آیا استفاده از کولر گازی در شرایط کرونا خطرناک است؟
آیا استفاده از کولر گازی در شرایط کرونا خطرناک است؟
درپی انتشار ویدیویی درباره خطرناک بودن استفاده از کولرگازی در شرایط شیوع ویروس کرونا، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.
درپی انتشار ویدیویی درباره خطرناک بودن استفاده از کولرگازی در شرایط شیوع ویروس کرونا، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش نبض انرژی، اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی که خودش را کارشناس ارشد تبدیلات انرژی و تاسیسات معرفی می‌کند می‌گوید که اندازه ویروس از فیلتر کولر گازی کوچک‌تر است و دما و رطوبت آن هم برای زندگی ویروس مناسب است، استفاده از این وسیله در شرایط فعلی خطرناک است و در صورت استفاده هم باید فیلتر آن هر چند ساعت یک بار ضدعفونی شود.
در این رابطه مهدی بستانچی، عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس استاندارد جهانی اشری کولرهای گازی برای جلوگیری از انتقال وذراتی در ابعاد ویروس باید دارای یک نوع فیلتر خاص به نام فیلتر هپا باشند که در ایران این نوع کولرگازی‌ها وجود ندارد. این فیلترها طول عمر مشخصی دارند و بر اساس جریان هوایی که از آن عبور می‌کند سایز فیلتر تغییر می‌کند.
وی همچنین با بیان اینکه تمیز کردن فیلتر کولر گازی هم تاثیری بر جلوگیری از عبور ویروس از فیلتر دستگاه ندارد، در پاسخ به اینکه آیا استفاده از کولر گازی در شرایط کرونا خطرناک است، اظهار کرد: اگر ویروسی در داخل محیط باشد کولر گازی می‌تواند آن را به حرکت درآورد، اما خود کولر گازی نمی‌تواند ویروس تولید کند. همچنین با توجه به وزن بالای این ویروس و اینکه کولر گازی‌ها از بالای پنل هوا می‌گیرند معمولا ویروس وارد کولر گازی نمی‌شود، اما هوایی که کولرگازی جابجا می کند ممکن است منجر به جابجایی ویروس شود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با بیان اینکه به دلیل وزن بالا، ویروس عمدتا به سمت پایین حرکت می‌کند، افزود: بنابراین چون هوای ورودی کولر گازی از بالا گرفته می‌شود عمدتا ویروس در داخل کولر گازی نمیچرخد.
به گفته بستانچی اگر فردی که آلوده به ویروس است در فضا عطسه کرده باشد و کولر گازی روشن باشد، پخش ویروس بیشتر می شود.
وی همچنین با بیان اینکه استانداردهایی برای پیشگیری از این اتفاقات وجود دارد، اظهار کرد: انجمن صنعت تاسیسات اتحادیه اروپا مقرراتی مربوط به ویروس کرونا و شرایط نگهداری سیستم‌های تاسیساتی منتشر کردند که انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران آن را ترجمه کرده و در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفته است و عموم مردم هم با استفاده از این دستورالعمل‌ها می‌توانند نحوه استفاده درست از سیستم‌های تاسیساتی را یاد بگیرند.
منبع :‌ایسنا