اصفهان ؛جلوگیری از هدررفت 700 لیتر آب بر ثانیه در چرخه انتقال و توزیع
اصفهان ؛جلوگیری از هدررفت 700 لیتر آب بر ثانیه در چرخه انتقال و توزیع
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از جلوگیری هدررفت بیش از 700 لیترآب در چرخه توزیع بر اثر اصلاح و بازسازی خطوط اصلی انتقال طرح آبرسانی اصفهان در چند سال اخیر خبر داد.

به‌گزارش نبض انرژی، “ناصر اکبری” با بیان اینکه شناسایی و مهار نشتی خطوط انتقال و شبکه‌های آبرسانی، نقش موثری در تامین پایدار آب شرب مشترکان دارد، گفت: در سال 95 نشتی بیش از 12 هزار و400 انشعاب، در سال96 بیش از 16 هزار و 100 انشعاب و در 9 ماهه سال جاری بیش از 6 هزار و 100 انشعاب آب در سطح استان شناسایی و مهار شد.
وی به نشت‌یابی شبکه‌های توزیع آب در سطح استان پرداخت و اظهار داشت: در سال 95 بیش از 109 مورد نشتی شبکه، در سال 96 بیش از 198 مورد نشتی و در 9 ماهه سال جاری نشتی بیش از 136 شبکه توزیع آب شناسایی و از هدررفت آب در این شبکه‌ها جلوگیری به‌عمل آمده است.
معاون بهره‌برداری شرکت آبفای استان اصفهان با بیان اینکه به‌منظور کاهش هدررفت آب، نشت‌یابی شبکه‌های آبرسانی شهرهای برف انبار، مهاباد، تودشک، منظریه خمینی شهر، فولادشهر، باغ بهادران و منطقه 3 اصفهان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: در سال 95 هدر رفت آب در شهر تودشک حدود 35 درصد بوده که در پایان بهمن‌ماه سال جاری به کمتر از 16 درصد رسیده است.
اکبری در مدار قرار دادن 10 کیلومتر شبکه آبرسانی جدید در شهر تودشک را یکی از عوامل موثر در کاهش پرت آب در این شهر برشمرد و عنوان کرد: در سال گذشته 10 کیلومتر شبکه آبرسانی جدید در شهر تودشک در مدار بهره‌برداری قرار گرفت که این امر منجر به کاهش حوادث ناشی از فرسودگی شبکه آبرسانی شد. این در حالی‌است که کاهش وقوع حوادث، تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از هدررفت آب دارد.
وی به روند نزولی وقوع حوادث در شهر تودشک اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 95 حدود 170 حادثه شبکه و 151 حادثه انشعابات در شهر تودشک به وقوع پیوست و از ابتدای سال جاری تاکنون 26 حادثه شبکه و 50 حادثه انشعاب رخ داده است.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پروژه هوشمندسازی تاسیسات آبرسانی را موثر در کاهش هدررفت آب دانست و خاطرنشان ساخت: شرکت آب و فاضلاب در راستای هوشمندسازی تاسیسات آبرسانی، توسعه سامانه پایش فشار تا 472 ایستگاه در کل استان، تکمیل سامانه تله‌متری خطوط انتقال آب استان، توسعه تله‌متری شبکه توزیع آب 10 شهر بزرگ استان، تهیه نرم افزار تصمیم یار جهت مدیریت هوشمند شبکه و ایجاد زیرساخت مخابراتی پایدار برای استقرار و توسعه شبکه هوشمند در سطح استان را در دستور کار قرار داده است.
وی کنترل فشار شبکه آبرسانی را یکی از مزیت‌های هوشمندسازی تاسیسات آبرسانی برشمرد و بیان داشت: با کمک مدل هیدرولیکی شبکه توزیع آب، می‌توان وضعیت فشار شبکه آب شهر اصفهان را در پیک مصرف روزانه در ساعات مختلف شبانه روز بررسی و کنترل کرد که در این راستا مدل پهنه‌بندی شبکه توزیع آب شهر اصفهان بر اساس آب ورودی به تاسیسات تهیه شده است.

  • منبع خبر : وزارت نیرو