طرح آبرسانی به بیرجند از محمدشهر به بهره‌برداری رسید
طرح آبرسانی به بیرجند از محمدشهر به بهره‌برداری رسید
طرح آبرسانی از محمدشهر به بیرجند روز دوشنبه با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نبض انرژی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در آیین افتتاح این طرح گفت: برای اجرای این طرح ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

حسین امامی افزود: این پروژه شامل حفاری هفت حلقه چاه، ۱۰ کیلومتر خطوط جمع‌آوری چاه‌ها، ۱۵ کیلومتر خط انتقال، ۲ عدد مخزن جمع‌آوری به حجم ۲ هزار و سه هزار متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ است.

وی بیان کرد: این طرح با هدف تامین ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهر بیرجند از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا افق ۱۴۰۴ تامین آب را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در رابطه با آب‌های زیرزمینی به دلیل توسعه شدید بهره‌برداری در سال‌های اخیر، محدودیت کلی به لحاظ منابع تامین کننده آب به وجود آمده است.

امامی با بیان اینکه با این وجود از سال ۱۴۰۰ به بعد شهر بیرجند با کمبود میزان آب تولیدی در قیاس با نیاز آبی مواجه خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌های فوق اجرای طرح آبرسانی به شهر بیرجند از چاه‌های محفوره در دشت محمدشهر در دستور کار قرار گرفت و امروز به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد: طرح آبرسانی بلند مدت به شهر بیرجند از طرح‌های ملی است که از سال ۱۳۸۲ با هدف تامین و تصفیه آب شرب مورد نیاز شهر بیرجند آغاز شد.

امامی یادآور شد: این طرح از یک پروژه به همین نام و پنج زیر پروژه شامل آبرسانی از سربیشه به بیرجند،  احداث تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند، اجرای خطوط ارتباطی تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند، آبرسانی از محمدشهر به بیرجند و آبرسانی از مختاران به بیرجند تشکیل شده است.

وی در ارتباط با پروژه آبرسانی به شهر بیرجند از دشت سربیشه هم گفت: این پروژه با هدف تامین و انتقال ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب استحصالی از هفت حلقه چاه محفوره در دشت سربیشه اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه از طریق ۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال آب به طول ۶۶ کیلومتر و ۹۸ باب ابنیه فنی، در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

امامی اظهار داشت: پروژه آبرسانی از دشت مختاران به بیرجند نیز در ادامه پروژه آبرسانی از محمدشهر به بیرجند در دستور کار قرار گرفته است و این پروژه تابستان امسال توسط وزیر نیرو کلنگ‌زنی شد و در حال حاضر ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی حفاری و تجهیز ۶ حلقه چاه در دشت مختاران، اجرای خطوط جمع‌آوری آب و شبکه برق چاه‌ها، احداث مخزن جمع آوری یکهزار مترمکعبی و خرید و اجرای ۶۰ کیلومتر خط انتقال را از دیگر مشخصات فنی این پروژه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه آبرسانی از دشت مختاران به بیرجند که منجر به اتمام طرح بزرگ آبرسانی به بیرجند نیز خواهد شد، حدود یکهزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اعتبار سال جاری طرح دشت مختاران حدود ۲۱۰ میلیارد ریال بوده‌است که تاکنون ۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.

معاون اول رئیس جمهوری روز دوشنبه برای شرکت در همایش ملی روز روستا و عشایر و افتتاح چند طرح عمرانی وارد بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی شد.

اسحاق جهانگیری بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند از سوی استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استان مورد استقبال قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری در این سفر به همراه شماری از وزیران و مسئولان کشوری در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر که امسال نخستین بار در استانی غیر از پایتخت برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی می‌کند.

وزرای جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا و مسئولان کشوری با معاون اول رئیس جمهوری به استان خراسان جنوبی آمدند و با حضور آنان در مناطق مختلف استان برخی طرح های عمرانی و زیرساختی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

جهانگیری با سفر به بخش درح شهرستان مرزی سربیشه همزمان با ۱۵ مهر روز روستا و عشایر با مردم این منطقه دیدار می‌کند.

بازدید از طرح آبرسانی به بیرجند و نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش روستایی و عشایری از دیگر برنامه‌های جهانگیری در این سفر یک روزه است.