فراورده‌های نفت در زمره تحریم‌ها قرار ندارند
فراورده‌های نفت در زمره تحریم‌ها قرار ندارند
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت:فراورده‌های نفت در زمره تحریم‌ها قرار ندارند و تنها مشکل در زمان تحریم شاید نقل و انتقالات پولی باشد، که امکان صادرات فراورده‌های ایران به دلیل گستردگی مرزهای دریایی و زمینی که کشورمان دارد کاملا مهیا است.

به گزارش نبض انرژی،علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اظهار کرد: فراورده‌های نفت در زمره تحریم‌ها قرار ندارند و تنها مشکل در زمان تحریم شاید نقل و انتقالات پولی باشد، که امکان صادرات فراورده‌های ایران به دلیل گستردگی مرزهای دریایی و زمینی که کشورمان دارد کاملا مهیا است.

صادق‌آبادی گفت: فراورده‌هایی که ایران به لحاظ کیفیت مانند بنزین، تولید می‌کند در منطقه کمیاب و خاص است و مشابه ندارد لذا بازاریابی آن نیز به راحتی صورت می‌گیرد و ما به هیچ وجه نگرانی به لحاظ بازارهای صادراتی به ویژه در زمان تحریم‌ها را نداریم.

صادق‌آبادی در زمینه میزان قیر تحویلی به دولت از سوی پالایشگاه‌ها بر اساس بودجه سال ۹۸ گفت: ‌این میزان فراورده که به صورت تهاتری در قبال دریافت خوراک مایع تحویلی به پالایشگاه‌ها صورت می‌گیرد یک توافق است و وزن بالایی هم ندارد. این تنها تهاتر برای مصارف روکش آسفالت، ساختمان‌سازی و … به نهادهای دولتی داده خواهد شد.

وی درباره اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان بودجه ۹۸ از منابع دریافتی خوراک مایع برای خرید قیراز پالایشگاه‌ها گفت: این تهاتر با توافقی که صورت گرفته در سال ۹۸ اجرا می‌شود و در سبد محصولات پالایشگاهی نیز قرار دارد.

صادق‌آبادی درباره تولید بنزین توسط مجتمع‌های پتروشیمی اظهار کرد: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها بلامانع و به دور از هر گونه تداخل کاری با پالایشگاه‌ها است. تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها اگر بر مبنای استاندارد صورت گیرد بسیار خوب است و حتی پتروشیمی‌ها می‌توانند به بازارهای صادراتی این فرآورده هم فکر کنند.

وی درباره این موضوع که قبلا پتروشیمی‌ها بنزین بی کیفیت تولید می‌کردند، گفت: بنزین یک کالای استراتژیک است و تنها مشخصه آن کیفیت است و هر مجموعه ای که توانایی تولید بنزین با کیفیت را داشته باشد کاملا حرکت مثبتی خواهد بود.

صادق‌آبادی درباره عرضه بنزین توسط پتروشیمی‌ها گفت:‌ بازار مصرف این فرآورده به قدری بزرگ است که هر مجموعه‌ای اگر بنزین باکیفیت تولید کند قطعا جای خود را در بین خریداران باز خواهد کرد.