بهره برداری سد لاستیکی “باغبانان” فومن در استان گیلان
بهره برداری سد لاستیکی “باغبانان” فومن در استان گیلان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با توجه به اتمام طرح سد لاستیکی باغبانان فومن، این طرح آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

به‌گزارش نبض انرژی ، “وحید خرّمی” افزود: در استان گیلان 11 سد لاستیکی اجرا شده که سد “دهنه‌سر” در آستانه اشرفیه در سال گذشته و سد “پهلوان‌بست” در کومله لنگرود با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید و سد باغبانان فومن نیز به‌زودی افتتاح خواهد شد.
وی اظهار داشت: سد لاستیکی باغبانان فومن در 5 کیلومتری جاده فومن به ماسوله روی رودخانه ماسوله رودخان با ظرفیت حجم مخزن 120 هزار متر مکعب، حجم تنظیمی سالیانه 15 میلیون متر مکعب، ارتفاع لاستیک 2.5 متر و طول تاج 53 متر با هزینه 120 میلیارد ریال احداث شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه برای اولین بار در ساخت این سد از لاستیک یک‌تکه استفاده شده که موجب استحکام و طول عمر بیشتر سد می‌شود، افزود: بهبود آبیاری حدود 2000 هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست، کاهش فرسایش در رودخانه و تثبیت بستر سازه‌های موجود، استفاده از آب مازاد رودخانه ماسوله رودخان جهت تغذیه کانال فومنات، تغذیه آب زیرزمینی، ساماندهی رودخانه و بهره‌برداری تفریحی و توریستی و پرورش آبزیان از جمله اهداف سد لاستیکی باغبانان فومن است.
وی در خصوص ویژگی‌ سدهای لاستیکی گفت: سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از مهم‌ترین ویژگی‌ سدهای لاستیکی است.
خرّمی ادامه داد: سدهای لاستیکی با توجه به انعطاف‌پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سیکلی، می‌توانند جایگزین مناسبی برای سازه‌های مهار سیلاب در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در زمینه نحوه ساخت سدهای لاستیکی تصریح کرد: این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده و روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد.
وی همچنین، کنترل ساده تنظیم تعادل فشار درون تیوپ و اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ را از مؤلفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی عنوان کرد.

  • منبع خبر : وزارت نیرو