صنعت پتروشیمی، نماد عبور از خام فروشی
صنعت پتروشیمی، نماد عبور از خام فروشی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افزایش تولید خوراک صنعت پتروشیمی به ۷۴ میلیون بشکه تا سال ۱۴۰۴، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی، نماد واقعی عبور از خام فروشی است.

به گزارش نبض انرژی، «بهزاد محمدی» امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: نمایشگاه ایران پلاست مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه است و به عنوان پل ارتباطی صنایع بالا دست و پایین دست صنعت به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: ۵۷۰ شرکت ایرانی و ۳۵ شرکت خارجی از ایتالیا، روسیه، هند، چین و … در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین ۲۴ هیات خارجی از سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست بازدید خواهند کرد.
محمدی به لزوم حمایت و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در صنعت نفت و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه سه شرکت شتاب دهنده، ۱۵ شرکت استارتاپ و  ۳۶ دانش بنیان حصور دارند که به دلیل تکنولوژیک بودن صنعت پتروشیمی و ضرباهنگ قوی توسعه در این صنعت، حمایت از این شرکت‌ها ضروری است.
به گفته معاون وزیر نفت، مهمترین نشست سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، نشست وزرای نفت کشورهای عضو اکو است که چهارشنبه برگزار خواهد شد. همچنین سمینارهایی در صنعت پلیمر، عرضه و تقاضا برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد رونق، ارتباط نزدیکی در توسعه صنعت پتروشیمی دارد و هرچقدر به تنوع محصول در بالادست برسیم در پایین دست شاهد تولید محصولات متنوع تری خواهیم بود.
محمدی الزامات توسعه در صنعت پتروشیمی را در چهار حوزه عنوان کرد و گفت: این حوزه‌ها شامل خوراک، سرمایه، فناوری و بازار می‌شود که نیازمند فضای کسب و کار مناسب است تا توسعه متناسب اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: توسعه متوازن زمانی رخ می دهد که علاوه بر توجه به تولید، به بازار نیز توجه کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی، ۳۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه های نفت و گار و NGL دریافت می کند، افزود: با افزایش تعداد مجتمع‌ها به ۸۳ مجتمع تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت دریافت خوراک معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ ظرفیت خوراک به ۷۴ میلیون تن خوراک معادل ۱.۷ میلون بشکه نفت خام خواهد بود و نماد واقعی عبور از خام فروشی است.
محمدی ترکیب خوراک مصرفی در پتروشیمی را در شرایط فعلی شامل  ۷۷ درصد خوراک گازی و ۲۳ درصد خوراک مایع دانست و گفت: در سال ۱۴۰۴،  ۸۶ درصد خوراک را گاز و ۱۴ درصد را خوراک مایع تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: تنوع خوراک در پتروشیمی شامل هشت نوع خوراک است که سهم گاز طبیعی ۲۷ درصد، اتان ۱۴ درصد، گاز غنی ۱۷ درصد و مابقی را بقیه خوراک ها تشکیل می‌دهند.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: از آنجا که در حال حاضر امکان افزایش صادرات گاز طبیعی وجود ندارد با رونق صنعت پتروشیمی، گاز طبیعی را به محصولات تکمیلی تبدیل کرده و ایجاد ارزش افزوده کنیم.
وی با بیان اینکه مجتمع هایی که از خوراک مایع استفاده می کنند با وجود تنوع در تولید محصولات، اقتصاد ضعیف تری دارند، گفت: استفاده از خوراک ترکیبی با تاکید وزیر نفت راه حلی است تا علاوه بر تولید محصولات متنوع، اقتصاد این مجتمع ها شکوفا شود.
محمدی سرمایه گداری صورت گرفته در صنعت پتروشیمی تا امروز را ۵۳ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیارد دلار و تا ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار می رسد.
وی با بیان اینکه در سال ۸۳ بیشترین سرمایه گذاری را در صنعت پتروشیمی داشته ایم، گفت: به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه سرمایه گذاری دارد.
معاون وزیر نفت ادامه داد:  در بحث فناوری ارکان اصلی به ۴ بخش تقسیم می شود که شامل فرایند، کاتالیست، فناوری و بازار است.
وی افزود: در بحث فرایند به دلیل گران بودن و پیچیده بودن ورود جدی نکرده ایم با این حال به ۷ دانش فنی رسیده ایم که تا اخر سال تولید پروپیلن از متانول کلید می خورد. همچنین در همین نمایشگاه قرارداد HTP امضا خواهد شد.
به گفتا محمدی کاتالیست ها یکی از ارکان اصلی تولید در صنعت پتروشیمی است که نقشی حیاتی در این صنعت دارد.
وی نیاز سالانه کشور به کاتالیست را ۴۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ۴۰ درصد از کاتالیست کشور در صنعت پتروشیمی  اهم مصرف می شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به ۴۰ گروه کاتالیست در کشور ادامه داد: ۱۱ گروه پلیمری در این بین وجود دارد. همچنین ۱۶ گروه داخلی سازی شده و ۹ گروه تا ۱۴۰۰ ساخته می شود و  بقیه نیز در سال های بعد بومی سازی خواهد شد.
وی به هشت محصول اصلی ایران در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تولید متانول، اوره و الفین ها در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت و در ۱۴۰۴ در بحث پلیمرها ۱۴.۲ میلیون تن در سال تولید می شود.
محمدی تاکید کرد: اکنون ۹۰ نوع محصول در قالب ۳۰۰ گرید پلیمری تولید می شود که در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۵ محصول می رسد در توسعه متوازن باید تنوع بخشی را به شکل افزایشی داشته باشیم.
وی گفت: ۵۶ مجتمع ۱۰۸ هزار نفر اشتعال ایجاد کرده که به ازای هز یک میلیون تن هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اکنون ۴.۹ میلیون تن خوراک به صنایع  پایین دستی و  ۱۵ هزار مجتمع داده می شود که ۸۸۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است و به ازای هر یک میلیون تن ۱۷۰ هزار نفر اشتعال ایجاد کرده است.