توقف رشد تقاضای جهانی نفت تا ۲۰۳۰ /خودروهای الکترونیکی تقاضای نفت را کاهش می دهند
توقف رشد تقاضای جهانی نفت تا ۲۰۳۰ /خودروهای الکترونیکی تقاضای نفت را کاهش می دهند
بانک آمریکایی مریل لینچ پیش بینی کرد افزایش سالانه در مصرف جهانی نفت در سال‌های آینده بسیار کند خواهد بود و تا ۲۰۲۴ رشد تقاضا نصف و تا ۲۰۳۰ صفر می‌شود.

به گزارش نبض انرژی؛به نقل از اویل پرایس طبق اطلاعات بانک آمریکایی مریل لینچ، افزایش سالانه در مصرف جهانی نفت در سال‌های آینده بسیار کند خواهد بود.بر این اساس تا سال 2024 رشد تقاضا نصف می شود و به فقط 0.6 میلیون بشکه در روز می‌رسد که پایین تر از 1.2 میلیون بشکه در روز سال جاری خواهد بود.این میزان تقاضا تا 2030 به صفر می‌رسد.چراکه مصرف به اوج می‌رسد و پس از آن سقوطی نسبتا سریع خواهد داشت و اصلی ترین دلیل کاهش تقاضا ازدیاد خودروهای الکتریکی است .
این بانک آمریکایی در گزارش خود توصیه هایی نیز داشته است؛رشد خودروهای الکتریکی بستگی به چند فلز اصلی داردکه مهمترین آنها فلز لیتیوم است که در چند کشور آمریکای لاتین استخراج و تولید می شود .
فلز کبالت نیز می تواند برای برخی خودروسازان ایجاد نگرانی کند؛چراکه تقریباً 62 درصد کبالت جهان در جمهوری دموکراتیک کنگو یافت می شود.

یک مقام اجرایی خودروسازی فورد نیز در این زمینه می گوید:ممکن است خودروسازان مجبور شوند به خاطر ترس از عرضه کافی کبالت، خودشان مستقیماً در تولید این فلز سرمایه‌گذاری کنند .
تد میلر، رئیس تحقیقات و استراتژی ذخیره انرژی در خودروسازی فورد گفت:« پیش‌بینی می‌کنم به خاطر تولید کبالت تحت فشار زیادی قرار بگیریم ».
جمهوری کنگو یک انتخابات جدایی طلبانه برگزار کرده ولی با این که انتقال قدرت صلح طلبانه است، این کشور سالهاست از بی‌ثباتی رنج می‌برد. بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کرد: « هرگونه اختلالی در تولید کبالت، تولید خودروهای الکتریکی را در اوایل دهه 20 20 کاهش می دهد و در عوض از قیمت نفت خام حمایت می کند».
بازار خودروهای الکتریکی شک و تردیدهای هم دارد. فروش خودروهای الکتریکی به سرعت در حال افزایش است و خودروسازان در حال ساخت مدل‌های جدید هستند که انتخاب را گسترش می‌دهد و قیمت، نوع و عملکرد آنها را بهبود می بخشد .
به نظر بانک آمریکایی مریل لینچ، این خودروها تأثیری منفی بر تقاضای نفت از 2021 به بعد دارند .
خودروهای الکتریکی تقاضای بنزین را کاهش می‌دهند و تقاضا برای مواد پتروشیمی بیشتر متوجه بشکه های سبک نفتی مثل گاز طبیعی مایع خواهد بود. ما در ابتدای دوره ای جدید از بی‌ثباتی برای تولیدکنندگان نفت، پالایشگاه ها و معدن کاران هستیم .
تقاضای نفت در دنیای توسعه یافته شاهد رونقی موقتی طی چهار سال گذشته به خاطر کاهش قیمت نفت بوده است.تقاضا در بازارهای نوظهور باید افزایش یابد چون افراد بیشتری در حال خرید اتومبیل هستند. چین تولید خودروهای الکتریکی را افزایش داده،بنابراین روند کاهش تقاضای نفت در این کشور آغاز شده است .
محرک اصلی تغییرات ساختاری در تقاضای نفت در پنج سال آینده و پس از آن خودروهای الکتریکی هستند که 5 درصد فروش خودروهای جهان را تشکیل می دهند. این مقدار تا 2030 به 40 درصد افزایش می‌یابد و در 2050 به 95 درصد می رسد .
تمام این‌ها نشان دهنده یک اوج تقاضای نفت در 2030 است. بانک آمریکایی مریل لینچ عقیده دارد ما در میانه بزرگترین تغییر ساختاری در رشد تقاضا از زمان آغاز ازدیاد اتومبیل در اوایل دهه 1900 هستیم .

  • منبع خبر : تسنیم