ساخت سد بختیاری با تامین منابع مالی آغاز می‌شود
ساخت سد بختیاری با تامین منابع مالی آغاز می‌شود
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: مطالعات ساخت سد بختیار به پایان رسیده و کار ساخت آن با تامین منابع مالی آغاز خواهد شد

به گزارش نبض انرژی، «بهروز مرادی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سد بختیاری هم می‌تواند به بحث تامین آب مورد نیاز منطقه و هم بحث پیشگیری از سیلاب‌ها کمک کند.

سد بختیاری از لحاظ موقعیت جغرافیایی سدی است که بر روی رودخانه دز و در شاخه بختیاری از سرشاخه های دز قرار گرفته است؛ این سد در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در استان لرستان واقع شده است.

ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم حدود ۵۰ کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتر بالادست تقاطع رودخانه‌های سزار – بختیاری قرار گرفته است که مسیر راه آهن نیز از این حوضه آبریز عبور می کند.

مرادی از گران بودن روند سدسازی و نیاز داشتن به منابع مالی فراوان خبر داد و گفت: باید برای تامین این منابع ساز و کارهای مناسب پیش‌بینی شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ادامه داد: مطالعات خوبی در حوضه لرستان صورت گرفته و اقدام‌هایی نیز انجام شده است از جمله در بحث سد «مشعوره» مطالعات درحال کامل شدن است.

مرادی از شناسایی امکان احداث یک سد دیگر در این منطقه خبر داد که کار مطالعات آن آغاز شده و فعالیت های لازم درحال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: هدف اصلی این سد جدید کنترل سیلاب منطقه است تا بتوان سیلاب‌های سهمگین را کنترل کرده و از بروز حوادث جلوگیری کرد.

رییس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران پنجم فروردین ماه امسال گفته بود، این شرکت متولی اصلی احداث سد بختیاری است که در بالا دست سد«دز» قرار خواهد گرفت و ابتدا هدفی که برای احداث این سد مدنظر قرارداشت برق آبی بود اما با توجه به مشکلاتی مانند سیلاب ها و سرریزهای نابهنگامی که برای «سد دز» ایجاد شد تغییری دراهداف «سد بختیاری» اعمال شد.

مرادی خاطرنشان ساخت: یکی از اهدافی که برای احداث سد بختیاری دیده شد تنظیم آب و کنترل رسوبات از شاخه بختیاری به سد دز بود که نزدیک به ۵۵ درصد رسوب دز را می توان از آن شاخه کنترل کرد.

به گفته وی، ایجاد یک آب تنظیم شده را دربالا دست دز نیز از دیگر اهداف احداث سد بختیاری است تا اگر خواسته باشیم طرح احیا و افزایش ارتفاع سد دز دنبال شود از این طریق ممکن شود و با اجرای این طرح، سد دز برای پایین دست مفید واقع شود.

سد بختیاری نیروگاه برق آبی هم خواهد داشت

این مقام مسئول از پیش بینی تولید انرژی برق آبی به میزان ۷۵۰ مگاوات برای سد بختیاری خبر داد و افزود: ایجاد نیروگاه برق آبی هم با هدف تولید برق و هم برای امکان استفاده از فاینانس خارجی پیش بینی شده و علاوه برآن افزایش توجیه اقتصادی این سد را نیز مد نظر قرار می دهد.

وی ادامه داد: نیروگاه ۷۵۰ مگاواتی سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ گیگاوات ساعت برای کشورمان تولید انرژی برق خواهد داشت.

مرادی گفت: اگر این سد احداث شود در پایین دست با توجه به حجم تنظمی که این سد دارد می توان سه نیروگاه جریانی مابین سد دز و سد بختیاری ایجاد کرد که این توجیه پذیری اقتصادی این سد را بسیار بالاتر خواهد برد.