زنگنه: باید مسیر صنعت نفت را برای گام‌های مبتکرانه جوانان هموار کرد
زنگنه: باید مسیر صنعت نفت را برای گام‌های مبتکرانه جوانان هموار کرد
وزیر نفت در بازدید از دو کارخانه نوآوری، بر ضرورت شناخت، درک و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها تاکید کرد و گفت: در تلاشیم زمینه انجام کارهای خلاقانه در صنعت نفت را برای جوانان فراهم کنیم.

به گزارش نبض انرژی، بیژن زنگنه روز شنبه در ادامه سلسله نشست‌ها و بازدیدهای خود با محوریت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها، از کارخانه نوآوری آزادی واقع در جاده شهید لشکری تهران و کارخانه نوآوری آبان واقع در شهرک صنعتی زاگرس بازدید و از نزدیک با نمایندگان گروه‌های استارت‌آپی مستقر در این کارخانه‌ها گفت‌وگو کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: کارخانه‌های نوآوری با هدف ایجاد اکوسیستمی کوچک شکل گرفته‌اند و امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد موفقیت‌های بزرگ این مجموعه‌ها باشیم.

وزیر نفت افزود: اگر بخواهیم در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید امروز بر این زمینه‌های کاری متمرکز شویم زیرا پرش در بخش‌های سخت‌افزاری و صنایع متکی به منابع طبیعی مانند نفت محدود است؛ مگر آنکه متکی به فناوری باشیم.

زنگنه مهمترین نیاز امروز برای تقویت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را حصول شناخت و درک کافی از مفاهیم، ماهیت، نوع فعالیت و رویکرد این شرکت‌ها دانست و گفت: امروز زمان حمایت از دانش‌بنیان‌ها و شتاب‌دهنده‌هاست؛ زیرا آنان در مرحله ابتدایی کار هستند و باید برای تقویت و هموار کردن مسیر بلوغ این شرکت‌ها تلاش کنیم و حوصله به خرج دهیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در دنیا فرآیندهای این چنینی طی شده و ظرفیت‌های بسیاری برای بهره‌مندی از تجربه‌های موجود در این حوزه در داخل و خارج از کشور وجود دارد، تاکید کرد: اگر صنایع بزرگ بتوانند مدیران خود را به این حوزه کاری وارد کنند، می‌توان این روند را با سرعت بیشتری طی کرد؛ به‌ویژه که فعالیت‌های دانش‌بنیان محدود به بخش‌های مهندسی نیست و می‌توان در بخش‌های مختلف از دستاوردهای آن بهره‌مند شد.

به گزارش شانا، زنگنه در بازدید از کارخانه نوآوری آزادی با مدیر این مجموعه و مدیران ارشد پارک فناوری پردیس نشست مشترکی داشت و در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت. هم‌اکنون ۱۵۰ گروه استارت‌آپی زیر نظر ۹ شرکت شتاب‌دهنده در کارخانه نوآوری آزادی فعالیت می‌کنند که نمایندگان تعدادی از این گروه‌ها در جریان بازدید زنگنه، درباره نحوه فعالیت و عملکرد خود توضیحاتی ارائه دادند.

وزیر نفت پس از کارخانه نوآوری آزادی، راهی کارخانه نوآوری آبان شد؛ کارخانه‌ای که تنها در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت فعالیت می‌کند و هم‌اکنون ۲۰ گروه استارت‌آپی زیر نظر یک شرکت شتاب‌دهنده در آنجا مستقر و در حال فعالیت هستند. زنگنه ضمن حضور در نشستی با حضور مدیران این مجموعه، از بخش‌های مختلف کارخانه بازدید کرد و نمونه راپچر دیسک (تجهیز مورد استفاده در خطوط و مخازن پرفشار) ساخته شده در این کارخانه نیز در حضور وزیر نفت تست شد.

زنگنه همواره بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید دارد تا جایی که اوایل امسال از برنامه‌ریزی برای استقرار شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه انبار نفت ری متعلق به وزارت نفت خبر داد؛ وی در همین راستا هفته گذشته از این محل بازدید کرد و در جریان فعالیت‌ها برای آماده‌سازی به‌منظور استقرار دانش‌بنیان‌ها قرار گرفت.