آیا اوپک می‌تواند تعادل قیمت نفت در بازارهای جهانی را حفظ کند؟
آیا اوپک می‌تواند تعادل قیمت نفت در بازارهای جهانی را حفظ کند؟
درحالی که عرضه بیش از اندازه‌ نفت خام در بازارهای جهانی در کنار کاهش سطح تقاضا بر اثر تحولات پرتنش اقتصاد جهانی، تاثیر منفی بر قیمت هر بشکه نفت خام گذاشته است، وزرای نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان در اجلاس ۱۷۷ وین تلاش خواهند کرد تا با کاهش بیشتر تولید، مانع سقوط قیمت نفت در سال آینده میلادی شوند.

به گزارش نبض انرژی، قیمت نفت در بیشتر ماه‌های سال جاری میلادی ۲۰۱۹، حدود ۶۰ دلار در بشکه معامله شده است. این میزان ۱۴ درصد نسبت به ابتدای سال بیشتر اما کمتر از آوریل گذشته است که قیمت به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید.

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (نفت) و کشورهای تولید و صادر کننده نفت غیر اوپک (اوپک پلاس) ابتدای سال جاری توافق کردند تا برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت مجموع تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است تولید روزانه نفت کشورهای غیر اوپک در سال آینده ۲.۲ میلیون بشکه افزایش ‌یابد، در حالی که کل رشد تقاضای جهانی نفت تنها ۱.۳ میلیون بشکه خواهد بود.

این افزایش ناشی از صادرات نفت آمریکا، مکزیک، نروژ و به طور کلی کشورهایی است که اوپک نظارتی روی آن‌ها ندارد. از این روی اگر اعضای اوپک در نشست فردا و پس فردا با کاهش بیشتر تولید، مازاد نفت در بازار را جبران نکنند، پیش بینی می شود که قیمت آن به ۴۵ دلار در هر بشکه برسد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پیش بینی کرد «رقم کاهش تولید نفت بیشتر شود؛ به این معنا که کاهش بیشتری را از سمت اوپک در بازار شاهد باشیم.» وزیر نفت عراق هم یکشنبه گذشته موضع مشابهی را اتخاذ کرد.

همچنین عربستان سعودی که همواره ساز مخالف را کوک می کرد اینک برای فروش سهام آرامکو، به افزایش قیمت نفت نیاز دارد. این کشور فردا ۵ درصد از سهام غول نفتی سعودی را به معامله‌گران بورس داخل عرضه خواهد کرد که موفقیت آن از مسیر تصمیم اعضای اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت می‌گذرد.

منابع خبری گزارش دادند که اعضای اوپک و اوپک پلاس سرگرم بررسی کاهش بیشتر تولید نفت تا حداقل ۴۰۰ هزار بشکه در روز هستند. توافق کنونی کاهش تولید نفت تا ماه مارس سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد اما طرف ها به دنبال تمدید این مهلت تا ماه ژوئن سال آینده هستند.

روسیه به عنوان یکی از مهمترین اعضای کشورهای غیر اوپک که در تداوم توافق کاهش تولید نقش کلیدی ایفا می کند تاکنون با افزایش سطح کاهش تولید نفت و تمدید مهلت آن مخالفت کرده است.

صادرات نفتی روسیه با کشف میدان جدید گازی در شرق سیبری و قطب‌شمال و راه اندازی خط لوله انتقال گاز به چین افزایش قابل توجهی داشته است.

مسکو که تاکنون هم به اجرای تعهداتش برای کاهش تولید نفت چندان پایبند نبوده ادعا می کند طریقه محاسبه صادرات این کشور که میعانات گازی را هم شامل می‌شود بایستی اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد.

البته تجربه ثابت کرده که مسکو همواره قبل از برگزاری اجلاس اوپک موضع سختی را اتخاذ، اما در نهایت مصوبات را تائید می‌کند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه دیروز به خبرنگاران گفت انتظار دارد مذاکرات سازنده‌ای را در اجلاس اوپک شاهد باشد؛ اما هنوز درباره کاهش بیشتر تولید نفت تصمیمی نگرفته است.

از سویی بلومبرگ گزارش داد اوپک که همواره افزایش تولید نفت شل آمریکا را نادیده گرفته و اینک پشیمان است، باز هم قصد دارد تا بر سر این موضوع قمار کند. این شبکه خبری افزود اوپکی‌ها معتقدند که تولید نفت شل آمریکا سال آینده کاهش یافته و روند آن در قیاس با سال‌ ۲۰۱۸ افت خواهد کرد. شرکت بین المللی ویتول هم پیش بینی کرده است که تولید نفت آمریکا از ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۷۰۰ هزار بشکه در سال‌ آینده کاهش خواهد یافت.

اکنون بازار جهانی نفت چشم به نشست وین دوخته و باید دید وزرای اوپک و غیر اوپک برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت و عرضه مازاد نفت در بازار چه تدبیری را اتخاذ خواهد کرد.