اینستکس بدون خرید نفت، توقعات ایران را برآورده نمی‌کند
اینستکس بدون خرید نفت، توقعات ایران را برآورده نمی‌کند
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه اینستکس در مرحله اجراست، گفت: این بدون خرید نفت ایران نمی‌تواند توقعات ما را به‌طور کامل برآورده کند.

به گزارش نبض انرژی، سیدعباس موسوی در این باره گفت: درست است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اکنون وضع مناسبی ندارد، اما گفت‌وگوها و اقدام‌های ضروری نیز ناموفق نبوده است.

وی افزود: نشست وین سازنده بود و گامی به جلو به شمار می‌رود، به‌طور طبیعی بین خواسته‌های ایران و دستاوردهای ملموسی که تهران برای آن تلاش می‌کند فاصله وجود دارد، اما گام‌های مثبت و رو به جلو در این نشست اتخاذ شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینستکس مهمترین مسئله‌ای بود که درباره آن بحث شد و می‌توان گفت این سازکار به مرحله اجرایی رسیده است و شاهد تبادلات مالی خواهیم بود.

موسوی ادامه داد: کشورهای اروپایی نیز به دنبال تخصیص اعتبارهایی برای این سازکار هستند، این عملیات باوجود تاخیر اگرچه کمتر از توقعات ما بوده، اما آغاز شده است.

موسوی با بیان اینکه بدون خرید نفت ایران و اختصاص دادن اعتبارات، این  نمی‌تواند به‌طور کامل توقعات ما را برآورده کند، تصریح کرد: از کشورهای اروپایی می‌خواهیم با جدیت موضوع فروش نفت ایران را بررسی کنند. تا امروز انتظارهای ما به‌طور کامل برآورده نشده است، اما گام‌هایی که در این باره برداشته شد نیاز به پیگیری دارد.