چه میزان به آب شرب ایران افزوده خواهد شد؟
چه میزان به آب شرب ایران افزوده خواهد شد؟
براساس پویش هر هفته – الف – ب – ایران که توسط وزارت نیرو راه‌اندازی شده، در شش ماهه دوم سال جاری، ۲۲۷ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان در ۳۱ استان به بهره‌برداری می‌رسد که میانگین سرمایه‌گذاری در هر استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.در این راستا مجموعا ۷۴۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب، کشاورزی و صنعت به مجموع آب کشور اضافه و مجموعا آب شرب برای ۹ شهر با جمعیت ۱.۶ میلیون نفر تامین می‌شود.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان – وزیر نیرو – چندی پیش از راه‌اندازی پویش ایران_الف_ ب خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال، هر هفته طرح بزرگی را در عرصه آب و برق در کشور افتتاح می‌کنیم. در این راستا بیش از ۲۲۰ طرح بزرگ تامین آب، آبرسانی شهری، تصفیه خانه آب و فاضلاب، آبرسانی روستایی، نیروگاه‌های تولید برق و … در همه استان‌های کشور به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و مردم شاهد خواهند بود که وزارت نیرو به سهم خود از شرایط تحریمی حسن استفاده را کرده است.

براساس این پویش، در شش ماه دوم سال جاری، افتتاح ۱۰ سد در شش استان کشور صورت می‌گیرد و مجموعا ۷۴۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب، کشاورزی و صنعت به مجموع آب کشور اضافه خواهد شد که از این میزان هشت میلیون مترمکعب برای صنعت، ۶۹۶ میلیون مترمکعب برای کشاورزی و ۴۱ میلیون مترمکعب برای شرب تامین می‌شود. با بهره‌برداری از این طرح‌ها آب شرب برای ۹ شهر با جمعیت ۱.۶ میلیون نفر تامین می‌شود.

همچنین تا انتهای سال جاری بهره‌برداری از ۲۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در چهار استان کشور آغاز خواهد شد. جمعیت روستایی تحت پوشش این چهار استان ۱.۵ میلیون نفر است.

براساس این گزارش، در شش ماه دوم سال جاری آبرسانی به ۱۱۲۴ روستا با جمعیت ۷۲۶ هزار نفر با سرمایه‌ گذاری ۸۴۵ میلیارد تومان انجام خواهد شد. براین اساس به طور متوسط روزانه به شش روستا با هزینه‌ای معادل ۴.۵ میلیارد تومان آبرسانی می‌شود.

تا پایان سال جاری ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب با سرمایه‌ گذاری ۱۳۶۶ میلیارد تومان در ۱۶ استان و با جمعیت تحت پوشش ۳.۴ میلیون نفر به مجموع تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور افزوده می‌شود. همچنین در این زمان ۱۲ تصفیه‌خانه آب شرب دیگر با سرمایه‌ گذاری ۱۴۳۲ میلیارد تومان و با جمعیت تحت پوشش ۶.۲ میلیون نفر در ۹ استان کشور افتتاح می‌شود. به عبارت دیگر هر ماه دو تصفیه‌خانه آب در کشور افتتاح خواهد شد.

پرونده برقی پویش هر هفته الف – ب ایران

بنا بر اعلام وزارت نیرو، تا پایان سال جاری ۹ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۳۰۰۰ مگاوات با سرمایه‌ گذاری بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در این مدت زمانی ۲۸ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۲۷۸ مگاوات افتتاح می‌شود که علاوه بر تولید انرژی پاک باعث صرفه‌جویی در مصرف ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور خواهد شد.