نماینده مجلس: صنعت برق را خوب بلدیم، جایگزین صادرات خام نفت و گاز کنیم
نماینده مجلس: صنعت برق را خوب بلدیم، جایگزین صادرات خام نفت و گاز کنیم
 منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: با داشتن دانش فنی و تکنولوژی بالا در صنعت برق بهتر است صادرات انرژی برق را جایگزین خام فروشی نفت و گاز در کشور کنیم.
 منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: با داشتن دانش فنی و تکنولوژی بالا در صنعت برق بهتر است صادرات انرژی برق را جایگزین خام فروشی نفت و گاز در کشور کنیم.
به گزارش نبض انرژی، به مناسبت روز ملی صنعت برق، لطف الله سیاهکلی ظهر چهارشنبه با حضور در شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین، در نشستی با مدیرعامل، معاونان و مدیران این شرکت مشکلات، توانمندی‌ها و وضعیت توزیع برق را مورد بررسی قرار داد.
لطف الله سیاهکلی در این جلسه اظهار داشت: بدون شک توسعه و پیشرفت جوامع کنونی و رشد تکنولوژی مدیون انرژی برق است که هیچ جایگزینی ندارد و می‌تواند ما را به قله‌های ترقی برساند.
وی بیان کرد: یکی از موهبت‌های الهی امواج الکترو معناطیس است که در کنار کشف انرژی برق به بشر کمک کرده تا به رفاه و دستاوردهای خوبی برسد اما انسان آنقدر از این موهبت بهره مند است که ارزش آن را فراموش کرده است.
سیاهکلی تصریح کرد: احداث و توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را باید در استان جدی بگیریم و این ظرفیت را شکوفا کنیم.
صادرات برق را جایگزین نفت و گاز کنیم
منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که در صنعت برق توانمند و خودکفا هستیم و قادریم این انرژِی را صادر و درآمدهای ارزی خوبی وارد کشور کنیم سالهاست دنبال صادرات نفت و گاز و خام فروشی هستیم.
وی بیان کرد: بدون نگاه اقتصادی و کارشناسی گاهی حاضر می‌شویم با میلیاردها تومان هزینه انرژی‌های مختلف شامل برق، گاز و نفت را به روستاهای دورافتاده هم ببریم در حالی که می‌توانیم برق این روستاها را مجانی کنیم و گاز و نفت را نگهداریم و ذخیره کنیم.

سیاهکلی اظهار داشت: فروش نفت و گاز منطقی نیست اما اگر برق بفروشیم نیاز به کسی نداریم زیرا صنعت برق را بلدیم، صنعت پاکی است و میزان مرگ و میر آن خیلی کمتر از گاز است که جان روستاییان را می‌گیرد.

وی افزود: جای سوال دارد که چرا وزارت نیرو هنوز نتوانسته جا بیندازد که به جای خام فروشی نفت دنبال صادرات بیشتر انرژی برق باشیم و با ظرفیت‌های سرمایه گذاری که در این بخش وجود دارد به توسعه این صنعت کمک کنیم.
سیاهکلی گفت: اگر صنعت برق را توسعه دهیم برای این کار سرمایه گذار هم زیاد است و بخش خصوصی حاضر است مشارکت کند به شرط آن که بوروکراسی اداری را کم کنیم.
توسعه انرژِی تجدید پذیر را جدی بگیرید
سیاهکلی بیان کرد: انرژی باد و خورشید را در استان جدی بگیرید و با جذب سرمایه گزار بستر توسعه انرژی‌های پاک را مهیا کنید.
منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس یازدهم اظهار داشت: ادارات باید کارهای دریافت مجوز طرح‌ها برای سرمایه گذار را انجام دهند چون با وجود سیستم بورکراتیک و مدیریت سخت گیرانه معمولاً سرمایه گذاران از ادامه مسیر پشیمان می‌شوند.
وی در خوص دریافت طلب از دستگاه‌های اجرایی هم گفت: برای گرفتن طلب از ادارات باید راه تهاتر باز شود که لازم است در مجلس هنگام بستن بودجه تهاتر هم لحاظ شود زیرا از بودجه تخصیصی نمی‌توان امیدوار به حل موضوع بود.
دریافت هزینه از تولیدکننده و سرمایه گذار بعد از تولید باشد
سیاهکلی با انتقاد از روش کنونی دادن مجوز تولید و سرمایه گذاری گفت: مکانیزم دولت در صنعت و تولید اشتباه است و به جای آنکه پس از راه اندازی یک واحد تولیدی هزینه‌های خود را دریافت کند در همان ابتدای کار تمام هزینه‌های خود از صنعتگر، سرمایه گذار، تولیدکننده و مجری یک طرح بابت زمین، خدمات آب و برق و گاز و جواز را می‌گیرد و هنگام نصب تجهیزات یا بعد از آن متقاضی دیگر سرمایه‌ای ندارد و این آغاز مشکلات است.
وی گفت: دولت جای برعکس نشسته و باید جای خود را عوض کند و به جای این که ابتدا حق و حقوق خود را بگیرد و تولید کننده را در میانه راه رها کند باید برای زمین و جواز و خدمات هزینه‌ای دریافت نکند و اجازه دهد یک طرح تولیدی، صنعتی، کشاورزی و نیروگاهی به تولید برسد و پس از محصول هم مالیات و عوارض و ده‌ها نوع حق خود را بگیرد و در این صورت احساس مسئولیت کرده و متقاضی را تا انتها رها نمی‌کند.
سیاهکلی تصریح کرد: روش منطقی آن است که برای صنایعی که احداث می‌شود ابتدا پول نگیریم وقتی به تولید رسید هزینه دریافت شود زیرا بیشتر مدیران کارخانه‌ها آنقدر هزینه می‌کنند که در زمان تولید جیبشان خالی می‌شود.
وی گفت: وقتی دولت زمین را به یک مجری طرح می‌فروشد هم اموالش را داده و هم موجب شده زمین ارزش خارج از روند تولید پیدا کند به همین دلیل گاهی سرمایه گذار به دلیل ارزش زمین از ادامه فعالیت باز می‌ماند در حالی که می‌توان با روش وقفی، زمین‌ها را برای صنعت و کشاورزی اجاره داد تا هم درآمد پایدار برای دولت ایجاد و هم از بورس بازی زمین جلوگیری کرد.
سیاهکلی اضافه کرد: وقتی پول نفت را می‌گیریم و هزینه جاری می‌کنیم بدون شک اگر دولت بودجه اش ۱۰ برابر هم شود باز کم می‌آورد در حالی که اگر درآمدهای دولت و فروش اموالش در تولید و تسهیلات کم بهره هزینه شود هم مشکلات حل شده و هم از رانت خواری و فساد و بی پولی سرمایه گذار جلوگیری می‌شود.
وی جابجایی سال مالی را هم راهکاری برای حل مشکل کاهش تخصیص اعتبارات دانست و افزود: اگر سال مالی را جابجا کنیم مشکلات تخصیص و فرصت کم برای هزینه کرد حل می‌شود.
احداث پست ثابت برق در ناحیه شهری مهرگان
وی با اشاره به مشکلات ناحیه شهری مهرگان یادآور شد: برای این منطقه باید پست ۶۳ کیلوولت ثابت پیش بینی کنید تا در آینده مشکلی ایجاد نشود و برای منطقه الموت که با یک باد شدید تیرهای برق تخریب می‌شود هم لازم است فکری کنید.
سیاهکلی اظهار داشت: با نصب سیستم مونیتورینگ لازم است پایداری شبکه در همه نقاط شهری و روستایی رصد شود تا در صورت بروز اشکال از آن مطلع شوید و به سرعت برای رفع آن اقدام کنید تا مردم دچار مشکل نشوند.
مدیر موفق باید جسارت کارهای بزرگ را داشته باشد
وی گفت: متأسفانه برخی مدیران ما فقط در چارچوب قانون رفتار می‌کنند و حتی بودجه را بر می‌گردانند اما مدیر موفق کسی است که بیش از بودجه خود طرح عمرانی و کار انجام دهد و بدهکار شود و داشتن جسارت و ریسک یک شاخصه برای رسیدن به پیشرفت است.
سیاهکلی گفت: مدیران نباید فقط به فکر تأمین منافع دولت باشند بلکه باید ببینند خدمات آنها چقدر مردم را راضی کرده و این اشکال در قزو ین کاملاً مشهود است که خیلی از دستگاه‌ها آمار می‌دهند که رتبه کشوری دارند اما مردم در کف جامعه از آنها راضی نیستند.
وی اضافه کرد: مدیر باید اعتبارات دستگاه را پیش خور کرده و جوری کار کند که بیشتر مردم از خدمات شما راضی باشند و احساس آرامش و لذت و شیرینی کنند ولی از آنجا که مدیران قزوین فقط قانونمند کار می‌کنند تا دولت راضی باشد هنوز رضایت مندی عمومی احساس نمی‌شود.
سیاهکلی در ادامه اظهار داشت: اخلاق مداری مردم قزوین موجب شده مدیران را به چالش نکشیم و مطالبه گری مردم قزوین کم باشد که باید آن را تقویت کنیم.
وی افزود: ما باید بتوانیم از خدمات شما استفاده کنیم تکریم مشترکین از سوی شما در اداره برق قابل توجه و تقدیر است لذا بدانید هر کاری که با عشق و علاقه نباشد مردم را راضی نمی‌کند و زمانی این رضایت حاصل می‌شود که خدمات به راحتی و بدون منت به شهروندان داده شود.
سیاهکلی در خصوص ضرورت استقلال شرکت توزیع برق قزوین از استان زنجان هم قول پیگیری در مجلس را داد و گفت: وقتی خودمان انرژی تولید می‌کنیم و زیرساخت هم داریم نباید زیر نظر استان دیگری باشیم.
منبع : مهر