سهم انرژی های نو در برنامه ششم توسعه
سهم انرژی های نو در برنامه ششم توسعه
برنامه ششم توسعه در حالی سال آینده به پایان می‌رسد که سهم انرژی‌های نو به کمتر از ۲۰ درصد از برنامه پیش بینی شده، رسیده است.
برنامه ششم توسعه در حالی سال آینده به پایان می‌رسد که سهم انرژی‌های نو به کمتر از ۲۰ درصد از برنامه پیش بینی شده، رسیده است.
   به گزارش نبض انرژی،  استفاده از انرژی‌های تجدپذیر در بسیاری کشور‌های پیشرفته روند رو به رشدی داشته است و با وجود کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی، به دلیل مزایایی مانند کاهش آلودگی‌های زیست محیطی هنوز در اولویت قرار دارد.
مطابق برنامه ششم توسعه باید ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵ هزار مگاوات برسد امری که با توجه به مهلت یکساله تا پایین برنامه ششم، محال به نظر می‌رسد.
بر اساس آخرین آمار‌های ارائه شده میزان تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور به حدود هزار مگاوات رسیده است و فاصله ۴ هزار مگاواتی، و فرصت یکساله تا پایان برنامه ششم نشان از عقب ماندگی در اجرای این برنامه دارد.
بخشی عمده این عقب ماندگی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به موانع ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است که علاوه بر آن نحوه قیمت گذاری و خرید تضمینی انرژی از این واحد‌ها تشویق چندان مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه نشده است.
انحصار صادرات برق از سوی دولت و عدم امکان حضور فعالان این حوزه در بازار‌های بین المللی به همراه نوسانات نرخ ارز و گرانی تجهیزات باعث کاهش استقبال در این حوزه شده است.
سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره ایران در آخرین گزارش خود در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: با استفاده از انرژی‌های نو تا پایان فروردین ۹۹ یک میلیارد و ۲۵ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه جویی شده است.
در این گزارش آمده است، به دلیل استفاده از برق تولیدی واحد‌های تجدیدپذیر در محل، تلفات انتقال برق به میزان ۴۳۸ میلیون کیلووات کاهش یافته و ۴ میلیارد و ۶۵۸ کیلووات ساعت برق تا پایان فروردین ماه از محل انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری در کشور تولید شده است.
دوران سوخت فسیلی رو به پایان است
محمدرضا شریفی با شاره به ظرفیت انرژی‌های نو در کشور اظهار کرد: کاهش قیمت نفت و تقاضا از سوی بازار بار دیگر نشان از پایان دوره سوخت‌های فسیلی در جهان داد، ایران علاوه بر سوخت‌های فسیلی ظرفیت فراوانی برای توسعه انرژی‌های نو در کشور دارد.
کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: بسیاری از کشور‌های پیشرو در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، از پتانسیل و ظرفیت به مراتب کمتر نسبت به ایران برخودار هستند، اما به دلیل تاثیرات مثبت در حوزه محیط زیست و قیمت مناسب توسعه انرژی‌های نو را با جدیت دنبال می‌کنند.
وی افزود: روز‌های آفتابی و شهر‌های بادگیر در فلات مرکزی و شمالی ظرفیت غنی برای تولید انرژی نو است که می‌توان ضمن تامین برق مورد نیاز در کشور، میزان صادرات انرژی را افزایش دهد.
شریفی عنوان کرد: میزان تلفات انرژی در شبکه توزیع و انتقال برق بالاست برای جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان با ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس و استفاده از انرژی در محل، تلفات شبکه را کاهش داد.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به بازدهی مناسب نیروگاه‌های تجدید پذیر نسبت به نیروگاه‌های فسیلی بیان کرد: زمان مورد نیاز برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی در بهترین شرایط بین ۴ تا ۶ سال است در حالی که ایجاد نیروگاه تولید برق خورشیدی بین ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد و می‌توان سهم مهمی در تولید برق کشور داشته باشد.
وی افزود: سوخت‌های فسلی متعلق به آیندگان نیز است و نباید تصور کرد این منابع بی انتهاست و باید زمینه را برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر فراهم کرد.
منبع: میزان