ردپای نفت ونزوئلا در محموله‌های وارداتی چین
ردپای نفت ونزوئلا در محموله‌های وارداتی چین
تاجران و تحلیل‌گران ردیابی نفتکش‌ها در توضیح رشد غیرطبیعی واردات نفت چین از مالزی می‌گویند این نفت یا از انتقال کشتی‌به کشتی از ونزوئلا به دست می‌آید یا با نفت خام ونزوئلا ترکیب شده است.

به گزارش نبض انرژی، به نقل از رویترز، در حالی که داده‌های اداره آمار چین نشان می‌دهد واردات نفت این کشور از مالزی به بالاترین سطح تاریخ خود نزدیک شده است، تاجران و تحلیل‌گران ردیابی نفتکش‌ها در توضیح این رشد غیرطبیعی می‌گویند که این نفت یا از انتقال کشتی‌به کشتی از ونزوئلا به دست می‌آید یا با نفت خام ونزوئلا ترکیب شده است.

طبق داده‌های اداره آمار چین، ماه گذشته واردات نفت چین از مالزی به ۱.۳۵ میلون تن رسیده که بیش از ۲ برابر میزانی است که در ماه جولای سال گذشته از این کشور وارد شده بود. این میزان واردات به رکورد تاریخی واردات که با ۱.۳۸ میلیون تن در ماه می ثبت شده بود، بسیار نزدیک شده است و ۳ برابر میانگین ماهانه واردات نفت چین از مالزی در ۴ ماه اول ۲۰۱۹ است.

واردات ۷ ماه اول ۲۰۱۹ در کل به ۵.۶۴ میلیون بشکه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵.۱۷ میلیون تن، رشد کرده است.

اِما لی، تحلیل‌گر تحقیقات نفتی رفینیتیو، تخمین زده است که بیش از ۵۰۰ هزار تن از نفت خامی که در ماه جولای از مالزی به چین وارد شده است، نفت خام ونزوئلا است که از طریق انتقال کشتی به کشتی به دست آمده و از سوی شرکت روس‌نفت روسیه تامین شده است.

افزایش تامین نفت ونزوئلا از سوی این شرکت روسی پس از آن انجام شد که شرکت‌های بزرگی مانند ترافیگورا و ویتول به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا، از تجارت نفت ونزوئلا خودداری کردند و روس نفت به فروشنده اصلی این نفت تبدیل شد.

طبق تحقیقات رفینیتیو، نفت خام ونزوئلا که بیشتر آن نفت سنگین از نوع «مری» است، در مراکز انتقال کشتی به کشتی مالزی، لینگی و تیانجونگ برواس، با نفت خام دیگری مخلوط شده و نام به نفت خام سینگما یا «مال بِلِند» تغییر می‌کند.