رونق کسب و کارهای حوزه آب به «جهش تولید» می‌انجامد
رونق کسب و کارهای حوزه آب به «جهش تولید» می‌انجامد
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی گفت: انواع فرصت‌های فناوری حوزه‌های آب، خاک و محیط زیست به «جهش تولید» می‌انجامد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی گفت: انواع فرصت‌های فناوری حوزه‌های آب، خاک و محیط زیست به «جهش تولید» می‌انجامد.
به گزارش نبض انرژی، نادرقلی ابراهیمی درباره توسعه فناوری­ های این حوزه و اثرگذاری آن در «جهش تولید» گفت: تقویت فرهنگ کار، تلاش فردی و جمعی، مبتنی بر ارز­ش‌های دینی در راستای «جهش تولید» به‌عنوان موتور محرک کشور برای گذر از شرایط سخت حاصل از جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ایران، از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است. با تغییر و نوسانات نرخ ارز، تشدید اعمال تحریم‌ها، تولید در کشور جایگاه والاتری پیداکرده و مزیت‌های تولید داخل بیش‌ازپیش نمایان شده است.
ابراهیمی ادامه داد: چنانچه مقام معظم رهبری نیز فرمودند کشور ظرفیت تولیدی ۱۰ برابر ظرفیت فعلی را دارد. در یک نگاه کلی، تأمین نیازهای جامعه، ایجاد فرصت‌های شغلی، تثبیت اشتغال مفید، بهبود معیشت، امنیت غذایی، تقویت ارزش پول ملی، بهره‌وری بهینه از منابع، خودکفایی، توسعه صادرات، پویایی اقتصاد، رشد و شکوفایی اقتصاد از اهداف مهم و نتایج «جهش تولید» به‌عنوان عامل اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان، افزایش اقتدار ملی و قطع وابستگی به دشمنان است.
به گفته وی، از جمله پیش‌نیازهای «جهش تولید»، جهش فکری مسئولان، جهش فروش و جهش اقتصاد در سه محور تولیدات رقابت‌پذیر داخلی، تولیدات صادرات محور و تولیدات صادراتی جایگزین واردات، همسو با مبانی بیانیه گام دوم انقلاب است. از دیگر پیش‌نیازهای «جهش تولید»، حذف اقتصاد رانتی است. به‌عنوان‌مثال، با حذف رانت‌ها، افزایش مشارکت عمومی در رونق تولیدات کشاورزی و صنعتی در حد تراز جهانی، می‌تواند اثر «جهش تولید» را در زندگی مردم نیز مشهود سازد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به اینکه کلید حل مسائل کشور در «جهش تولید» همراه با برنامه و اقدام جهادی است، گفت: برای تحقق «جهش تولید» باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال صنعت هسته‌ای کشور می‌تواند نقش خود را در تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای و همچنین در شیرین سازی آب دریا ایفا کند.
ابراهیمی با بیان اینکه آب مقوله بسیار مهمی در تحقق «جهش تولید» محسوب می‌شود افزود: در این حوزه ضمن مدیریت و افزایش بهره‌وری منابع موجود، در راستای استحصال منابع جدید با توسعه انواع فناوری‌ها اقدامات اساسی می‌توان انجام داد.
وی افزود: انواع فرصت‌های فناوری حوزه‌های آب، خاک و محیط زیست وجود دارند که توسعه فناوری آنها در جهش تولید و رشد اقتصادی و ایجاد کسب و کارهای نوین بسیار اثر گذار هستند که می‌توان به اجرای پروژه­های الگویی مدیریت پایدار خاک و کشاورزی حفاظتی، توسعه و ترویج مالچ­های غیرنفتی برای تثبیت کانون های گرد و غبار و ریزگردها ، توسعه و ترویج انواع بادشکن­ها در مناطق بحرانی فرسایشی و راههای ارتباطی ریلی و جاده ای و تدوین کتابخانه طیفی خاک­های ایران اشاره کرد.
منبع:‌ مهر