تبریک مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به مناسبت پایان موفقیت آمیز پروژه ارتقاء واحد تولید پارازایلین مجتمع پتروشیمی نوری
تبریک مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به مناسبت پایان موفقیت آمیز پروژه ارتقاء واحد تولید پارازایلین مجتمع پتروشیمی نوری
مدیرعامل پتروشیمی نوری اعلام کرد: پروژه ۹۰۰۰ میلیارد ریالی ارتقاء برج‌های جذب واحد تولید پارازایلین پس از حدود چهار ماه تلاش بی وقفه، تولید محصول پارازایلین با موفقیت به اتمام رسید.

به گزارش نبض انرژی از روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، صانعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری خاطر نشان کرد: واحد تولید پارازایلین یکی از واحدهای مهم و کلیدی در سود آوری مجتمع های پتروشیمی آروماتیک است و در حال حاضر تنها دو شرکت فرانسوی و آمریکایی صاحبان لیسانس واحد تولید پارازایلین در جهان به شمار می آیند .
وی افزود: این واحد دارای یکی از پیچیده ترین فرایندهای شیمیایی است و به همین دلیل قیمت پارازایلین در مقایسه با ایزومرهای دیگر آن مثل ارتوزایلین از ارزش بالاتری برخوردار است. این ماده عمدتا در تولید انواع پلاستیک‌ها مثل بطری‌های پلاستیک و در ساخت الیاف های مصنوعی کاربرد زیادی دارد که در حال حاضر تولید این محصول در پتروشیمی نوری با ظرفیت بیش از ۷۵۰۰۰۰ تن در سال و در مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید ۴۴۰۰۰ تن در سال صورت می‌پذیرد .
مهندس صانعی در ادامه گفت: در تولید پارازایلین از غربال‌های مولکولی با قطر حدود۰.۳ میلیمتر استفاده می شود که مساحت خلل و فرج هر یک از آنها بیش از یک زمین فوتبال است. عمر مفید این غربال‌ها در حدود ۱۰ سال بوده و بعد از آن می بایست این غربالها تعویض شود.
مهندس صانعی افزود : در مهر ماه امسال در شرایطی که شرکت اروپایی کلیه برنامه ریزی های لازم در جهت انجام این پروژه را انجام داده بود ، ناگهان اعلام کرد که به دلیل تحریم های یک جانبه ایران توسط آمریکا، نمی تواند در پروژه مذکور با ایران همکاری کند. لذا با توجه به شرایط پیش آمده جلسات متعددی با مدیران محترم شرکت هلدینگ خلیج فارس و همکاران شرکت پتروشیمی نوری برگزار گردید که محور این جلسات، انجام پروژه مذکور بدون حضور شرکت صاحب لیسانس بود. خوشبختانه در جلسات مذکور علی رغم عدم حضور کارشناسان شرکت صاحب لیسانس، تمام ریسک های پیش رو شناسایی و برای هرکدام از ریسک ها ، برنامه عملیاتی یک ماهه در خصوص انجام آنها مشخص گردید.
وی ادامه داد: با بر طرف نمودن موانع پیش بینی شده وبا توان همکاران مان در شرکت، انجام این پروژه پیچیده و کلیدی، در تاریخ ۲۰ آبانماه و در یک برنامه زمانبندی ۱۳۰ روزه آغاز شد و در کنار آن جهت دقت و تسریع در انجام پروژه و همچنین رعایت نمودن نکات ایمنی ، جلسات فنی بصورت روزانه برگزار و مسایل و مشکلات پیش روی پروژه بررسی و نسبت به رفع مشکلات مذکور پیگیری های لازم انجام می گردید.
وی در پایان عنوان داشت : سرانجام پس از حدود چهار ماه تلاش بی وقفه، خستگی ناپذیر و شبانه روزی، سربازان سرافراز جبهه اقتصادی کشور در پتروشیمی نوری توانستند این پروژه حساس و استراتژیک را بدون حادثه با موفقیت به پایان برسانند.
شایان ذکر است مجتمع پتروشیمی نوری توانسته بود در طول انجام این پروژه تولید محصولات خود را همچنان برقرار نگه داشته و به جای پارازایلین محصول مخلوط زایلین و  ریفرمیت  را تولید و به فروش برساند.
پیام تبریک مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به مناسبت پایان موفقیت آمیز پروژه ارتقاء واحد تولید پارازایلین مجتمع پتروشیمی نوری
بسمه تعالی
وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا
و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛
بدون شک این زیباترین سنت الهی و وعده ی خلل ناپذیر خداوندی است که آدمی می تواند به قدر همت خویش ؛ رفیع ترین قله های خواستن را در زیر گامهای استوار و اراده پولادین خود فتح نماید و اینگونه در مسیر رشد و تعالی ، به کمال رسیدن و بالندگی ، دریافت امدادات غیبی را از سوی حضرت پروردگار شایسته گردد.
خداوند را شاکریم که بار دیگر به مدد جوانان غیور این آب و خاک ؛ تلاش‌های شبانه روزی و خستگی ناپذیر کارکنان توانمند ، مدیران صدیق و متخصصان وفادار شرکت پتروشیمی نوری به ثمر نشست ، تا بار دیگر صنعت پتروشیمی یکی از شکوهمندترین دستاوردهای خویش را در حوزه ی تولیدشاهد باشد .
آری ؛ برای اولین بار است که فرزندان این سرزمین توانسته اند پروژه ی حساس ارتقاء عملکرد برج های جذب واحد تولید پارازایلین را ( بدون حضور شرکت اروپایی صاحب لیسانس ) آن و در شرایط دشوار تحریم های ظالمانه دشمنان ، با موفقیت تمام به سرانجام برسانند و اینگونه در آستانه حلول سال جدید یکی از غرور انگیزترین افتخارات این صنعت را در حافظه تاریخ جاودانه نمایند .
اینجانب این موفقیت بزرگ را به خانواده بزرگ هلدینگ خلیج فارس و همکاران سختکوش شرکت پتروشیمی نوری تبریک عرض می‌کنم و امید آن دارم که با همت شما عزیزان، فرداهایی بهتر و درخشان تر را در سال ۱۳۹۸ در کنار یکدیگر تجربه نماییم .

  • منبع خبر : سهام انرژی