سهم ۱۴ درصدی بخش خصوصی در سبد مدیریتی اقتصاد
سهم ۱۴ درصدی بخش خصوصی در سبد مدیریتی اقتصاد
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم تغییر ترکیب سبد مدیریتی اقتصاد کشور، گفت:‌ با وجود ظرفیت ۵۶ درصدی بخش خصوصی در تولید و تجارت اما ۸۶ درصد سبد مدیریتی اقتصاد در دست بخش خصوصی نیست.

به گزارش نبض انرژی، «رضا پدیدار» در نشست خبری نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین‌دستی نفت با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی نیازمند تغییر است، ادامه داد:‌ در گام نخست نیازمند شناخت وضعیت موجود و توانمندی‌های خود هستیم تا با توجه به آن، راهبردها را ترسیم کنیم.

وی افزود: در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران راهبردهای تولیدی و تجاری را طراحی کردیم و این نمایشگاه می‌تواند محفل خوبی برای تجلی آنها باشد.

پدیدار تولید برای بازارهای داخل را نخستین راهبرد عنوان کرد و گفت:‌ در شرایط فعلی اقتصاد و محدودیت‌های ارزی، باید به سیاست جانشینی واردات توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت و قدرت اجرایی بالایی در کشور داریم، تاکید کرد: از دهه ۷۰ تا کنون پتانسیل ساخت داخل رشد داشته و اکنون به ظرفیت بالقوه داخلی به بالای ۸۰ درصد رسیده است اما ظرفیت عملیاتی بخش خصوصی کم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به ترکیب نامتعادل سبد مدیریتی اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: با وجود این ظرفیت اما ۸۶ درصد سبد مدیریتی اقتصاد در دست بخش خصوصی نیست به گونه‌ای که اکنون ۴۰ درصد در دست دولت،‌ بیش از ۲۰ درصد در دست صندوق‌های بازنشستگی و حدود ۲۲ درصد نیز در دست خصولتی‌ها است.

وی ادامه داد:‌ این نمایشگاه می‌تواند قدرت برابری ایجاد کند تا از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم.

پدیدار با بیان اینکه ظرفیت عملیاتی بخش خصوصی در کلان اقتصاد در دولت مطرح شده، گفت: بخش خصوصی در زمینه تولید و بازرگانی ظرفیت ۵۶ درصدی را دارا است.

وی راهبرد دیگر را تولید ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های تولید دانست و افزود: در این زمینه نیازمند واردات تکنولوژی و دانش فنی هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به راهبرد تولید ماشین آلات سنگین کارخانه‌ای از طریق سیستم مونتاژ اشاره کرد و ادامه داد:‌ راهبرد تولید در داخل کشور در قالب خودکفایی ملی نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته پدیدار، انرژی و نیروی انسانی در ایران مزیت نسبی به شمار می‌رود که باید به مزیت رقابتی و تولید تبدیل شود تا از اقتصاد تک محصولی نجات پیدا کنیم و درآمد ملی را به ثروت ملی تبدیل کنیم.

وی به تشکیل کارگروهی برای تامین ۱۰ گروه کالایی پر مصرف نفت شامل تجهیرات سرچاهی و درون‌چاهی،‌ پمپ‌های سرچاهی و درون چاهی، مته‌های حفاری، شیرهای کنترلی، لوله‌ها، الکترو موتورهای ضد انفجار، ماشین‌های دوار، ‌فولادهای آلیاژی،‌ ابزارهای اندازه‌گیری و پیک‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: برای حضو در اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین‌دستی نفت به تمامی شرکت‌ها در این زمینه‌ها فراخوان داده‌ایم.

پدیدار به لزوم ایجاد زبان مشترک بین دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: ‌دولت باید از تصدی‌گری دست برداشته و به کار حاکمیتی بپردازد.