مهمترین مانع توسعه کشاورزی استان تهران کمبود آب است
مهمترین مانع توسعه کشاورزی استان تهران کمبود آب است
معاون بهبود و توسعه تولید گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مهمترین مانع توسعه کشاورزی استان را کمبود منابع آب اعلام کرد.

به گزارش نبض انرژی، عباس عامری روز سه شنبه در مراسم جشن برداشت پسته که در منطقه حصارگلی شهرستان ورامین برگزار شد اظهار داشت: مهمترین موانع توسعه بخش کشاورزی استان تهرن، محدودیت‌های منابع آبی است که با توجه به قرار گرفته این استان در منطقه ممنوعه بحرانی، تغییر شیوه های آبیاری و تغییر الگوی کشت در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی افزود: در سال های گذشته، مطالعات الگوی کشت در مناطق مختلف استان تهران در حوزه های زراعی و باغی در حوزه مهندسی و مشاوره انجام شده و برای شهرستان ورامین نیز الگوی کشت مناسب پیش بینی و پیشنهاد می شود.
عامری تصریح کرد: ارائه الگوی کشت ابعاد مختلف اقتصادی، اشتغال، تولید و .. را شامل شده و هدف گذاری آینده در هر منطقه را مشخص می کند.
وی افزود: عمده فعالیت بخش کشاورزی شهرستان ورامین در گذشته در حوزه زراعت بود که در سال های اخیر به دلیل بحران کمبود آب، بسیاری از کشاورزان به کشت پسته روی آورده اند.
معاون بهبود و توسعه تولید گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران زیر کشت پسته رفته که از این میزان، ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان ورامین واقع شده است.
وی گفت: متوسط برداشت پسته از هر هکتار باغات کشور یک تن است در صورتی که این میزان در باغات شهرستان ورامین ۲ تن در هر هکتار است که این مهم نشان از برخورداری باغ داران از دانش فنی روز است.
عامری اظهار داشت: اگر ارتباط کشاوزان پسته کار با بخش تحقیقات به درستی برقرار شود، شاهد رشد و توسعه این بخش خواهیم بود.
وی تصریح کرد: استان تهران۲.۱ رصد از سطح اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده ولی۴.۵ درصد از تولیدات کشور در این استان تولید میشود که این نشان از بهره وری مناسب از نهاده ها، آب و اراضی کشاورزی است.

۴۰درصد گوشت و ۳۰ درصد شیر استان تهران در ورامین تولید می شود

فرماندار شهرستان ورامین نیز در این جلسه گفت: کشاورزان شهرستان ورامین محصولات خود را با بالاترین کیفیت تولید و به اقصی نقاط کشور صادر کرده و به عنوان سربازان جبهه اقتصادی فعالیت مینمایند.
حسین کاغذلو افزود: شهرستان ورامین از ظرفیت های ویژه ای در تولید محصولات دامی و کشاورزی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان شهرستان استراتژیک برای استان تهران نام برد ولی تا کنون اطلاع رسانی درستی از ظرفیت های این شهرستان صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: بیشترین دام استان تهران در ورامین پرورش یافته و ۴۰ درصد از نیازگوشتی و ۳۰ درصد از شیر استان تهران دراین شهرستان ورامین تولید میشود که با احتساب جمعیت ۱۴ میلیون نفری استان تهران، تولیدات ورامین مطابق با ۱۰ استان کشور است.
فرماندار ورامین گفت: ورامین با دارا بودن بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات پسته، رتبه نخست تولید این محصول را در اختیار دارد ولی پسته ورامین با برند دیگر استان ها توزیع و صادر میشود که لازم است در حوزه برند سازی نیز اقدامات موثری انجام شود.