وزیر نیرو: برق ایران و عراق از امروز یکسان عمل می‌کند
وزیر نیرو: برق ایران و عراق از امروز یکسان عمل می‌کند
وزیر نیرو با اشاره به مذاکرات سال گذشته با مقام‌های عراقی درباره برقراری امکان ارتباط برق دو کشور ایران و عراق، گفت: از امروز با اتصال شبکه برق دو کشور یکسان عمل می‌کنند.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان امروز (جمعه ۱۰ – آبان ماه) در حاشیه عملیات اتصال (سنکرون) کردن شبکه برق ایران و عراق در محل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در جمع خبرنگاران، افزود:  پارسال با وزیر برق جمهوری عراق درباره همکاری‌های برقی مذاکراتی انجام شد که مقررشد در عرص ۳ سال اقدام‍هایی صورت گیرد.

وی سنکرون کردن شبکه دو کشور را یکی از برنامه‌ها دانست که امروز صورت گرفت و ادامه داد: کاهش تلفات در شبکه برق فراق، نوسازی و تعمیر تجهیزات آسیب دیده و آموزش نیروی انسانی عراق از دیگر اقدامات است که در طول ۳ سال اجرا می شود.

وزیر نیرو  با اشاره به اتصال برق ایران و عراق گفت: این اتصال همانند قلب است که پالس یکسان می‌فرستد و به صورت متحد عمل خواهد کرد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: با این اتصال کیفیت برق عراق بهبود خواهد یافت.

وی سنکرون کردن شبکه برق ایران و عراق را گام نخست برای استفاده از سرمایه گذاری هایی که تاکنون در کشور در بخش انرژی شده است دانست و ابراز امیدواری کرد سایر برنامه های پیش بینی شده هم به نتیجه برسد.

وزیر نیرو، افزود: اولویت برنامه ها در طول این سه سال آن است که با انتقال تجربیات و دانش متخصصان ایرانی به عراق به خوداتکایی این کشور در صنعت برق کمک شود.

وی از تداوم برق رسانی به عراق تا زمانی که این کشور نیاز داشته باشد و مقررات ایران اجازه دهد خبر داد.

اردکانیان خاطر نشان کرد: صادرات انرژی با توجه به بارش های خوب و نیز همکاری خوب مردم در مدیریت مصرف امسال از رشد خیلی خوبی برخوردار شده است به گونه ای که در تولید، مدیریت و صادرات رکورد ایجاد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر این که هدف ایران تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه است، گفت: این موضوع فقط با سنکرون شدن محقق نمی‌شود، ایران از امکان تبادل انرژی با همه کشورهای همسایه دارای مرز زمینی برخوردار است و حتی از طریق برخی کشورها امکان اتصال به همسایگان آنها نیز وجود دارد.

وی از در دستور کار قرارداشتن برنامه اتصال شبکه‌های برق ایران، عراق و سوریه خبرداد.

اردکانیان با تاکید بر این که سنکرون شدن دو شبکه برق فرصت بیشتری برای همکاری فراهم می‌کند، ادامه داد: در این راستا کشورهای دیگر اگر بخواهند با کشوری که شبکه برق آنها سنکرون است ارتباط برقرار کند این ارتباط یک ارتباط منطقه‌ای خواهد بود.

بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ایران ساخت داخل است
وزیر نیرو به وضعیت صنعت برق ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال پیش ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور حدود هفت هزار مگاوات بود و تکنولوژی هر یک از این واحدها مربوط به یک کشور بود اما اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور حدود ۸۳ هزار مگاوات است و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود.

وی گفت: صنعت برق ایران آماده حضور هر چه بیشتر در بازارهای منطقه است، ایران به صنعت برق کشورهای همسایه به عنوان بازار نگاه نمی‌کند چرا که خوداتکایی هر چه بیشتر کشورهای منطقه زمینه بروز مداخلات کشورهای خارج از منطقه را کمتر خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار مناسب کشور برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: صنعت برق ایران آماده است تا تجربیات خود را در این عرصه در اختیار کشورهای همسایه از جمله عراق قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه امکان سرمایه‌گذاری سایر کشورها برای توسعه تجدیدپذیرها در ایران فراهم است، عنوان کرد: بدین منظور از همه سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود برای سرمایه گذاری در این بخش به ایران آمده و با کشورهای دیگر برای صادرات برقی که تولید می‌کنند، قرارداد امضا کنند.