کارت شناسه قبض مشترکان برق به زودی صادر می‌شود
کارت شناسه قبض مشترکان برق به زودی صادر می‌شود
مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر، گفت: به‌زودی همه مشترکان شناسه قبض خود را در کارتی دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای پرداخت خود از طرق مختلف از جمله دستگاه‌های خود پرداز (ATM) استفاده کنند.

به گزارش نبض انرژی، هادی مدقق در دومین روز نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در کارگاه آموزشی هوشمندسازی شبکه برق کشور افزود: این طرح در ادامه طرح حذف قبض های کاغذی و با هدف راحت ترشدن پرداخت‌های مشترکان انجام می شود.

وی از دوسویه شدن تعامل وزارت نیرو با مشترکان برق خبر داد و خاطرنشان ساخت: یکی از اهداف هوشمند سازی شبکه، تغییر کردن تعریف مشترک و برقراری ارتباط دو سویه با آنان است و در واقع مشترک آینده،‌ در بازار سهیم است.

مجری طرح فهام (هوشمند سازی شبکه برق کشور) ادامه داد: در حال حاضر وزارت نیرو به مشترکان خدمات ارائه می کند و ارتباط دو سویه با مشترکان وجود ندارد.

مدقق درباره محیط شبکه الکتریکی موجود گفت: در حال حاضر تولید متمرکز است، تلفات در انتقال و توزیع و محدودیت در کنترل و پایش وجود دارد، تغییر بار و ماهیت آن رخ می دهد، سرویس دهی به مشترکان محدود است، مشکلات زیست محیطی وجود دارد، بهره‌وری در زنجیره تامین پایین است هدفی که در نظر داریم این است که تولید غیر متمرکز شود و هر مشترک تولیدکننده برق باشد، تاثیرات بر محیط زیست کاهش یابد، ارتباط گسترده و دو سویه با مشترکان برقرار شود، مشترکان فعال شوند، نفوذ انرژی های تجدیدپذیر افزایش یابد.

مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان و مجری طرح فهام ادامه داد: در این شرایط دولت می تواند نقش نظارت گر را بازی کند. در روش سنتی خدمات محور هستیم اما زمانی که مشترک محور شویم انواع تعاملات بین بازیگران مختلف می تواند وجود داشته باشد.
تحول دیجیتال در حوزه خدمات مشترکان

مدقق در ادامه در مورد تحول دیجیتال در حوزه خدمات مشترکان گفت: یکی از این تحولات طرح ملی قبض سبز و حذف قبض کاغذی برق است. طرح بعدی طرح ملی فهام است که در دو مرحله اجرا شده و درحال اجرا است.  در مرحله نخست این طرح هوشمندسازی مشترکان بزرگ (دیماندی-بالای ۳۰ کیلووات) صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری اجرا شد و طی آن بیش از ۴۰۰ هزار مشترک دیماندی متصل شدند. در این راستا در تابستان امسال بیش از سه هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت.

به گفته وی مرحله دوم طرح فهام هوشمندسازی مشترکان عادی با اولویت مجتمع های تجاری، مسکونی و مشترکین پرمصرف است.

مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکان و مجری طرح فهام ادامه داد: طرح پایش و اصلاح ولتاژ شبکه، طرح هوشمندسازی مراکز اتفاقات برق (هما) و توسعه برنامه های پاسخگویی بار نیز از جمله دیگر طرح ها محسوب می شوند که ایجاد مراکز پایش و مدیریت مصرف برق، ایجاد نهادهای تجمیع کننده برای افزایش مشارکت مشترکان خانگی و تجاری در مدیریت بار با استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها و به‌کار گیری اینترنت اشیا در مدیریت مصرف برق در زیرمجموعه این طرح ها قرار دارند.

مدقق درمورد به کارگیری اینترنت اشیا، توضیح داد: این طرح در سه شرکت توزیع برای مشترکان اداری برای مدیریت بار سرمایشی در تابستان اجرا می شود.