عربستان انتقال نفت به بحرین را متوقف کرد
عربستان انتقال نفت به بحرین را متوقف کرد
عربستان به دنبال حملات شکل گرفته توسط پهپادهای جنبش انصارالله یمن به پالایشگاه های بقیق و حریص ، انتقال نفت به بحرین را متوقف کرد.

به گزارش نبض انرژی، خط مزبور روزانه بین 220 تا 230 بشکه نفت خام سبک را از شرکت دولتی آرامکو سعودی واقع در شهر نفتی “الظهران” را به پالایشگاه “باپکو” بحرین انتقال می داد.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی عربستان از تماس تلفنی ملک سلمان شاه سعودی و حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین خبر داد و نوشت ؛با بسته شدن این خط لوله ، شرکت نفتی باپکو در تلاش است تا این میزان را از طریق افزایش تولید از پالایشگاه سفره، جبران کند تا با مشکلات اقتصادی و مالی شدید مواجه نشود.

ارتش و کمیته های مردمی یمن در واکنش به حملات ائتلاف سعودی علیه کشورشان شنبه گذشته با 10پهپاد تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در شهرهای “بقیق” و “هجره خریص” واقع در استان الشرقیه عربستان را به عنوان بزرگ ترین مخزن نفتی عربستان با ظرفیت یک میلیارد بشکه نفت را هدف حملات خود قرار دادند.

ریاض به دنبال انتشار خبر و ویدئو مربوط به آتش سوزی تاسیسات یاد شده در شبکه های مجازی توسط کاربران و شهروندان سعودی این بار بر خلاف گذشته مجبور شد به حملات مزبور اعتراف کند.

“علی القحوم” عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری المیادین با تاکید بر افزایش توان نظامی نیروهای یمنی، تصریح کرد: عربستان بعد از عملیات امروز به تاسیسات نفتی آرامکو، سردرگم شده  است .

القحوم افزود: شلیک موشک و عملیات جنگنده ها علیه مواضع دشمن ادامه دارد و دشمن باید بداند که توان نظامی نیروهای یمن روز به روز در حال افزایش است.در پی حمله پهپادی ارتش و کمیته مردمی یمن به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در استانهای «بقیق» و «هجره خریص» عربستان و بروز آتش سوزی گسترده در این تأسیسات، مقامات سعودی تأیید کردند که میزان تولید نفت این کشور ۵۰ درصد کاهش یافت.

تصاویر ماهواره‌ای که آمریکا منتشر کرده نشان می‌دهد ۱۹ نقطه از دو پالایشگاه سعودی تحت تاثیر حملات پهپادی نیروهای انصارالله قرار گرفته است.

در تازه ترین ارزیابی‌ها، شرکت انرژی انگلیسی «اسپکت» در تحلیلی در زمینه اختلال در صادرات نفتی عربستان اعلام کرده که ۱۸ درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود ۵۰ درصد از تولیدات نفت مایع عربستان بعد از این حملات دچار تعلیق و اختلال شده است.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تائید بزرگترین حمله به تاسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.