بومی سازی اولین دستگاه شبیه ساز حفاری در داخل کشور 
بومی سازی اولین دستگاه شبیه ساز حفاری در داخل کشور 
اولین دستگاه شبیه سازی فوق مدرن و چند منظوره حفاری در کشور به دست متخصصان داخلی بومی سازی شد.

 

به گزارش نبض انرژی، امیر عابدپور، مدیرعامل شرکت توسعه بالادستی پارسیان در نشست خبری رونمایی از شبیه ساز صنعت حفاری که صبح امروز در مرکز تحقیقات دانشگاه صنعت نفت برگزار شد با اشاره به اینکه این شبیه ساز یا کمک دانشگاه صنعت نفت و شرکت مناطق نفتخیز جنوب احداث شد گفت: در راه اندازی این شبیه ساز مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشتیم که این مشکلات را با تیم جوان متشکل از ۲۰ فارغ التحصیل دانشگاه نفت و کاری نزدیک به دو هزار نفر ساعت برطرف کردیم.

وی ادامه داد: در این بین ما به سمت خارجی رفتیم تا حداقل از آن‌ها کمک و مشاوره بگیریم ولی شرکت های سازنده این شبیه ساز به دلیل تحریم ها، ایمیل‌های ما را پاسخ ندادند.

عابدپور تصریح کرد: با تلاش متخصصان ایرانی، دانش شبیه‌سازی بومی شد، همچنین توانستیم از خروج ارز نیز جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های این شبیه ساز خاطر نشان کرد: این شبیه ساز توانایی کار در دریا و خشکی و تمام دکل های حفاری را دارد و تا عمق 2000 متری نیز شبیه سازی می کند.

مدیرعامل شرکت توسعه بالادستی پارسیان ادامه داد: این شبیه ساز کاملا به صورت گروهی کار می کند و مباحث مربوط به تعمیرات نیز در آن گنجانده شده است.

وی ادامه داد: ما دو دستگاه دیگر هم داریم که امیدواریم آن‌ها نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور راه‌اندازی شوند.

عابدپور ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه صنعت نفت اهمیت زیادی دارد؛ چون می تواند از حوادث جلوگیری کند. در کشور عراق، ۵ دستگاه شبیه‌ساز حفاری مشغول‌به‌کار است، جمهوری آذربایجان هم ۴ دستگاه دارد؛ ولی ما به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخائر نفت و گاز، یک دستگاه هم نداشتیم که خدا را شکر این دستگاه راه‌اندازی شد.

 

  • منبع خبر : فارس