99.5 درصد آب زیرزمینی از 54 دشت ممنوعه در استان هرمزگان بهره برداری می گردد
99.5 درصد آب زیرزمینی از 54 دشت ممنوعه در استان هرمزگان بهره برداری می گردد
مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در مجموع از 74 دشت استان 20 دشت آزاد است که تنها نیم درصد بار آبی را به دوش می‌کشد و 99.5 درصد برداشت آب زیرزمینی از 54 دشت ممنوعه صورت می‌گیرد.

به‌گزارش نبض انرژی، “هوشنگ ملايي” در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، استاندار و نمایندگان استان هرمزگان در خانه ملت تشکیل شد، افزود: ایجاد مشوق‌ها، پویایی در اقتصاد آب را به‌همراه دارد و می‌تواند یک محرک در افزایش بهره‌وری آن باشد.

وی ضمن ارائه گزارشی از شرایط آبی در استان گفت: میزان بارندگی در استان در دوره بلندمدت 50 ساله 185 میلی‌متر است، مجموع کل بارشی که در استان اتفاق می‌افتد حدود 13 میلیارد مترمکعب و شرایط محیطی استان هرمزگان به‌گونه‌ای است که 10 میلیارد از مجموع این آب به‌دلیل تبخیر از چرخه خارج می‌شود.

ملایی در ادامه با بیان اینکه کل آبی که می‌توان برای این موضوع برنامه‌ریزی کرد تنها سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در چرخه مصرفی است، گفت: از این مقدار حدود 900 میلیون آن در منابع آب زیرزمینی نفوذ می‌کند و دو میلیارد و 400 میلیون آن در رودخانه‌های استان که در حدود 20 هزار کیلومتر است، جاری می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: درحال‌حاضر حدود 45 ميليون مترمكعب توسط سه سد شمیل، جگین و استقلال مهار شده، اما همچنان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌ها به‌دلیل سرازیر شدن به دریا مهار نشده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اهمیت بیلان منفی دشت‌های استان هرمزگان اظهار کرد: در استان حدود دو میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بیلان منفی تجمعي 22 ساله دشت‌هاست.

وی تأکید کرد: اتفاق مهمی که در اثر خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر به وجود آمده کاهش 65 درصدی روان‌آب‌ها بوده که به بخش‌های مختلفی همچون کشاورزی، سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌ها آسيب جدي وارد کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه حجم ذخيره آب مفيد سد استقلال ميناب 76 ميليون متر مكعب و حجم ذخيره آب مفيد سد جگين 145 ميليون مترمكعب است، عنوان کرد: در مجموع از 74 دشت استان 20 دشت آزاد است که تنها نیم درصد بار آبی را به دوش می‌کشد، زیرا هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت وضعیت مطلوبی ندارند؛ این درحالی‌است که از 54 دشت ممنوعه 99.5 درصد برداشت آب زیرزمینی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول توضیح داد: در بحث آب‌شیرین‌کن‌ها اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که در بخش شرب شهری 16 میلیون مترمکعب در حال حاضر در دست بهره‌برداري است، 41 میلیون مترمکعب در حال احداث است، 10 میلیون مترمکعب در حال مطالعه و حدود 27 ميليون مترمكعب به‌زودي به ظرفيت توليد اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: در بخش شرب روستایی نیز بخشی از تأمین آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها صورت می‌گیرد که در حال حاضر 11 میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است، 8 میلیون مترمکعب در حال احداث و 4 میلیون مترمکعب در حال مطالعه است و به‌طور کلی در آینده نزدیک به حدود 23 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

ملایی در خصوص بخش صنعتی نیز عنوان کرد: در بخش صنایع حدود 17 میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری، 4 میلیون مترمکعب در حال احداث است که نهایتاً به 21 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی اذعان داشت: جهت تامين آب مورد نياز شرب و صنعت استان‌هاي مجاور از طريق شيرين‌سازي آب دريا 165 ميليون مترمكعب در دست احداث و 200 ميليون مترمكعب نيز در دست مطالعه است و در مجموع كل ظرفيت تامين آب به 365 ميليون مترمكعب در سال خواهد رسيد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود 32 میلیون مترمکعب تصفیه‌خانه فاضلاب در حال بهره‌برداري و 8 ميليون مترمكعب در سال در حال ساخت است، اظهار کرد: تولید آب‌شیرین‌کن‌ها تا 25 سال آینده به 476 میلیون مترمکعب در سال پيش‌بيني شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان یادآور شد: با توجه به مطالعات و پیش‌بینی‌هایی که در خصوص رشد جمعیت و مصرف آب صورت می‌گیرد، در سال 1410 نیاز شرب و بهداشت استان به 307 میلیون مترمکعب می‌رسد.

ملایی با اشاره به پیش‌بینی دو میلیارد و 190 میلیون مجموع نیاز آبی استان افزود: خدمات و فضای سبز 26 میلیون مترمکعب، صنعت و مناطق ویژه 407 میلیون مترمکعب، صنایع کوچک 60 میلیون مترمکعب و در بخش کشاورزی از یک میلیارد و 445 میلیون مترمکعب با بهره‌وری صورت گرفته به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی در خصوص رودخانه‌های استان بیان کرد: ريتم بارندگي استان به‌گونه‌اي است كه در هر دهه حدود 2 الي 3 بارش سيل‌آسا اتفاق مي‌افتد و حجمي در حدود 1.2 ميليارد مترمكعب طي چند ساعت از دسترس خارج شده و به دريا مي‌ريزد، لذا درخواست داريم رودخانه‌های استان در زمره رودخانه‌هاي مرزي تعريف شود.

ملایی خاطرنشان ساخت: در بحث تعادل‌بخشی نیز می‌توان با فعالیت‌هایی مانند تغذیه دشت‌ها و آبخوان‌ها به بهبود شرایط استان کمک کرد.

وی با یادآوری و تأکید بر عواید حاصل از برداشت‌های رودخانه‌ای پیشنهاد کرد: مطابق قانون، اصلاح قانون معدن مجوز بهره‌برداري از ذخاير رودخانه‌ها توسط وزارت نيرو صادر و كليه حقوق دولتي جهت طرح‌هاي ساماندهي رودخانه‌ها صرف شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای ما این است که در بخش استفاده از سرمایه بخش خصوصی مشوق‌هایی به وجود بیاید تا با پویایی، بهره‌وری را در حوزه آب افزایش دهیم.

رييس هيئت مديره و مديرعامل شركت آب منطقه‌اي هرمزگان همچنین، وضع قوانين جهت واگذاري تخصيص آب به بخش خصوصي و خريد تضميني آب برای طرح‌هاي تامين و انتقال آب بخش صنعت و كشاورزي را پیشنهاد کرد و تقویت و حمایت از تشکل‌های خصوصی در حوزه کشاورزی را خواستار شد.

  • منبع خبر : وزارت نیرو