لبنان هم تولیدکننده نفت و گاز می شود
لبنان هم تولیدکننده نفت و گاز می شود
لبنان که ناشناخته ترین سرزمین نفت و گاز دریایی در شرق مدیترانه است، خود را برای ورود احتمالی به جمع تولیدکنندگان آماده می کند.

به گزارش نبض انرژی، به نقل از اویل پرایس، در پایان 2019، به احتمال زیاد در نوامبر و دسامبر، حفاری دریایی در لبنان آغاز می شود و هدف آن حوزه‌های بسیار حاصلخیز است. موفقیت حفاریهای رژیم صهیونیستی، قبرس و مصر علاقه بیروت برای این کار را افزایش داده است.   لبنان بر اساس مطالعات لرزه ای تخمین می‌زند ذخایر گاز طبیعی آن 25 تریلیون فوت مکعب باشد ولی تمام این مقدار از نظر اقتصادی قابل دسترسی نیست.

نادا بستانی، وزیر انرژی و آب لبنان در یک کنفرانس خبری بین المللی خوش بینی شدید خود را در مورد نتیجه این اکتشافات  نشان داد و گفت که امیدوار است اکتشاف دریایی گاز باعث توسعه اقتصاد لبنان شود.

بیروت با قطع برق، بحران اقتصادی و تعداد بالای پناهندگان سوری مواجه است. در 2018، لبنان اولین قرارداد اکتشاف و تولید نفت و گاز دریای خود را با شرکت های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه بست. سایر کشورها مخصوصاً شرکت های روسی علاقه مند به دور دوم این قراردادها هستند. انتظار می رود اولین چاه در پایان 2019 حفر شود.  دور دوم حفاری ها قبل از آغاز سال 2020 نخواهد بود. شرکت لوک اویل روسیه ،بریتیش پترولیوم انگلیس و پتروناس مالزی علاقه مندی خود را نشان داده اند. علی رغم مشارکت واشنگتن در آماده سازی حفاری ها، تا حالا هیچ شرکت آمریکایی رسماً  آمادگی خود را نشان نداده است.

در حال حاضر مذاکرات غیر رسمی با هدایت دولت ترامپ بین لبنان و رژیم صهیونیستی در مورد علامت گذاری مرزهای دریایی در جریان است. مسئله مرز دریایی در شرایطی که هر دو کشور رسماً در حال جنگ هستند ، مانعی بزرگ بر سر راه شرکت‌های نفت و گاز بین المللی برای مشارکت در منابع نفت و گاز است. برخی از بلوک های اکتشافی که بیروت پیشنهاد داده در منطقه مورد بحث بین دو کشور قرار دارند و قبلاً توسط رژیم صهیونیستی کاوش شده اند.

ماه های آینده راهی را که لبنان باید طی کند نشان می دهند. دولت لبنان حداقل توانسته ساختار مالی نفت خود را با تمرکز بر نفت دریایی تعیین کند. همچنین اعلام کرده که قوانین جدیدی در سالهای آتی در مورد نفت و گاز ساحلی و ایجاد یک صندوق ثروت ملی برنامه ریزی شده است.