سرآغاز فعالیت ضدعفونی‌کننده است. سازوکارهای مختلفی در مقالات پیرامون چگونگی از بین بردن میکرواورگانیسم‌ها با استفاده از نقاط کوانتومی درج شده است. علی‌رغم انتشار گزارش‌های متعدد درباره این خواص، تولید مواد ضدعفونی‌کننده حاوی نقاط کوانتومی در جهان انجام نمی‌شود. دلیل این امر قیمت بالای نقاط کوانتومی است.
شمالی خاطر نشان کرد: ما موفق به تولید نقاط کوانتومی با قیمت بسیار پایین شدیم، در نتیجه تولید مواد ضدعفونی‌کننده با استفاده از نقاط کوانتومی مقرون‌به‌صرفه می‌شود. در حال حاضر با این فناوری که ما ارائه کردیم، قیمت مواد ضدعفونی‌کننده نقاط کوانتومی بسیار کمتر از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی است.
مدیرعامل شرکت درباره مزیت‌های این ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نقاط کوانتومی گفت: نقاط کوانتومی کربنی زیست‌سازگار هستند و برای سلامت جامعه ریسک کمتری دارند. از سوی دیگر این ضدعفونی‌کننده‌ها سرعت تبخیر بسیار اندکی داشته و در نتیجه ماندگاری بالایی روی سطح دارند. بنابراین بعد از ضدعفونی‌کردن سطح با این مواد، تا زمان طولانی می‌توان نسبت به پاک ماندن سطح اطمینان داشت. همچنین فرار نبودن این ضدعفونی‌کننده‌ها موجب شده تا مشکلات تنفسی و پوستی در مصرف‌کننده ایجاد نکنند.
وی ادامه داد: هنوز زیرساخت‌ها برای استفاده از نقاط کوانتومی در صنایع مختلف در ایران فراهم نیست. ما از این نقاط‌کوانتومی در روان‌کار استفاده کرده و تاییدیه دانش‌بنیان را برای این فناوری دریافت کردیم.
شمالی از ظرفیت تولید یک تُن در روز کنسانتره‌ای خبر داد که این یک تن قابلیت تولید چهل تُن محلول ضدعفونی‌کننده (حاوی کنسانتره با غلظت ۵ درصد) را دارد. با کمی سرمایه‌گذاری بیشتر می‌توان میزان تولید ضدعفونی‌کننده را تا صد تُن روز افزایش داد.
مدیرعامل شرکت گفت: این ضدعفونی‌کننده حاوی نقاط کوانتومی به قطع حلقه گسترش ویروس در جامعه کمک شایانی می‌کند.
منبع: خبرگزاری مهر