رشد ۸ برابری قراردادهای پژوهشگاه صنعت نفت
رشد ۸ برابری قراردادهای پژوهشگاه صنعت نفت
حجم قراردادهای امضا شده در سال 98 را نسبت به سال گذشته8 برابر شده و  براساس ارزیابی های به عمل آمده حدود 100 میلیارد تومان(36 میلیارد تومان به اضافه 8/3 میلیون یورو) در سال 98 قرارداد با صنعت منعقد کرده ایم که نسبت به سال 97، این میزان 740 درصد افزایش یافته است.
حجم قراردادهای امضا شده در سال 98 را نسبت به سال گذشته8 برابر شده و  براساس ارزیابی های به عمل آمده حدود 100 میلیارد تومان(36 میلیارد تومان به اضافه 8/3 میلیون یورو) در سال 98 قرارداد با صنعت منعقد کرده ایم که نسبت به سال 97، این میزان 740 درصد افزایش یافته است.
به گزارش نبض انرژی، تمام فعالیت های پردیس پایین دستی در جهت حل مشکلات صنعت و در راستای کاربردی نمودن و تجاری سازی کردن محصولات است و هیچ یک از پروژه­ ها در این پردیس بدون کارفرمای صنعتی انجام نشده است.
به گزارش ایلنا از پژوهشگاه صنعت نفت، رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه در سال 98 مجموعا 69 پرپوزال از سوی پردیس پایین دستی به صنعت ارایه شده است، اظهار کرد: ارزش ریالی این پروژه­ ها حدود 143 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 97 این میزان حدود 156% رشد داشته است.
رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت، حجم قراردادهای امضا شده در سال 98 را نسبت به سال گذشته8 برابر دانست و گفت: براساس ارزیابی های به عمل آمده حدود 100 میلیارد تومان(36 میلیارد تومان به اضافه 8/3 میلیون یورو) در سال 98 قرارداد با صنعت منعقد کرده ایم که نسبت به سال 97، این میزان 740 درصد افزایش یافته است.
وی در همین راستا تصریح کرد: پروژه­های خاتمه یافته، خدمات فناورانه و درآمد پردیس پایین دستی در سال 98 به ترتیب 180%، 70% و 22 % نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
زمانیان یکی از اقدامات مهم در پردیس پایین دستی را پیگیری فناوری­هایی که به مرحله بلوغ رسیده اند دانست و گفت: اینگونه فناوری ­ها تست­های آزمایشگاهی و پایلوتی خود را پشت سرگذاشته اند و آماده تجاری سازی و تولید انبوه می­باشند که در سال 98 این فناوری­ها شامل 5 دانش فنی می­باشند.
وی ادامه داد: دانش فنی ماده دمولسیفایر، کاتالیست مرکاپتان زدایی از کاندنسیت، افزایه های سیمان سبک میکروبلاک، تولید و بومی سازی روغن سنتزی برای کمپرسورهای هوا و کاتالیست GHD از جمله فناوری­ های به بلوغ رسیده پردیس پایین دستی محسوب می­شوند که در سال 98 جهت تجاری‌سازی و تولید انبوه با بخش خصوصی و تولید کننده‌های داخلی قرارداد امضاء شده است.
زمانیان به اخذ مجوز بهره برداری از دانش فنی فرآیندی تحت عنوان لیسانس و طراحی بسته پایه اشاره کرد و گفت: قرارداد 16 واحد تحت لیسانس را با صنعت به امضا رساندیم که از این میان 8 مورد آن با پالایشگاه کرمانشاه، با هدف طرح توسعه آن پالایشگاه، یک مورد با پالایشگاه گاز ایلام، یک مورد با پتروشیمی ایلام و شش مورد با پالایشگاه بندرعباس با هدف تولید کک اسفنجی مورد نیاز کشور منعقد شده اند.
وی ادامه داد: همکاری پژوهشگاه با پالایشگاه گاز ایلام در زمینه واگذاری دانش فنی واحد تصفیه گاز و پسماند است و ارایه دانش فنی و طراحی واحد بازیافت گوگرد نیز برای پتروشیمی ایلام با همکاری محققین پردیس پایین دستی انجام خواهد شد.
ایشان با تاکید بر اینکه در سال گذشته در انستیتو فرآورش گاز شاهد رشد چشمگیری در این مجموعه بوده ایم، افزود: در سال 98 از محل پروژه­های انستیتو 10 قرارداد به ارزش 14 میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شد که نسبت به سال قبل این رقم 15 برابر شده است.
کدگذاری محصولات فناورانه پژوهشگاه
وی به یکی از اقدامات مهم این پردیس اشاره کرد و گفت: برای تمامی محصولات فناورانه پردیس پایین دستی دستورالعمل کدگذاری تهیه شده است، به صورتی که در تمام پروپزال­ ها و قراردادها در ابتدای نام همهء این محصولات، عبارت RIPIدرج خواهد شد که تاکیدی بر انحصاری بودن این محصولات است.
تصفیه میعانات گازی پارس جنوبی با راه اندازی واحد DMC
دکتر زمانیان طراحی، ساخت و راه اندازی واحد DMC را در سال 99 از اقدامات این مجموعه برشمرد و گفت: این واحد تحت لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت است که در فاز دوم و سوم پالایشگاه پارس جنوبی در حال اجرا است و در نیمه اول سال 99 نصب و پیش راه اندازی آن به اتمام خواهد رسید که امیدواریم در اوایل نیمه دوم سال راه اندازی آن نهایی و به کارفرما تحویل داده شود و قرار است 80 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تصفیه شود.
راه اندازی واحد مرکاپتان زدایی در پالایشگاه گاز بیدبلند
زمانیان در خصوص راه اندازی واحد مرکاپتان زدایی پالایشگاه گاز بیدبلند گفت: این واحد با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و تحت لیسانس این مجموعه قرار دارد که ساخت و نصب آن را کنسرسیوم سازه – جهان پارس برعهده داشته و در بهار امسال با حضور پژوهشگاه به عنوان صاحب دانش فنی راه اندازی خواهد شد .
خودکفایی در تولید کاتالیست RCD
زمانیان تولید کاتالیست RCD را از دیگر اقدامات این پردیس در سال جاری عنوان کرد و گفت: این کاتالیست به صورت سالیانه حدود 1500 تن در پالایشگاه اراک مورد مصرف قرار می­گیرد و در حال حاضر از خارج کشور وارد می­شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت شرکت پالایش و پخش در سال های گذشته توانست به دانش فنی آن دست یابد و هم اکنون این کاتالیست توسط شرکت اکسیرنوین به مرحله تجاری سازی رسیده است.
راه اندازی و افزایش ظرفیت واحد ادورانت با تکیه بر دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت
ایشان به افزایش ظرفیت تولید واحد ادورانت نیز در سال جدید اشاره کرد و گفت: ادورانت ماده ای است که در انتقال گاز مورد استفاده قرار می­گیرد و نشتی گاز را مشخص می­کند و یک ماده وارداتی محسوب می شود.
وی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت با تلاش محققین خود توانست یک واحد با ظرفیت 800 تن تولید ادوانت را در پالایشگاه اول پارس جنوبی طراحی و راه اندازی نماید که در سال 97 توسط رییس جمهور نیز افتتاح شد.
به گفته زمانیان افزایش ظرفیت این واحد از 800 تن در سال به 2000- 1600 تن از سوی شرکت ملی گاز ایران به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است و قراراست در سال جدید این مهم از سوی پژوهشگاه انجام پذیرد.
همکاری نزدیک پژوهشگاه و پالایشگاه کرمانشاه
رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت به قرارداد این مجموعه با پالایشگاه کرمانشاه جهت توسعه این پالایشگاه در سال 98 اشاره کرد و گفت: علاوه بر کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه کرمانشاه، براساس این قرارداد قرار است که ظرفیت این پالایشگاه از 20 هزار بشکه در روز به  40/000 بشکه افزایش یابد و از سوی دیگر تغییر خوراک این پالایشگاه، به عبارتی کاهش ته مانده­های غیر قابل تقطیر در دستور کار این پردیس است.
تولید کک سوزنی در پالایشگاه بندرعباس
ایشان تولید کک سوزنی را یکی از مهم ترین فعالیت­های این پردیس برشمرد که در اواخر سال 98 کلید خورده است و افزود: قرار است تولید کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس آغاز شود و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده درصدد هستیم که تا ابتدای دی ماه سال جاری بسته طراحی این پالایشگاه که شامل 12 واحد فرآیندی است تکمیل شود که صرفا یکی از این واحدها کک اسفنجی است.
همکاری پژوهشگاه با پتروشیمی و پالایشگاه ایلام
به گفته وی، بسته طراحی واحد SRP پتروشیمی ایلام که در سال 98 تکمیل و طراحی شد هم اکنون در مرحله طراحی تفضیلی و خرید تجهیزات توسط پیمانکار قرار دارد و پژوهشگاه صنعت نفت صاحب لیسانس این فناوری بوده و به عنوان ناظر و مشاور نیز در تمامی مراحل حضور دارد.
ایشان به همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت­ ملی گاز اشاره کرد و گفت: تکمیل و ارایه بسته واحد TGTU پالایشگاه ایلام را باید از پروژه هایی برشمرد که در انتهای سال 98 آغاز شده و امیدواریم در سال جدید تکمیل و به کارفرما تحویل داده شود.
تولید و تجاری سازی روغن کمپرسور CNG
ایشان به راه اندازی واحد تولید روغن کمپرسورCNG نیز اشاره کرد و گفت: دانش فنی این محصول در پژوهشگاه صنعت نفت کامل شده است و بر همین اساس با یکی از شرکت­های دانش بنیان با هدف تولید انبوه و تجاری سازی آن قراداد منعقد کرده ایم و امیدواریم تا پایان تابستان سال 99 این پروژه تکمیل و به مرحله راه اندازی برسد.
تجاری سازی محصولات فناورانه پردیس پایین دستی
زمانیان به تولید و برنامه ریزی دو محصول فناورانه در سال 99 اشاره کرد و گفت: قرار است دانش فنی تولید جاذب کربنی و کربن نانو تیوب که قبلا مراحل توسعه و تکمیل دانش فنی را طی کرده است ، در ابتدای سال جاری به صنعت واگذار شود؛ بر همین اساس مراحل شناسایی شرکت ­های صاحب صلاحیت از سوی معاونت فناوری پژوهشگاه صنعت نفت انجام و تا اواخر اردیبهشت ماه مراحل واگذاری دانش فنی به شرکت تعیین شده انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در انستیتو فرآورش گاز و سایر پژوهشکده­های این پردیس چندین محصول فناورانه تولید شده است، افزود: بر روی این محصولات تست میدانی انجام خواهد شد و بر دانش فنی آنها نیز صحه گذاری صورت خواهد پذیرفت، تا این محصولات بتوانند به مرحله تجاری سازی برسند که این محصولات فناورانه شامل جاذب کربنی سیکل آمین، سیلیکاژل و روش آنالیز مبتنی بر فناوری IMS است.
به گفته زمانیان اوایل سال 99، پردیس پایین دستی با انجام مذاکرات اولیه و کارشناسی صورت پذیرفته توانسته است قرارداد‌هایی را با شرکت­هایی نظیر مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی گاز و پالایشگاه اراک نهایی و اماده امضاء کند.
منبع :‌ایسنا