تمدید معافیت‌های نفتی به صورت علنی یا چراغ خاموش / نفت 100دلاری پیامدِ عدم تمدید معافیت‌ها
تمدید معافیت‌های نفتی به صورت علنی یا چراغ خاموش / نفت 100دلاری پیامدِ عدم تمدید معافیت‌ها
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: معافیت‌های نفتی چه به صورت علنی چه به صورت غیرعلنی تمدید خواهد شد و درصورتی که تمدید نشود، شاهد نفت 100دلاری در بازارهای جهانی خواهیم بود.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با نبض انرژی گفت: باتوجه به شرایطی که در بازار جهانی نفت وجود دارد نمی‌توانیم بپذیریم که آمریکا معافیت‌های نفتی را تمدید نکند چرا که امروز کنترل نفت برای آمریکا بسیار حیاتی است.

پدیدار افزود: اینگونه به نظر می‌رسد که آمریکا معافیت‌های نفتی را لااقل برای پنج کشور سنتی «هند، ترکیه، چین، کره جنوبی و ژاپن»  اعمال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه معافیت‌های نفتی با منافع کشور آمریکا و مصرف کنندگان جهانی نفت ارتباط مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: آمریکا حتی اگر به صورت علنی معافیت‌های نفتی را تمدید نکند، قطعا به صورت غیررسمی و چراغ خاموش تمدید خواهد کرد.

پدیدار افزود: همین امروز با انتشار خبر احتمال عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا، قیمت نفت در بازار جهانی با افزایش روبرو شد بنابراین اینگونه به نظر می رسد که آمریکا چاره ای جز تمدید معافیت‌ها ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تصریح کرد: درحال حاضر با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در اوپک و اوپک پلاس، و کاهش سهمیه 1/2میلیون بشکه نفت از سوی کشورهای عضو اوپک، بازار جهانی شاهد افزایش قیمت نفت است.

پدیدار افزود: عبور  قیمت نفت برنت از مرز 70 دلار ناظر بر این است که روند افزایش قیمت باز هم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این موضوع که نشانه های افزایش قیمت نفت و تداوم این افزایش قیمت در بازارهای جهانی به محدود شدن عرضه نفت برمی گردد، خاطر نشان کرد: با محدود شدن عرضه و بالا بودن نقاضا، امروز قیمت نفت برنت به 72 دلار رسید و نفت اوپک نیز از مرز 70 دلار عبور کرد.

پدیدار  افزود: عوامل دیگری همچون کاهش بهای دلار و رابطه بین برابری دلار و سایر ارزهای جهانی  نیز روی شاخص های اقتصادی تاثیر می گذارد و باعث می شود اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا و پس از آن اقتصاد چین دچار بحران های عدیده ای شوند.

وی به گزارشی که واشنگتن پست روز گذشته منتشر کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا با یک فرد نظامی در لیبی گفتگوهایی انجام داده تا شرایطی فراهم کنند که نیروهایی مستقر در شرق لیبی امنیت نفت را فراهم کنند تا از این طریق لیبی حجم صادرات خود را بتواند به میزان سابق برگرداند، اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر علاوه بر ایران و ونزوئلا که در تحریم نفتی هستند، کشورهایی مانند لیبی، الجزایر و نیجریه کاهش عرضه نفت دارند به همین دلیل بالا رفتن قیمت نفت طی روزها و ماه های آینده چندان دور از انتظار نیست.

پدیدار ادامه دارد: همچنین  با توجه به اینکه در سال 2019 روند افزایش مصرف وجود خواهد داشت بنابراین اگر معافیت های واردات نفت از ایران تمدید نشود و این وضعیت ادامه پیدا کند تا ماه آینده قطعا قیمت نفت به 80دلار خواهد رسید.

پدیدار افزود:  با شروع فصل سرما در نیمکره شمالی قیمت نفت از مرز 90دلار خواهد گذشت و اگر باز هم ادامه پیدا کند چندان بعید نیست که بازارهای جهانی نفت 100دلاری را نیز تجربه کنند.

راه‌های فروش نفت محرمانه و غیرقابل انتشار است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پاسخ به این سوال که در صورت تمدید نشدن معافیت های نفتی از سوی آمریکا، ایران چه راهی را پیش خواهد گرفت، گفت: ایران یکسری راه ها  دارد اما به دلیل اینکه راه های فروش نفت محرمانه است و با سیاست کشور ارتباط دارد بنابراین نمی توان آنها را رسانه ای کرد.

پدیدار افزود: همانطور که همه کشورها راه هایی را برای اقتصاد و تولید و فروش کالاهای استراتژیک خود دارند و هیچگاه آنها را علنی نمی کنند، ما نیز مستثنی از این قائده نیستیم.

گفتنی است، روز گذشته واشنگتن پست گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام خواهد کرد که از تاریخ دوم ماه می این وزارتخانه دیگر هیچ معافیتی به کشورهای واردکننده نفت خام یا فوق سبک از ایران ، اعطا نخواهد کرد و انتشار این گزارش از جمله عواملی بود که باعث شد امروز قیمت نفت خام در بازارهای جهانی جهشی بیش از ۲ درصدی داشته باشد.