روزگار نفت به عنوان سوخت حمل و نقل به سر آمده است؟
روزگار نفت به عنوان سوخت حمل و نقل به سر آمده است؟

نفت به عنوان یک منبع حمل و نقل باید ۹ تا ۱۰ دلار در هر بشکه برای خودروهای بنزین سوز و ۱۷ تا ۱۹ دلار در هر بشکه برای خودروهای دیزلی معامله شود تا بتواند با انرژی های تجدیدپذیر رقابت کند.

به گزارش نبض انرژی، به نقل از فوربز، آینده برای نفت چندان روشن نیست چون گزارشات نشان می دهند این کالا باید ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر بشکه قیمت داشته باشد تا بتواند به عنوان یک سوخت حمل و نقل رقابت کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد اقتصاد انرژی های تجدید پذیر رقابت را برای نفت با قیمت‌های فعلی غیر ممکن می سازد.  برق به عنوان یک انرژی تجدیدپذیرهزینه حاشیه ای صفر دارد، از نظر محیط زیستی پاک تر است، انتقال آن آسان تر است و می تواند به راحتی ۴۰ درصد تقاضای نفت جهان را جبران کند.

گزارش « چاه ها، سیم ها و چرخ ها … راهی سخت در برابر نفت » بر آن میزان از انرژی تمرکز می کند که صد میلیارد دلار نفت و انرژی های تجدید پذیر می توانند برای به راه انداختن خودروها و وسایل نقلیه سبک تولید کنند.

برای یک میزان سرمایه از نفت و انرژی های تجدید پذیر، چه مقدار انرژی مفید روی چرخ ها به دست می آید؟ تحلیلگران اشاره می کنند امروزه با یک مقدار مشخص از سرمایه، پروژه های انرژی بادی و خورشیدی به همراه خودروهای برقی باتری دار ،۶ تا ۷ برابر انرژی مفیدتری نسبت به نفت ، با قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه  برای خودرو های سبک بنزین سوز تولید می کنند. این مقدار انرژی برای خودروهای سبک دیزل سوز ۳ تا ۴ برابر  بیشتر از نفت ۶۰ دلار در هر بشکه است.

در نتیجه، طبق این گزارش، نفت به عنوان یک منبع حمل و نقل باید ۹ تا ۱۰ دلار در هر بشکه برای خودروهای بنزین سوز و ۱۷ تا ۱۹ دلار در هر بشکه برای خودروهای دیزلی معامله شود تا بتواند با انرژی های تجدیدپذیر رقابت کند.

بیشتر بخوانید:  کم فروشی در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد

بیش از یک سوم نفت خامی که امروز تولید می شود  برای به راه انداختن خودروهای استفاده می شود که  به زودی برقی می شوند و ۵ درصد دیگر برای تولید برق به کار می رود. این یعنی صنعت نفت قبلا هرگز با چنین تهدیدی از طرف برق تجدیدپذیر و خودروهای برقی در تجارتش روبرو نشده بود.

صنعت نفت در حال حاضر ۳۳ درصد انرژی جهان را تامین می کند و سهم انرژی های تجدید پذیر سه درصد است. ولی این برتری ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر پایان می یابد چون این بخش هر سال باید در طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری کند و جایگزینی برای چاه های خالی شده بیابد. ولی به خاطر زمانی که ساخت چاه های جدید میبرد، بخش زیادی از تولید نفت وارد رقابت با منابع ارزان تر و پاک تر می شود. این بدان معناست که ادامه بسیاری پروژه ها از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

صنعت نفت برای تامین سطح تقاضای ۲۰۱۸ باید ۲۵ تریلیون دلار در سال در ۲۵ سال آینده هزینه کند، در حالی که تولید همین میزان انرژی از منابع تجدیدپذیر تنها ۴٫۶ تا ۵٫۲ تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

سایر مزایای خودروهای الکتریکی عبارتند از:

– مزایای محیط زیستی از نظر تغییرات جوی و هوای پاک تر

–  مزایای سلامت عمومی که ناشی از همین هوای پاک است

–  انتقال راحت تر برق نسبت به نفت

– ثبات بیشتر برق بادی و خورشیدی از نظر قیمت در مقایسه با بی ثباتی نفت

در کل، این گزارش نشان می‌دهد نفت چه به صورت بنزین چه به صورت دیزل به روزهای آخر خود رسیده است چون پروژه های انرژی بادی و خورشیدی به همراه خودروهای الکتریکی از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند.