وعده سبز وزیر نفت محقق می‌شود؟
وعده سبز وزیر نفت محقق می‌شود؟
در حالی که هنوز در بخش‌های مختلف ایران همچون سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، فارس، آذربایجان غربی، بخش‌هایی از خراسان، کرمانشاه و برخی نقاط دیگر، با مشکلاتی در حوزه گازرسانی مواجهیم اما وزیر نفت وعده اتمام گازرسانی تا پایان سال ۱۳۹۹ را داده است.

به گزارش نبض انرژی، آخرین آمار جمعیت شهری برخوردار از گاز در کشور ۹۷.۲ درصد اعلام  شده و اکنون ۱۱۴۸ شهر در سراسر کشور به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند و آنطور که پیش‌بینی شده تا پایان امسال به ۳۰۶۲ روستا گازرسانی خواهد شد. در این بین ضریب نفوذ گازرسانی به جمعیت روستایی حدود ۷۹ درصد است.

اکنون بیش از ۱۰۲ هزار مشترک صنعتی در کشور داریم که بر این اساس می‌توان گفت بیش‌تر صنایع عمده کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند و صنایع باقیمانده، صنایع جزء هستند که مصرف گاز آن‌ها کمتر از ۵۰۰۰ مترمکعب در ساعت است. در این باره، حسن منتظر تربتی – معاون وزیر نفت در امور گاز – با اشاره به تاثیرگذاری مثبت مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر ارائه تسهیلات تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان به صنایع برای بهره‌مندی از گاز طبیعی، اظهار کرد: این مصوبه سبب تسریع در روند گازرسانی به صنایع شد و اکنون نیز در پی تمدید آن تا سال ۹۹ هستیم.

وی با بیان این‌که با تکیه بر این مصوبه، اقدام‌های بسیار خوبی در شرکت‌های گاز استانی برای گازرسانی به صنایع در سراسر کشور انجام شده است، گفت: همه استان‌ها خوشه‌بندی شده‌اند تا مطابق برنامه، میزان مصرف سوخت مایع در صنایع کاهش و تعداد واحدهای صنعتی بهره‌مند از گاز طبیعی افزایش یابد، تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، هدف ما در گازرسانی به ۴۰ درصد از صنایع محقق شده و اکنون بر اساس آخرین آمار، ۲۱ هزار صنعت باقی مانده است که باید به شبکه گاز طبیعی متصل شوند و امیدواریم گازرسانی به این صنایع تا پایان سال ۱۳۹۹ به پایان برسد.

همچنین محمود آستانه – مشاور وزیر نفت – نیز با بیان این‌که اکنون بخش بزرگی از طرح گازرسانی شهری و روستایی کشور به پایان رسیده و ما در مرز سبز شدن استان‌های کشور هستیم اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن زمان تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، باید گفت که در این لایحه یک ردیف بودجه برای طرح‌های بیع متقابل گازرسانی در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که این رقم، قابل توجه باشد می‌توانیم بخش‌های باقی‌مانده طرح‌های گازرسانی را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

به گفته وی پیش‌بینی می‌کنیم بین هفت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شود، این در حالی است که پنج طرح اساسی استان سیستان و بلوچستان مانند احداث خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار و خط انتقال گاز زاهدان – زابل نیازمند حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه هستند. هدف ما اتمام طرح‌های استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۱۳۹۹ است، زیرا انتقال سوخت مایع به این استان هزینه گزافی دارد، به گونه‌ای که در سال بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای حمل نفت سفید به زاهدان هزینه می‌شود.

وی با بیان این‌که با توجه به همه جوانب اقتصادی و اجتماعی منطقه باید هرچه سریع‌تر بیش از ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار انشعاب در زاهدان راه‌اندازی شود، این اقدام صدها هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه سوخت مایع به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: تاکید و سیاست وزیر نفت این است که تا پایان سال آینده موضوع گازرسانی به سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و دیگر مناطق حتما تمام شده باشد تا جشن ایران سبز بر اساس خدماتی که شرکت ملی گاز ایران به مردم ارائه کرده است، برپا شود.