سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی
سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: ۴۰ میلیارد دلار در طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش نبض انرژی، بهزاد محمدی در نشستی خبری اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری طرح‌هایی که در جهش دوم صنعت پتروشیمی اجرا می‌شوند ۱۷ میلیارد دلار و طرح‌های اجرایی در جهش سوم ۲۳ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه ۱۳ میلیارد دلار برای کل طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی فاینانس شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون ۶ طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی در حال اجرا داریم که تا ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسند و ظرفیت خوراک صنعت را ۱۵ میلیون تن افزایش می‌دهد.

محمدی با بیان این‌که در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ جهشی در صنعت پتروشیمی رخ داد به گونه‌ای که شاهد افزایش تولید بعد از سال‌های انقلاب اسلامی بودیم، گفت: در سال ۱۳۹۲ به تولید ۵۷ میلیون تن رسیدیم و اکنون نیز جهش دوم و سوم را تعریف کرده‌ایم که براساس برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جهش دوم به ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت خواهیم رسید.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان ۱۴۰۰ این هدف محقق می‌شود و درآمد صنعت پتروشیمی از ۱۷ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی درباره طرح‌هایی که در فاصله سال جاری تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند، تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۰، ۲۷ طرح به بهره‌برداری می‌رسد که از جمله آن‌ها می‌توان به متانول کاوه که بزرگترین متانول جهان با ظرفیت تولید ۷۰۰۰ تن است اشاره کرد. علاوه بر این الفین ایلام، متانول بوشهر و تخت جمشید از جمله دیگر طرح‌های تعریف شده است که تا پایان سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی ادامه داد: علاوه بر این در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ نیز برای جهش سوم صنعت پتروشیمی برنامه‌هایی تعریف شده به گونه‌ای که ۲۶ پروژه تعریف شده که هر کدام از آنها پیشرفت‌های متفاوتی داشته‌اند.

وی با بیان این‌که براساس این ظرفیت صنعت به ۱۳۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت، گفت: این مساله منجر خواهد شد تا درآمد صنعت پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی هم‌چنین از اخذ مجوز اجرای ۴۰ طرح در بخش پتروشیمی خبر داد و افزود: این طرح‌ها در مرحله‌ی تامین سرمایه و تکنولوژی هستند و آن‌ها را از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده‌ایم.

محمدی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه کیفی علاوه بر توسعه کمی در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: قصد داریم در صنایع پایین دست نیز رونق ایجاد کنیم و با ایجاد برنامه‌هایی از واردات جلوگیری و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف جهش دوم را پنج میلیارد دلار دانست و گفت: این مبلغ از منابع داخلی و خارجی تامین سرمایه شده است و مشکلی برای تامین این سرمایه این بخش نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی درباره توسعه صنعت پتروشیمی و برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده برای توسعه این بخش در سواحل دریای خزر، گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه پتروشیمی در همین بخش است، قصد داریم تا ضمن رعایت مسائل محیط زیستی صنعت پتروشیمی را در سواحل دریای خزر توسعه دهیم.

محمدی با بیان این‌که در همین راستا احداث مجتمع پتروشیمی در گیلان طی هفته آینده تعیین تکلیف و جزییات آن در مهرماه اعلام می‌شود، گفت: هدف ما این است که صنعت پتروشیمی با حفظ مسائل زیست محیطی در این بخش توسعه یابد و برنامه‌های متفاوتی را نیز برای این مساله در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به کاهش نرخ خوراک پتروشیمی و مسائلی که در پی این موضوع اتفاق افتاد، اظهار کرد: هر زمان که خارج از قاعده نرخ خوراک را کاهش داده‌ایم، دلال‌هایی به وجود آمدند به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، ۳۵ شرکت جدید به وجود آمد و این در حالی است که شرایط عادی توسعه تنها پنج تا شش درصد است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی افزود: این افزایش نشان از ایجاد تقاضای کاذب می‌دهد البته در قراردادهای بلندمدت که با شرکت‌های بزرگ منعقد می‌کنیم تخفیف‌های پلکانی را در نظر می‌گیریم و فروش اعتباری به صنایع پایین دستی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که شش طرح تامین خوراک در پتروشیمی در حال اجراست که سه طرح آن مربوط به ان جی ال و گازهای همراه است، ادامه داد: با راه‌اندازی این شش طرح ظرفیت تامین خوراک به ۱۵ میلیون تن می‌رسد. علاوه بر این همزمان با این طرح از صنعت نفت، گاز و پالایش و پخش نیز تامین خوراک خواهیم داشت و بدین ترتیب میزان خوراک از ۶۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افتتاح نمایشگاه ایران پلاس خبر داد و افزود: در این نمایشگاه از شرکت‌های استارت‌آپی نیز دعوت شده و امیدواریم که در شرایط فعلی این شرکت‌ها بتوانند تاثیرات مثبتی در صنعت پتروشیمی کشور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان این‌که در نمایشگاه ایران پلاس امسال همایش اکوپلاس نیز برگزار می‌شود، گفت: در حاشیه نمایشگاه از ۱۱ تن از وزرای نفت آسیای میانه دعوت به عمل آمده که با حضور وزیر نفت کشورمان نشست خواهند داشت که همین مساله می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش همکاری و تعامل بیشتر بین وزرای نفت مدعو باشد.

وی با تاکید بر این مساله که این نمایشگاه مهم‌ترین صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: ۵۷۰ شرکت داخلی، ۳۵ شرکت خارجی، ۱۲ هیات از ۱۰ کشور خارجی و ۱۴ کشور به صورت انفرادی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

محمدی مجموع درآمد صنعت پتروشیمی را ۱۷ میلیارد دلار و میزان اشتغال در این صنعت را ۱۰۸ هزار نفر به صورت مستقیم دانست و افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۲۳ هزار نفر افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با تاکید بر این‌که صنعت پتروشیمی از لحاظ تاثیری که در اقتصاد دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: در واقع باید گفت پتروشیمی یک بنگاه‌ اقتصادی نیست، چرا که این صنعت یک نظام اقتصادی است که نقش و اهمیت آن روز به روز افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که اکنون صنعت پتروشیمی حدود ۳۳ میلیون تن خوراک دریافت می‌کند، گفت: از این میزان ۲۵ میلیون تن خوراک مستقیم و هشت میلیون تن مربوط به سوخت مورد استفاده در این صنعت است که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در حال حاضر صنعت پتروشیمی ۵۶ مجتمع دارد و ظرفیت این صنعت در حال حاضر ۶۵.۸ میلیون تن است.

محمدی با بیان این‌که میزان تولید در سال ۱۳۹۲ معادل ۵۷ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: این اعداد بیانگر توسعه ظرفیت صنعت پتروشیمی است، علاوه بر این میزان محصول نهایی برای فروش و صادرات صنعت پتروشیمی ۳۱ میلیون تن برآورد شده که از این میزان ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن صادر و ۸.۵ میلیون تن در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: از ۸.۵ میلیون تن مصرف داخل پنج میلیون تن در بورس عرضه می‌شود که دو میلیون تن آن برای مصرف اوره در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان این‌که در صنعت پتروشیمی ۴۴ نوع محصول تولید می‌شود، اظهار کرد: از این میزان ۱۷ محصول پلیمری است که این بخش نیز به ۳۰۰ گرید تقسیم می‌شود و مجموعا باید گفت که تولید محصولات کشاورزی به ۳۵۰ نوع می‌رسد.